Zondag 18 augustus: Ängelholm.

 

Na de koffie hebben we het gereedschap te voorschijn gehaald. Eerst de bovenste keukenlade verwijderen, daarna de gootsteenbak. Toen was de kraan bereikbaar. Na het afkoppelen van stroom en de waterslangen kon de kraan worden uitgebouwd en de beide slangen afgedopt.

We hebben de patiënt op tafel gelegd en uit elkaar gehaald. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat de zogenaamde cartouche defect was. Die cartouche moet er voor zorgen dat de watertoevoer wordt afgesloten als de kraanhendel dicht is.

We moeten nu op zoek naar het nieuwe onderdeel. Morgen eerst maar eens vragen bij het botenbedrijf hier in de haven, of zij een adres kennen, hier in de buurt, waar mogelijk zo’n onderdeel verkrijgbaar zou zijn.

Maar voorlopig hebben we dus geen keukenkraan. We redden ons met de kraan in de douche.

Als pleister op de wonde zijn we vanavond weer naar het havenrestaurant gegaan. Het smaakte weer voortreffelijk.

 

hier nog op z'n plek...

...en hier ontleed

om dit ondeel gaat het

op meerdere plekken hebben we dit gezien

lekker gegeten bij het havenrestaurant

Dinsdag 20 augustus: Trelleborg.

 

Voordat we gisteren uit Ängelholm vertrokken vroegen we de medewerker van het aan de haven liggende botenbedrijf of hij misschien een dealer of onderdelenbedrijf in de buurt wist voor een nieuwe kraan of het defecte onderdeel. Hij keek heel bedenkelijk en herinnerde zich toen een mogelijk bedrijf op ongeveer 30 kilometer afstand. Daar hebben we niet op gegokt en zijn op weg gegaan naar Trelleborg, lekker rustig binnendoor. We waren Ängelholm nog niet uit of we zagen in de verte campers staan, het bleek zelfs een Hymer dealer. De medewerker twijfelde en zei: “…..misschien heb ik wel een nieuwe kraan….”. Maar helaas. We reden weer verder en binnen vijf minuten hadden we het tweede bedrijf. De medewerkster was allervriendelijks en behulpzaam. Het defecte onderdeel hadden ze niet, maar wel een hele collectie kranen, alleen nèt niet de kraan die in onze camper past. Na nog tien minuten rijden zagen we weer campers bij een bedrijf staan. Bingo! Maar helaas, hun lunchpauze van twee uren was net ingegaan. We hebben op de verdere reis geen bedrijven meer gevonden.

We staan nu in Trelleborg op een parkeerplaats naast de haven. We kregen een mail van TT-Line dat we een ‘online pre-check-in’ konden uitvoeren, dat hebben we dus gedaan. We dachten dat we met die pre-check-in vandaag ook de tickets konden halen. Maar niet dus, pas op de dag van vertrek, woensdag.

We hebben vanmiddag een wandeling door het centrum van de stad gemaakt. Op het centrale plein zagen we de toren, waarvan we vanuit de camper alleen maar het topje konden zien. Het bleek de oude watertoren te zijn. Een soortgelijke toren herinneren we ons uit de tijd dat we nog in Heerenveen woonden. We zagen wat drukte bij de ingang van de toren en hoopten dat we binnen konden kijken. Helaas, het was een restaurant.

We staan dus tegen het haventerrein aan en het is hier een komen en gaan van hoofdzakelijk vrachtwagens, afgewisseld door campers en caravans, die van of naar de diverse boten rijden. Het geeft wel lawaai, maar ach het hoort er nou eenmaal bij. En we waren al wat gewend vanwege de treien op de vorige cp.

Het was weer een mooie dag met zon 22 graden.

