6 juli
Het is gelukt, we zijn vertrokken uit Lødingen. Een heel klein beetje met pijn in het hart. Nog gauw even diesel getankt bij Shell, vlak voor de haven. En de veerboot lag als het ware op ons te wachten. We waren de op één na laatste aan boord en na een uurtje konden we er in Bognes als laatste weer af rijden.
Maar goed en wel op de E6 begon een rood lampje te branden op het dashboard. Het bleek dat die aangaf dat de temperatuur van de automaat te hoog was. Op een parkeerplaats de motor uitgezet en eerst maar opzoeken hoe en wat nu verder. Maar toen we de motor weer startten bleef het lampje uit en we hebben het de hele rit niet weer gezien.
Onderweg naar Bogøy vonden we wel een paar cp’s maar die stonden ons niet aan.
We hebben overnacht op een picknickplaats annex vrachtwagenoverslagplaats aan wegnummer 835 in Tømmerneset bij Hamarøy en er is helaas geen foto van.
7 juli
We hebben vandaag de ‘tunnelroute’ van de E6 gereden. De langste was acht kilometer. De oudere tunnels hebben vrij donkere wanden. Hierdoor heeft de verlichting minder effect dan in de nieuwere tunnels met lichtere wanden. Die rijden een stuk gemakkelijker en veiliger. Maar het verbaast ons niet dat er hier nogal eens een camper rijdt waarvan de linker spiegel kapotgereden is.
Vaak is het hier zo dat er na een bocht weer een heel ander landschap tevoorschijn komt. Maar na een (lange) tunnel kun je ook in heel ander weer terecht komen, van zonneschijn naar een regenbui.
Onderweg vóór Saltstraumen bij een Hymerdealer nog geprobeerd een veertje voor het defecte ISRI-stoelscharnier te kopen. Ze waren zeer bereidwillig en gaven ons een veertje, wel dezelfde lengte maar helaas een te grote diameter.
We zijn via Fauske naar Saltstraumen gereden. Het getijdewater gaat daar door een kanaal van 3000 x 150 m (l x b), waar de eb- en vloedstroom de nodige draaikolken veroorzaakt.
Daarna zijn we doorgereden naar de cp in Bodø, een parkeerplaats naast het tankstation. En er tegenover een winkel van Biltema. Een samenvoeging van winkels voor gereedschap in de meest ruime zin, fietsen, autoaccessoires, bouwmaterialen en nog veel, veel, veel meer.
Zowel onderweg naar de Saltstraumen als later naar Bodø werd ons BroBizz kastje regelmatig geactiveerd. Wanneer we net onder de camera’s door waren gereden, werd met een groen plusteken aangegeven dat het kenteken was geregistreerd. We wachten maar af hoeveel er wordt afgeschreven.
Wij houden op een cp en elders altijd een acceptabele afstand aan tussen de campers, maar het lukt anderen telkens weer die afstand teniet te doen, maar het is hier ook hoogseizoen. Het is erg druk, vooral met campers.
8 juli
Vandaag de wandelschoenen aangetrokken en het centrum van Bodø verkend. Veel winkels liggen verborgen in winkelcentra. Aan de rand van de stad bevindt zich de haven. Veel recreatievaartuigen en vissersboten. Maar ook een grote grijze van de kustwacht. Later meerde nog een cruiser van Hurtigruten aan, die trouwens ’s middag al weer vertrok. In de haven lag ook een kotter die oorspronkelijk uit Harderwijk komt en de UK12, die nu met sportvissers de zee op gaat.
In de Domkerk werden voorbereidingen getroffen voor een huwelijksdienst. De 52 kerkklokken uit 2012 komen trouwens van de Koninklijke Eijsbouts uit Asten.
Het viel op dat meerdere oude grote blinde gevels kunstig waren beschilderd. Bij een handwerkzaak waren, heel toepasselijke, een paar lantaarnpaaltjes warm aangekleed met gebreide ‘Noorse vesten’.
Margot vond ‘haar’ Noorse vest dat ze al een paar keer iemand had zien dragen en heeft het dus gekocht. En voor Gerard een paar echte Noorse warme sokken. Op de terugweg Biltema nog onveilig gemaakt.
Toen we vanochtend vertrokken vielen er nog een paar spatjes, later werd het helemaal droog en werd het zelfs warm. In de avond begon het weer te regenen, niet veel maar toch.
9 juli
Dichtbij het vliegveld van de stad Bodø ligt het Luchtvaartmuseum. Het is opgedeeld in een militair en een civiel deel. Het laatste was volgens ons het meest interessant.
