Maandag 6 februari: La Vall de Laguar (Campell).

Het was vanochtend (maandag) toen we opstonden nog mooi weer. Weliswaar scheen de zon niet zoals we de afgelopen tijd gewend waren.

Wel zagen we in het westen de hemel donker kleuren. Heel erg mooi om naar te kijken, maar we wisten inmiddels dat dit de aankondiging van minder weer was. Nadat we de watertank weer hadden gevuld en de vuilwatertank geleegd zijn we op stap gegaan. Eerst nog de LPG gastank vol laten lopen.

Gisteren zijn we nog gaan fietsen en kwamen op de boulevard van Platja de L’Arnenal. Het was zondag en dat was te merken, het was er redelijk druk. Niet alleen op de boulevard, ook op de wegen er naar toe. Hier en daar dubbel geparkeerd en het waren soms niet de eerste de beste auto’s. We zagen o.a. een Rolls Royce en een Maserati rijden.

Op de terugweg troffen we eindelijk waar we al lang naar hadden uitgekeken: een sinaasappelverkoper langs de kant van de weg. Vijf kilo hele mooie sinaasappels voor €4.-. Maar waar we op de heenweg een heel eind lekker naar beneden zoefden, moesten we nu alle zijlen bijzetten om weer boven te komen.

Maar nu nog even over vandaag. We hadden vanwege de aangekondigde weersomslag zaterdag al een plaats op een camping gereserveerd, ongeveer 35 kilometer landinwaarts. Op de meeste plaatsen aan de kust is weinig ruimte. Bij de bevestiging van de reservering zat, naar later bleek, ook een PDF-file met een routebeschrijving. Maar wij reden de route die de navigatie aangaf. De wegen werden weggetjes, soms amper één camper breed. Met als klap op de vuurpijl een afdaling, een zwarte piste waardig. Die afslag hebben we maar niet genomen en zijn doorgereden, hopende dat er een andere toegangsweg naar de camping zou komen en inderdaad die was er. We vonden een plek en hebben tijdens een droge bui de camper horizontaal gezet en van stroom voorzien.

We zijn benieuwd wat de weersvooruitzichten zijn…….

een groter contrast tussen de foto's boven van zondag en hieronder op maandag is haast niet mogelijk

Dinsdag 7 februari: La Vall de Laguar (Campell).

Eigenlijk zou het verhaal van vandaag met drie woorden (misschien zelfs in hoofdletters) al geschreven zijn: regen, regen, regen.

Het is best een mooie camping met mogelijkheden om bijvoorbeeld naar het naastgelegen dorpje te lopen en waarschijnlijk van daaruit een wandeling in de omgeving te ondernemen. Fietsen lijkt ons niet echt een optie, zelfs niet met e-bikes. We zitten hier op 380 meter hoogte en toen we hier gisteren naar toe reden waren we het er al over eens: hier fietsen wij niet.

We hebben vandaag een aantal keren de (wandel)schoenen aangetrokken en evenzovele keren ook onverrichterzake maar weer uitgetrokken. Het leek dan even droog te worden, maar niets was minder waar. Pas na halfvijf werd het een beetje vriendelijker.

Het is nu acht uur, vlak voor het Journaal, en we hebben inmiddels besloten dat we morgen hier nog blijven, als het weer een beetje beter is. Eigenlijk zonde om te vertrekken zonder van de camping af geweest te zijn.

We proberen dan overmorgen 250 kilometer naar het zuiden te gaan en hopen dat het daar droger is dan hier. Bovendien hebben vrienden van ons daar hun ‘zomerresidentie’, een mooie kans om er even langs te gaan.

Maar je weet maar nooit, de planning kan zo weer veranderen……

receptie en 's zomers is het restaurant geopend

het terrein loopt nogal af; we staan op de hoogste stand van de blokken

regen, regen, regen; gootjes graven voor de waterafvoer

zicht op het dorpje, met rechtsonder...

...een waterbron

nét tussen de takken door kijkt de schotel nog naar de satelliet

Woensdag 8 februari: La Vall de Laguar (Campell)

Waren we gisteren er nog heilig van overtuigd om vandaag verder te gaan, vanochtend besloten we toch nog een dagje te blijven. Het regende toen we opstonden, maar op de diverse weerapps was te zien dat het in de loop van de ochtend droger zou worden. We hebben dus een droge bui afgewacht en hebben even een rondje door het dorpshart van Campell gemaakt. De camping staat net buiten de dorpsgrens.

Voor de zekerheid hadden we de paraplu meegenomen en naar later bleek was dat niet overbodig.

Eigenlijk heeft het dorp alleen maar een hoofstraat met aan het einde een kerk, die helaas gesloten was. Ook de huizen leken allemaal onbewoond omdat alles afgesloten was met luiken en gordijnen. Wel waren sommige huizen afgewerkt met mooie tegeltableaus. Soms was zelfs de onderkant van een balkon hiermee verfraaid.

Voor de nodige dagelijkse boodschappen waren er twee winkeltjes, waarvan een (houdbaar) brood en verse baguettes verkocht. Van beide namen we eentje mee. En natuurlijk was er een Pharmacia, een kleine doe-het-zelf en ergens achter een open deur bevond zich een timmerwerkplaats.

We zijn ‘helemaal’ naar het einde van het dorp gelopen en hadden daar een prachtig uitzicht over het dal. Later, vanuit de camper, zagen we zowaar de zon ver weg in het dal schijnen en kregen hoop op betere tijden. Nou, dat liep anders want in de loop van de middag heeft het gehoosd.