Er staan hier nu (21:15) ongeveer tien campers geparkeerd. Morgen vroeg op naar de haveningang, dat is ongeveer anderhalve kilometer terug. En ik denk dat voor de meeste van de hier geparkeerd staande campers hetzelfde geldt. Het enige jammere is dat de weersverwachting voor morgen niet al te best is met regen en een windkracht 5 uit het westen. Reden voor Margot om een anti-zeeziekte pleister te plakken.

 

dit was gisteravond, nu staat het hier vol

prachtig bronzen beeld: 'goede bescherming voor een zeer plaatselijke regenbui'

de muziekkoepel in het stadspark; morgenavond is hier een concert.....

karakteristiek stationsgebouw

de oude watertoren, nu restaurant

Woensdag 21 augustus: Rostock.

 

De officiële vertrektijd van de boot vanuit Trelleborg was 9:25 uur, een uur van tevoren aanwezig zijn. We hadden de wekker op 7:30 gezet. Dat moest makkelijk lukken, want de incheck lag op anderhalve kilometer. Maar om zeven uur was ik (G) klaarwakker. Ik ben uit bed gegaan, tanden gepoetst en heb koffie gezet. Want het was ons plan om in de wachtrij te gaan ontbijten.

Wij hadden ge-pre-inckecked, dan zou het allemaal sneller gaan. In Trelleborg hebben de ferrymaatschappijen het inchecken veranderd. Je kunt daar nu bij een incheckzuil de barcode van de reservering zelf scannen, waarna de tickets in een vakje in die zuil liggen. Maar dat ging lang niet iedereen even handig af.

Er stonden vijf zuilen waarachter zich inmiddels ook vijf rijen met auto’s, caravans en campers hadden verzameld. Wij stonden op rij 2, een eindje voor zo’n zuil, en ineens konden we van rij veranderen naar rij 1 waar nog gewoon ouderwets konden inchecken. Zo, dat was een zorg minder. We konden daarna naar rij 19-20 van terminal E rijden. We kozen rij 20, stonden bijna vooraan en in een vloek en een zucht kregen we een seintje om op te rijden. Even later stonden we, met al heel veel anderen, in de buik van Peter Pan, de ferry van TT-Line. We hadden toen niet meer de rust om daar even te gaan ontbijten, hebben de koffie maar doorgespoeld en zijn van het groene dek 5 naar boven gegaan, naar dek 11 achter op het schip, en van daar naar buiten en naar de voorkant om het verdere verloop van het inpakken van het schip te bekijken. Om kwart voor tien gingen de hekken dicht en de landvasten werden naar binnen gehaald. Het schip maakte daarna een 180 graden draai om z’n as en ging het volle kracht vooruit, op naar Duitsland.

Tja, daar stonden we dan met ons goeie gedrag en zonder ontbijt. Gelukkig was op dek 11 ook een restaurant en we hebben ons toen zelf maar een ontbijtje uitgezocht, mét een lekkere kop cappuccino en in de ‘lounge’ een tafeltje kunnen bemachtigen. Er zal best voor iedereen wel een stoel beschikbaar zijn, maar niet iedereen neemt genoegen met één stoel pp. Tot halfeen hebben we wat gelezen, want toen ging de deur van het buffetrestaurant op dek 10 open. Wij hadden gelijk met de boeking van de overtocht ook een ‘Baltic menu’ geboekt. En wat hebben we lekker gegeten. Aan ruimte was hier geen gebrek, (lang) niet alle tafeltjes waren bezet. Daarna hebben we weer een stoeltje op dek 11 veroverd en de tijd gedood met lezen. Eerder dan verwacht werd omgeroepen dat we over een uurtje in Rostock zouden zijn. Om 15:45 reden we van de boot en waren in Duitsland. We staan nu op een ‘very basic’ cp aan de rand van Rostock aan de Unterwarnow die uitkomt in de Baltische Zee.

En dan nog even over het schip. We hebben zelden gevaren met een schip dat er zo goed uitzag. Kan ook haast niet anders want het is pas in 2023 in de vaart gekomen.

