Zondag 25 en maandag 26 juli: Jubbega.

Gisteravond waren de weersverwachtingen voor vandaag nou niet om over naar huis te schrijven, laat staan op de website….. Code geel vanwege regen en onweer. Vannacht heeft het inderdaad geregend en dat zou zich vandaag herhalen. In de ochtend viel er inderdaad een dikke bui. We zouden een knooppuntenroute gaan fietsen maar hebben daar van afgezien. En achteraf bleek dat dit niet had gehoeven. Het was mooi weer met een aangename temperatuur. In de namiddag hebben we ons tegoed gedaan aan een wijntje van Château Oranjewoud, gekocht bij de campingwinkel. Bleek achteraf een wijn uit Zuidfrankrijk te zijn met een Oranjewoud-etiket. Maar ondanks dat, de smaak was prima en dat was het belangrijkste.

Maandag:

Eén van de eerste dingen die vandaag moesten gebeuren was een WhatsApp-call naar Oostenrijk. De oudste kleinzoon was vandaag jarig: 17 jaar al weer. En dan is een gesprekje met beeld wel zo leuk, konden we gelijk zien hoe ze daar hun vakantie doorbrachten.

We hadden vandaag het plan opgevat om ‘ergens in Jubbega’ met z’n vieren te gaan eten. Maar maandag en restaurantopeningstijden zijn geen gelukkige combinatie: gesloten. Ook de bezorgpizzeria. Goede raad was duur, we vonden de oplossing bij een pizzeria in Gorredijk die ook in Jubbega bezorgde. Een beetje later dan verwacht werden er vier heerlijke pizza’s bezorgd.

Helaas hebben we ons de afgelopen dagen, achteraf misschien te veel, laten leiden (en lijden…) door de diverse weerapp’s en de code geel waarschuwingen van het KNMI waardoor de fietsen niet uit de garage geweest zijn. Eigenlijk wel jammer want er konden mooie tochtjes gemaakt worden. En het weer: het viel alleszins mee, hoewel op relatief korte afstand toch felle buien gevallen zijn.

een buitje, nou zeg maar bui tegen het stof

struik met gigantische bladeren

uitzicht op de paardenwei

campingaankleding

tja, Fries natuurlijk

het was het wachten waard

Dinsdag 27 juli: Groningen.

Gaandeweg ontdekten we dat een paar essentiële dingen ontbraken aan de inventaris van de camper. Niet zo vreemd als je bedenkt dat we deze camper weer helemaal opnieuw moesten inrichten. Daarom zijn we vanuit Jubbega eerst naar huis in Groningen gereden. Daar hebben we de ontbrekende zaken opgezocht, een paar toegangskaarten voor een beurs in Düsseldorf geprint en er gelijk ook maar een sanitaire stop van gemaakt: de tanks weer leeg en vol. Het was inmiddels al ruim in de middag en we hebben een plaatsje voor de nacht gevonden op een paar kilometer van huis: cp Kardinge. We stonden er samen met zo’n twintig medecamperaars en hebben een rustige nacht gehad. En het aantal van twintig campers was nog relatief weinig. Enige tijd geleden spraken we met mensen die er ook hadden gestaan. Toen waren het totaal veertig geweest.

Woensdag 28 juli: Gaanderen.

Omdat we een paar dingetjes in de camper wilden vernieuwen zijn we vanuit Kardinge naar Obelink in Winterswijk gereden. Dat lag mooi op de route omdat we donderdag nog een familiebezoek willen afleggen in Arnhem.

Zoals gewoonlijk was het weer behoorlijk bevolkt bij de grote recreatieverkoper. Maar van wat we zochten konden we toch niet alles vinden. Veel schappen waren ook leeg of op z’n minst niet volledig gevuld. Of zou er nog geplande voorraad in een containerschip zitten? Wie het weet mag ’t zeggen.

We hadden een plekje gereserveerd op een SVR-camping in Gaanderen. Er was nog voldoende plaats.

ruimte genoeg en met de wind in de rug

Donderdag en vrijdag 29 en 30 juli: Gaanderen.

We hadden afgesproken om donderdag een familiebezoek in Arnhem af te leggen. Hier woont een trouwe volger van onze website. Elke zondag bekijkt en leest ze onze reiservaringen van de afgelopen week. Ook vinden we regelmatig haar commentaren in het gastenboek. We zijn met z’n drieën naar de Rijnkade gereden, zodat ze ons ook haar oordeel over de nieuwe camper kon mededelen. Maar dat zat wel goed, getuige de prettige vloeibare versnapering die we van haar kregen. Bedankt Wil!

In de middag zijn we weer naar de camping teruggereden en hebben nog lekker buiten in de zon kunnen lezen.

Vrijdag zijn we via een omweg door de Achterhoekse Bossen naar Doetinchem gefietst. Ondanks de voorspellingen was het mooi weer.

Omdat we morgen naar Kleef in Duitsland willen gaan, hebben we ons via de Duitse website www.einreiseanmeldung.de aangemeld. Je moest o.a. aangeven waar je naar toe gaat, met adres en huisnummer. Zodra alles ‘naar wens’ is ingevuld krijg je een PDF met alle gegevens, die moet je dus bewaren. Daarna moet het vaccinatiebewijs nog worden ge-upload. Dus daar eerst een foto van maken, naar de computer transporteren en dan toevoegen aan het document. En dat allemaal dus twee keer, omdat we samen zijn. We zijn heel benieuwd hoe en of we morgen bij Arnhem de grens over komen en wat we daar nog moeten laten zien aan ‘gezondheidsbewijs’.

In de loop van de dag kregen we een paar regenwaarschuwingen waar uiteindelijk geen water uit viel. Om een uur of zeven was het echter raak met een korte hevige bui met veel wind en een paar donderslagen. Hopelijk was het dat eerst weer.

Zaterdag 31 juli: Kleef.

Zoals we wel vaker doen, hadden we er ook vandaag voor gekozen om in de navigatie ‘snelweg mijden’ te kiezen voor de route naar Kleef. Het was toen ineens maar een tripje van dertig kilometer. Bovendien waren we nu voordat we er eigenlijk erg in hadden, de grens met Duitsland zonder enig oponthoud al gepasseerd. Dat zal bij de grensovergang bij Beek (Arnhem), mogelijk anders zijn.

De toekomst zal moeten uitwijzen of we gisteren de formaliteiten van de einreiseanmeldung voor niets hebben ingevuld of dat ons er op termijn nog naar zal worden gevraagd.

De cp bij het station van Kleef was redelijk bezet, met hier en daar nog een vrije plek.

Het weer liet zich vandaag niet van z’n beste kant zien met af en toe wat buien, sommige met veel water. Tussen de buien door zijn we nog even naar het centrum gelopen. In tegenstelling met Nederland zagen we hier dat er op veel plaatsen weer mondkapjes werden gebruikt, ook gewoon op straat.