Donderdag 15 juli: Driewegsluis.

Dinsdagmiddag 12 juli, zijn we met onze nieuwe camper op pad gegaan. De Hymer B584 hebben we verruild voor een occasion Hymer B674-SL. In de B584 hadden we alleen een hefbed, nu hebben we twee langsbedden achter in de camper en ook nog een hefbed. We hebben nu dus twee extra slaapplaatsen. Plus een bank met veiligheidsgordels voor twee personen. Zouden de kleinkinderen nog mee willen? De fietsen hebben we een plaats kunnen geven in de ‘garage’, zowel aan de linker- als aan de rechterkant bereikbaar via twee grote deuren. Hoewel we al een aantal dagen met het inrichten bezig waren, moeten we nog behoorlijk wennen. Alles, maar dan ook alles staat op een andere plaats.

De eerste dagen van deze reis hebben we besteed aan familiebezoek in Heerenveen en Oudehaske.

Donderdagmorgen zijn we naar de camperplaats bij de Driewegsluis in Nijetrijne gereden. En zowaar die was helemaal leeg, dus konden we het voorste plekje pakken met het meeste uitzicht. Het is overigens niet echt druk in en bij de sluis, het weer laat zich niet van de beste kant zien. Veel wind en af en toe een regenbui. Maar dat is niets vergeleken met de trieste ellende in het zuiden van het land met hoogwater en overstromingen. Zoals het zich nu laat aanzien blijven we een beetje in het noorden van het land hangen met een uitschieter naar Noord Holland.

We zullen proberen regelmatig verslag van onze belevenissen hier op te tekenen, waar mogelijk met een paar fotootjes. De verslagen van o.a. onze reizen naar Marokko verversten we dagelijks, nu zitten er zo nu en dan een paar dagen tussen.

Vrijdag rond een uur of elf hebben we voor ’t eerst de fietsen uit die garage gehaald en zijn via de toeristische fietsroute langs de rivier de Linde naar Wolvega gefietst. Bij de stoffeerder die ook de nieuwe bekleding in onze vorige camper had gemaakt, hebben we even een couponnetje stof gehaald zodat we weer ongestraft met de voeten rechtuit op de bank kunnen zitten.

Het weer was vandaag aanmerkelijk vriendelijker dan gisteren. Ietsje minder wind, droog en helder met zowaar af en toe een zonnetje. Het gaat de goede kant op.

Zaterdag 17 juli: nog steeds Driewegsluis.

We hebben ons de dag lekker laten aanleunen. Veel gelezen en genoten van de reuring die een weekenddag hier altijd met zich meebrengt. Eindeloos veel trailerbare bootjes gingen ’s morgens via de trailerhelling het water in en werden er in de namiddag na een mooie vaardag weer uitgehaald: morgen weer zo’n dag?

In de sluis was het soms druk en op andere momenten zeer rustig.

Hoewel hier op de camperplaats officieel slechts plek is voor maximaal vijf campers, werd dit aantal ruim overschreden. Maar zolang men niemand in de weg staat en de havenmeester het overnachtingstarief van iedereen int, lijkt dit aantal niet een probleem te zijn.

Het was een dag met veel zon en ongeveer 24 graden met een stevig windje.

We hebben het hier nu wel weer even gezien, morgen verder.

de bootjes varen, de trailers wachten

nu een rustige schutting

meer dan vijf campers

Zondag 18 t/m donderdag 22 juli: Middenmeer, Harlingen, Siegerswoude en Heerenveen.

De afgelopen dagen hebben we het nuttige met het aangename verenigd. Maar er gebeuren geen spectaculaire dingen waarover we uitgebreid verslag moeten doen. Vanuit de Driewegsluis bij Nijetrijne zijn we naar Middenmeer gereden. Ook hier hadden we verwacht op een volle camperplaats aan te komen, niets was minder waar. Er waren genoeg plaatsen vrij en wij kozen voor nummer vier: zon en schaduw. Onze vrienden daar hebben onze camper bewonderd en ’s avonds hebben we met z’n vieren ongezond maar wel heerlijk ‘Patat van Jan’ gehaald.