Het was de Peter Pan VI, er waren dus al 5 voorgangers.

Het schip is vernoemd naar het kinderverhaal "Peter Pan", gepubliceerd in 1904 door de Schotse auteur James Barrie.

Het TT-Line Green Ship Peter Pan biedt 239 moderne en comfortabele hutten voor circa 800 passagiers. En heeft ruim 3500 vierkante meter openbare ruimtes zoals het restaurant, de familielounge, de koffielounge, de bar en het bijna 1200 vierkante meter buitendek.

Peter Pan bevaart de havens van Travemünde, Rostock, ÅšwinoujÅ›cie en Trelleborg.

Het schip is 230 meter lang en vaart maximaal 41 km. per uur.

 

niet voorin...

...maar halverwege en op hoogte...

...konden we de camper parkeren

de naamgever

alle ruimte wordt gebruikt

goed onthouden: dek 5 groen

lekker, een Baltic menu

hier nog rustig, later niet meer, helemaal volgepakt

donkere wolken boven Rostock

Donderdag 22 augustus: Schwerin.

 

Tot gisteravond laat kwamen er nog campers binnen op de cp. Wij werden aan beide kanten ingesloten. De deur kon nog net open. De fietsen zouden we er niet uit hebben kunnen halen. En vanochtend, bij het openen van de luiken: allemaal weer verdwenen. Deze cp wordt veel gebruikt in combinatie met de ferry, zoals wij ook hebben gedaan.

We zijn weer op pad gegaan. We hadden gisteravond op internet een caravan-/camperdealer gevonden die ook onderdelen verkocht. En dat op slechts een paar kilometer vanaf de cp. Ook moest de gasvoorraad weer worden aangevuld, een tankstation vonden we op weg naar de kranenman. Het camperbedrijf had niet het onderdeel dat defect is: “…..een defecte kraan wordt verwijderd en een nieuwe gemonteerd…..”. Reparatie loont gewoonweg niet. We vonden een kraan die paste, vanmiddag gemonteerd.

We vonden eerder een kraan dan een cp. We begonnen in Wismar, een cp met heel veel plaatsen, dat moest lukken. Helemaal vol. We hebben twee keer een rondje over de cp gamaakt in de hoop dat we een vertrekkende camper zouden spotten, niet dus. In Schwerin dan, we vonden er twee. Wederom vol. We waren inmiddels al weer onderweg toen we nog een bordje van een cp zagen. Maar weer proberen: vol. Maar toch vonden we hier nog een plekje voor één nacht, vanaf morgen is de plek gereserveerd. De cp heet “Meerzicht”, maar dan op z’n Duits. Als je geluk hebt, heb je zicht op het meer. Bij minder geluk, zoals wij, sta je op de plek van de winterberging voor boten, met uitzicht op de loodsen. En ook hier heeft men ontdekt dat er veel vraag naar camperplaatsen is.

Morgen gaan we weer verder, richting Düsseldorf, daar start op 30 augustus de jaarlijkse Caravan Salon. We willen daar een aantal dagen rondsnuffelen.

Het is nog een dikke 500 kilometer, maar we hebben alle tijd. De navigatie hebben we weer ingesteld op ‘snelweg mijden’ en we zijn benieuwd waar we morgenavond slapen. Er zal vast wel een cp-tje te vinden zijn.

 

hier staan we...

als je geluk hebt, heb je uitzicht op het meer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

het monteren van de nieuwe kraan viel eigenlijk wel mee.

Vrijdag 23 augustus: Hohnstorf.

 

We zijn op tijd vertrokken uit Schwerin. Het bordje dat gisteren aangaf dat onze plaats vandaag gereserveerd was, werd vanochtend verwijderd. Misschien hadden we nog een dag kunnen blijven staan, maar daarvoor beviel ons het uitzicht op de loodsen niet echt.