Het weer was vandaag over het algemeen zonnig. In de loop van de middag ging het helaas weer bewolken en later begon het weer te regenen. Hoewel de temperatuur redelijk was vandaag, ongeveer twintig graden, hebben we ook vanavond weer even de kachel aangezet.
10 juli
En alweer regende het toen we opstonden. Om tien uur zijn we vertrokken onderweg naar Fauske, om daar eerst boodschappen te doen.
Het bleef onderweg ook wat nattig, de ruitenwissers constant op interval. De wolken hingen laag over de bergen en wij reden ook af en toe in de mist. Op ongeveer 20 kilometer na Fauske hadden we een cp ingegeven, direct aan een fjord. Maar het was nog steeds regenachtig en mistig, bovendien lagen er een paar heel grote plassen in de ingang van de cp. Het water was smerig en we konden niet zien hoe diep de plassen waren, het risico van doorrijden was te groot. We zijn omgekeerd en weer terug naar Fauske gereden.
Daar aangekomen zijn we op de cp gaan staan. Het weer was inmiddels behoorlijk opgeknapt en we zijn naar en door het centrum gelopen, gedeeltelijk over de boulevard. De temperatuur was ook wat gestegen, het was ongeveer vijftien graden.
In de buurt van de stad bevindt zich een marmergroeve met roze marmer, veel gebruikt voor prestigieuze projecten en gebouwen. Een guided tour moet echter een aantal dagen van te voren worden aangevraagd.
Om een uur of zes begon het weer licht te sputteren en dat ging helaas weer over in regen. Voor de rest van de avond en nacht….?
11 juli
Toen we wakker werden konden we de zon al door de kieren van de verduistering zien. Dat was een goede start. Ook de temperatuur steeg geleidelijk naar uiteindelijk 15 graden. Het leek een dag te worden om de stoeltjes buiten te zetten, maar het waaide daarvoor toch te hard. Wel besloten we om vandaag in Fauske te blijven en het nuttige met het aangename te verenigen: camperwassen. Weliswaar summier, maar de viezigheid van de rit van gisteren moest er echt af. En omdat we hier sinds 3 juni weer aan de stroom staan, kon ook de binnenkant weer worden gestofzuigd.
’s Middags om een uur of twee zijn we naar de boulevard gelopen, maar halverwege begon het weer te regenen, helaas. We zijn nog even bij een Vinmonopolit naar binnen gegaan en hebben ons verbaasd over de prijzen van met name wijn. Onze Kaapse Pracht van Aldi kost €9.95 per 3 liter. Een mogelijk vergelijkbare wijn kost hier omgerekend ongeveer €42.-.
Esso en Shell beconcurreren elkaar in het centrum op nog geen 50 meter van elkaar verwijderd. Bij Shell kostte de diesel NOK 145.- en bij Esso NOK 120.-.
En nu maar afwachten hoe het weer zich vanavond gaat ontwikkelen, en morgen natuurlijk.
12 juli
En daar zijn we dan, na 65 kilometer op 66 graden33’ noorderbreedte op 650 meter hoogte, het Arctic Cirkle Centre oftewel de Poolcirkel. Maar deze keer in Noorwegen. En het rijdt hier af en aan met van alles wat rijden kan. Veel campers, auto’s met caravan, motoren, solitaire auto’s, bussen vol toeristen, een auto met aanhanger met een serie quads en zelfs een auto met een bootje op een trailer. Die laatste lijkt ons toch echt wel een beetje verdwaald.
Het weer is overigens nog steeds pet. Toen we aankwamen was het nog droog, we hebben nog kunnen rondlopen en uiteraard de souvenirshop bezocht. Een winkel ramvol met goedbedoelde…….souvenirs.
Om acht uur ’s avonds regende het nog steeds.
13 juli
En het heeft de hele nacht door geregend. En het stormde, we hadden de wind dwars op de camper dus we hebben behoorlijk geschommeld. Dit alles deed de nachtrust geen goed. De minimumtemperatuur buiten was 5.3o en binnen 13o.
We willen zo langzamerhand wel een beetje beter weer hebben met ook iets hogere temperaturen. We hebben besloten om vandaag Trondheim in de navigatie te zetten, maar dat was 560 kilometer. We wisten dat we dat niet gingen halen. We kwamen uiteindelijk uit bij een tankstation in de buurt van Namsskogan. De diesel kost hier NOK 15.15. En wij tankten in Mo I Rana voor NOK 12.09. Een verschil van NOK 3.06 ofwel ongeveer € 0.32 per liter. We hebben deze grote verschillen eerder gezien.