De volgende dag hebben we de verbouwing van hun benedenverdieping bekeken, die ze helemaal zelf hebben uitgevoerd. Petje af voor zo veel werk, dat absoluut niet onderdoet voor het werk van een vakman.

Op de terugweg vanuit Middenmeer hebben we het gewaagd om Harlingen aan te doen. We hadden dat in het verleden ook al een paar keer geprobeerd, maar steeds zonder resultaat. Het beleid t.a.v. de camperplaats is aangescherpt. Er zijn nu veertien duidelijk aangegeven plaatsen met voldoende tussenruimte aan het water, de zogenaamde ‘eerste rij’. Voorheen werd gedoogd dat er ook een tweede rij werd gevormd, nu absoluut niet meer. Onze buurman vertelde dat een paar nachten eerder rond middernacht een camper werd weggestuurd die dacht een plaatsje voor de nacht te hebben gevonden op een eerder genoemde ruime tussenruimte.

Wij hadden geluk, het een na laatste plekje konden we zo oprijden, een minuut later was het laatste plekje ook bezet.

Woensdag in de loop van de ochtend zijn we naar AROB in Siegerswoude gegaan voor het laten monteren van een nieuwe tv. Ten tijde van de productie van de campers van de serie die wij nu hebben, heeft Hymer er voor gekozen om een Camos tv te plaatsen die, wanneer niet gebruikt, omhoog geschoven kan worden in een kastje. Maar de breedte van het kastje bepaalt nu de keus van de tv en die keus is beperkt. Maar in Siegerswoude waren ze hier op voorbereid. We kunnen weer een Journaal in breedbeeld zien.

In de namiddag zijn we naar Heerenveen gereden en vonden een cp bij IJsstadion Thialf. Vier gratis plekken beschikbaar met stroom, waarvan er slechts twee bezet waren, dus bingo.

Donderdagochtend hebben we de nodige boodschappen gedaan. Daarna zijn we gaan fietsen. Via de Marktweg en de Tolhuisweg richting noord en bij het Tolhuis rechtsaf, onder de A32 door en richting Oranjewoud. Voor ons bekende namen omdat we hier gewoond hebben en getrouwd zijn. We vonden de Overtuin, hebben de fietsen geparkeerd en zijn door een deel van het prachtige park gelopen. Eeuwenoude bomen met indrukwekkende stammen. En zowaar, het bruggetje over de vijver lag er nog net zo bij als eenenvijftig jaar geleden toen een deel van onze trouwreportage hier werd gefotografeerd.

De Krukmanslaan, Hotel Tjaarda en de Koningin Julianaweg, ze waren er allemaal nog maar zagen er hier en daar toch iets anders uit dan wij ons herinnerden.

Harlingen: veertien op een rij, niet méér en niet minder

cp bij Thialf

Landgoed Oranjewoud, pal tegenover De Overtuin

Klein Jagtlust (nee, niet met ch....)

Vrijdag 23 t/m zaterdag 24 juli: Heerenveen en Jubbega.

Na nog een dag Heerenveen, waarin we vanaf de cp bij Thialf naar het centrum zijn gelopen een weer terug, zijn we zaterdag naar Jubbega (Fr) gereden. Daar hadden we met vrienden afgesproken om het weekend met elkaar op Minicamping Singel door te brengen. ’s Morgens, nadat we vanaf de cp waren vertrokken hebben we geprobeerd om de vuilwatertank en toilet te legen bij de Gemeentewerf in Heerenveen. Een serviceplaats die aangegeven staat in campercontact, met de mededeling dat die op zondag gesloten is. Maar eenmaal voor het gesloten hek bleek dat dit ook voor de zaterdag gold. Jammer, daar sta je dan met je goede gedrag en een volle toilet- en vuilwatertank. Gelukkig hebben we al sinds jaren, ook bij onze nieuwe camper, altijd een reservecassette bij ons in geval van hoge nood. Zoals nu dus.

mooi plekje tegen de boswal op het gras in de ochtendzon