Vandaag reden we maar 85 kilometer. Heel ontspannen via de binnenwegen van Noord Duitsland, met opvallend weinig rotondes. Ook de grote hoeveelheid snelheidscamera’s die we in Zweden gewend waren, ontbraken hier. We zagen er welgeteld slechts twee.

In zowel Noorwegen als Zweden hebben we heel erg veel E-cars gezien. Niet van elk merk is direct te zien dat het een elektrische auto is. Maar van Tesla weten we dat die alleen maar elektrisch worden aangedreven. En we zagen er heel erg veel.

Wat ons gisteren met de volle cp’s overkwam wilden we niet weer. We zijn op tijd gaan zoeken en vonden rond één uur een nieuwe cp in Hohnstorf, aan de Elbe, zo’n 60 kilometer ten zuidzuidoosten van Hamburg. De grens tussen de deelstaten Sleeswijk-Holstein en Nedersaksen loopt bij de cp midden door de Elbe. De cp ligt in Nedersaksen.

Vanmiddag zijn we op de fiets naar het oude centrum gegaan. Fietsen daar gaat een beetje hobbelig. Alle straten zijn er belegd met zogenaamde kinderkopjes, ik hoop tenminste dat die benaming nog gebruikt mag worden…..

Als afsluiting kochten we een ijsje en waren verbaasd dat hier alleen cash kon worden afgerekend.

Op de fiets terug naar de camper, een beetje gehaast want de donkere wolkenlucht deed ons vermoeden dat er wel eens wat regen uit zou kunnen komen. Gelukkig verkeerd gedacht. Later op de middag hebben we een paar hele lichte regenbuitjes gehad. Dat was echter niks vergeleken met de hoeveelheid stuifzand die over, langs en in de camper terecht kwam. Op de cp waren nog stratenmakers bezig. En hun werk in combinatie met de stormachtige wind in de richting van de campers, maakte dat bijna overal een bijna onzichtbaar laagje zand op lag.

De wind is inmiddels gaan liggen en het is nu (21:15) nog 19 graden, het maximum vandaag was 25 graden.

 

de dreigende lucht 's middags

de kozijnen zijn aangepast aan de hellende gevels

is het niet een sieraad?

door de hele Altstad, het fietst voor geen meter

de hoogwaterstand in 2013

Zaterdag 24 augustus: Hohnstorf.

 

Ook al ben je hartstikke doof, het was vanochtend om acht uur niet te missen dat de stratenmakers weer aan het werk gingen. Er werd gelijk een container met straatstenen gelost. En niet van die kleine klinkertjes. Nee, het forsere werk. Zo, we waren wakker.

Het beloofde een warme dag te worden en dat is uitgekomen. Het is nu om 21:00 uur buiten nog 27 graden. De max vandaag was 31 graden. Alle ramen en de deur staan open om nog zoveel mogelijk warme lucht in te ruilen voor wat koelere. Of het lukt?

We hadden vandaag een verjaardagsdag. Gerard is 77 geworden. Via Whatsapp en Facebook kwamen de felicitaties binnen. De mooiste was de gezongen versie via de telefoon van de vijfkoppige familie uit Bedum.

We hebben ons vandaag rustig gehouden, het was te warm om iets te ondernemen.

De eerste uren konden we nog in de schaduw van de camper zitten. Toen daar geen schaduw meer was zijn we naar de overkant verhuisd. Lezen en verder niks.

Margot had gisteren stiekem taart gekocht. Dus dat was vanochtend, in de schaduw, ‘Kafee mit Torte’, heerlijke Schwartzwalder Kirsch, een voltreffer!

Om halfzeven zijn we naar het Griekse restaurant gelopen, we hadden er gisteren al een reservering gemaakt. Heerlijk gegeten met vooraf een glaasje ouzo.

Morgen weer verder, richting Düsseldorf.

 

 

 

foto links: terwijl de taart wacht wordt de jarige toegezongen door de vijfkoppige familie in Bedum