Morgen gaan we dan toch maar verder, we hebben afgerekend en zijn nog even onder de douche gestapt, de toilet is leeg en de watertank vol.

het dorp ligt in de verte, 5 min. lopen

tegeltableaus op de huizen

de hele hoofdstraat

zicht op de vallei

niet al te warm, als het maar droog wordt...

...en dat werd het niet

Donderdag 9 februari: La Azohia (bij Cartagena).

Het heeft afgelopen nacht misschien de hele, maar zeker een heel groot deel van de nacht geregend. We konden nog net niet zwemmen rond de camper. Op de weerapp was te zien dat het over een kwartier droog zou zijn, dus daarop zouden we wachten met opruimen van de elektrakabel en de wiggen. Maar wat we ook wachtten, het werd niet droog. Dus, opruimen en wegwezen.

Het reisdoel vandaag was een cp in La Azohia, in de buurt van Cartagena. Een afstand van ongeveer 245 kilometer. Net voordat je de snelweg oprijdt, bevindt zich een groot winkelcentrum, waar we bij Aldi de voorraad weer hebben aangevuld voor de komende dagen. Het geluk wilde dat zich daar vlakbij ook een tankstation bevond van LowCost. We tankten daar diesel voor €1,57 per liter. Maart ook hier: regen, heel veel regen.

Hoe verder we daarna naar het zuiden reden, hoe beter het weer werd. Ter hoogte van Benidorm zaten we zelfs even in de zon en zagen we de gigantisch vele en hoge toeristentorens. Vlak voordat de snelweg AP7-tolweg werd, namen we de afslag naar de A7. Rond halfdrie waren we op de plaats van bestemming, een groot maar oneffen terrein, zonder enige voorziening, gratis en naast een restaurant. Er kunnen veel campers staan en die staan er ook.

C&W waren inmiddels ook aangekomen en een halfuurtje later heeft Kees ons vieren opgehaald en gingen we naar camping Las Torres in Mazarron waar hij samen met Carla de Nederlandse winter ontvlucht in hun daar aangeschafte finca. Onder het genot van koffie en wijn zijn we weer van elkaars wetenswaardigheden op de hoogte. Zij proberen voor ons een plekje op de camping te reserveren. Dat zal nog moeilijk worden want de campings langs de kust zijn favoriet en dus druk bezet. Voorlopig kunnen we het hier op de cp wel een paar dagen volhouden. Morgen even de omgeving verkennen.

Vrijdag 10 februari: La Azohia (bij Cartagena).

Het was een overwegend bewolkte dag, heel af en toe brak even de zon door, maar ook viel er op de meest onverwachte momenten een buitje.

De capaciteit van onze huishoudaccu was vanochtend nog75%. Bij een onbewolkte dag met zon krijgen we die overdag met de zonnepanelen redelijk gemakkelijk weer op 100%. Dat lukte vandaag helaas niet, we zijn op 87% blijven steken, maar dat moet genoeg zijn. Maar voor morgen wordt weer wat regen voorspeld, dan halen we de volledig gevulde accu ook niet.

We staan op een zeer ruime cp, waar in de loop van de dag nogal wat wisselingen plaatsvinden. Dat moet ook wel, want buiten een afvalbak zijn er helemaal geen voorzieningen. En om de 3 à 4 dagen móét het toilet worden geleegd. Wij hebben een tweede toilettank, zodat het legen daarvan een aantal dagen kan worden uitgesteld. We hoeven die reservetank niet vaak te gebruiken, maar op de momenten dat het wél moet zijn we blij eentje te hebben.

Het lokte niet echt om te gaan fietsen, daarom zijn we vanmiddag een eind gaan lopen, via de boulevard in oostelijke richting. Eén restaurantje was geopend. Er zijn er meerdere, maar daarvoor is tijdens deze tijd van het jaar niet voldoende klandizie. Ook het restaurant naast de cp is niet geopend, wel was men druk bezig met de voorbereidingen voor het zomerseizoen, zoals schilderen waardoor alles er weer fris en monter uit gaat zien.

We wilden nog even een paar kleine dingetjes bij SPAR halen, maar die bleek om twee uur gesloten. Morgen nieuwe dag, nieuwe kansen.

deze campers staan in een rivierbedding en worden af en toe weggestuurd

zoekplaatje; zoek de grijze camper (ongeveer in 't midden van het beeld)

Zaterdag 11 februari: La Azohia (nabij Cartagena).

Afgelopen nacht en vanochtend is er weer meer regen gevallen dan ons lief is. Maar goed, wat kunnen we daar tegen doen: helemaal niks.

Gelukkig kwam na enige tijd wachten de zon weer tevoorschijn en zijn we gaan lopen. Nu de andere kant op, ook via de boulevard en dus langs zee. Langs de boulevard staan veel en vooral grote huizen, waarvan het merendeel niet was bewoond. Ook wordt er nog aan nieuwbouw van vakantievilla’s gedaan en lagen er nog een paar kavels te koop.

Op een gegeven moment hield de betegelde boulevard op en ging over in zand. En aangezien er dus veel water was gevallen, lokte dat niet echt om verder te lopen. We hebben een tussendoor weggetje genomen om weer bij de cp te komen. Onderwijl hadden we telefoontje gekregen van K&C die even wilden komen buurten. Met z’n zessen, ook C&W waren inmiddels weer terug, hebben we koffie, thee en een wijntje gedronken. Ook hoorden we dat er de komende dagen twee plaatsen vrij komen op camping Los Torres. De campings en cp’s zijn erg druk bezet en het is moeilijk om een plaatsje te vinden. Op de camping willen we dan een weekje, en misschien nog wel iets langer, blijven staan en van daaruit gaan lopen en fietsen.

voor ons nieuwe onderkomen.....