Alhoewel het nu vakantie is en het werk grotendeels stilligt, wordt er druk gewerkt aan de verbetering van de E6.
Bij Laksforsen nog even, buiten in de regen, gekeken naar een waterval/stroomversnelling. Er komt trouwens overal veel water van de bergen vallen.
14 juli
Het was 250 kilometer naar Trondheim en we wilden vroeg gaan rijden om nog enigszins een kans te maken op de mooie cp in Trondheim. De reis verliep voorspoedig. Hoe zuidelijker je komt, hoe beter en breder de E6 wordt. Wel reden we tientallen kilometers als zesde in een rij niet al te snelle voertuigen. En achter ons nog vele. De voorste 3 campers krijgen waarschijnlijk nooit een boete voor te snel rijden.
De weersomstandigheden wisselden, zoals we de laatste dagen vaker hebben meegemaakt. Dan weer veel regen, afgewisseld met opklaringen en soms zelfs de zon er bij. ’s Avonds om 22:15 was het nog 13 graden.
Om, en ook in Trondheim, staan vele tolstations. De prijzen variëren, hoe dichter bij het centrum, hoe duurder. Van €2.20 tot ongeveer €5.- per passage.
In het centrum van de stad is een hele mooie gratis cp. We waren er om drie uur maar wat we al dachten, het was er vol. We hadden nog een alternatief buiten de stad, maar na enig zoeken bleek die niet meer te bestaan wegens bouwactiviteiten. We zijn toen oostelijk gereden naar Flakk, bij de veerboot. Ook geen geschikte plaats te vinden. Dan uiteindelijk toch maar naar de naastgelegen camping. Maar voor €27.- zonder elektriciteit op een zompig grasland ging ons echt te ver. We zijn het schiereiland verder rond gereden en kwamen terecht in Klett/Trondheim bij een tankstation van Cirkle K voor €5.-. We gaan morgen op tijd rijden en hopen alsnog een mooie plek in het centrum te scoren, hopelijk is er wat verloop in de plaatsen.
Wat ons opviel in de wijde omgeving van Trondheim was dat er nogal veel Tesla’s rijden. Later bleek dat er bij het tankstation waar wij staan zelfs een speciaal Tesla laadstation is.
15 juli
We zijn vroeg opgestaan. We waren toch al wakker. De rit van de waarheid. Zouden we een plaatsje kunnen bemachtigen? Gisteren hadden we al gezien dat het er druk was, dus de verwachting was niet hooggespannen, de hoop wel. Om kwart voor negen reden we al, meestal is dat de tijd dat we goed en wel opstaan. Vijftien kilometer rijden naar de plek van de waarheid, door een nog half slapende stad Trondheim. In het zicht van de finish werden we steeds nerveuzer. En wat denk je, we konden zo inschuiven. Wel nog op een betaalde plaats, maar na enig geduld vertrok een camper van een gratis plaats, en konden wij die innemen. Project geslaagd, eerst maar koffie!
Na een paar uurtjes zijn we naar de stad gelopen. Een deels oude stad met karakteristieke Noorse bouw. De Nidaros kathedraal, een gallery met de Kroonjuwelen en het Aartsbisschoppelijk Paleismuseum. Verder, staat daar gewoon aan één van de doorgaande hoofdstraten, Stiftsgården een Koninklijk Paleis. Te bezoeken als de koning het dan tenminste niet nodig heeft. Alles was te bezoeken/bekijken voor een vaak vorstelijke entreeprijs.
Verder in de stad, zoals in zo veel steden, heel veel restaurantjes en andere eetgelegenheden.
Dan nog Gamle Bybru, de oude stadsbrug die voert naar een ouder deel van de stad met de pakhuizen.
We hebben bij de grote M gegeten, toen nog weer wat rondgelopen en weer naar de camper gegaan. Moe en voldaan.
Toen we vanmorgen vanaf de camper vertrokken was het weer een beetje twijfelachtig, dat bleek later onterecht. We hadden gewoon in de korte broek kunnen gaan, het was een zonovergoten dag.
Zowaar hadden we gisteren in Klett weer Astra 3 met het Nederlandse zenderpakket. Wel liepen audio en video nog niet helemaal synchroon. Vanavond in Trondheim kon de Astra 3 niet worden gevonden.