Zondag 21 april: Langres.

Afgelopen nacht was een koude met een minimum van slechts 2 graden. Gisteravond hebben we voor het eerst sinds weken de gaskachel aangezet en vannacht op standje 2 aan laten staan. Toen we opstonden was het niet echt warm, maar wel aangenaam binnen.

 

Voor vandaag stond als bestemming Langres op het programma. Toen we op de cp aankwamen hadden we 400 kilometer onder de wielen door laten rollen. Iets minder kilometers dan gisteren, maar wel gedurende een langere tijd. Gister konden we op de A75 lekker opschieten, dat was er vandaag niet meer bij. En als dan ook nog een paar geplande afslagen door werkzaamheden zijn afgesloten wordt het soms dolen en proberen de goede weg weer te vinden. Want in tegenstelling tot thuis, wordt hier slecht een ‘Deviation’ gemeld zonder verdere aanwijzingen.

 

Al met al waren we toch nog op een redelijke tijd op de cp in Langres. En we staan hier zelfs nog 30 meter hoger dan gisteren, nu op 430 meter. Benieuwd wat dat met de nachttemperatuur gaat doen.

Onderweg hebben we wat voorzichtig gespetter gehad. Soms leek het op hagel, tijdens een volgende bui was het af en toe natte sneeuw. Ja, het is wel weer even wennen.

De andere kant van het verhaal is dat we wel via binnenwegen door allerlei kleine dorpjes reden.

 

En qua omgeving reden we door een prachtig kleurenpallet met onafzienbare akkers met goudgele koolzaadvelden. Extra mooi werd het als de zon op de koolzaadvelden scheen met daar boven de donkere buienluchten.

Het is nu 21:45 uur, buiten is het 2 graden en binnen brandt de kachel….

 

donkere luchten op de cp...

...en soms een beetje hagel...

en een overtrekkende bui

en veel...

...heel veel...

...koolzaadgeel onderweg

Maandag 22 april: Pont-à-Mousson.

Afgelopen nacht was nog kouder dan de vorige. Het minimum was 0 graden.

Niet extra vroeg op vandaag want het was maar een trip van 160 kilometer. Het werden er uiteindelijk wat meer vanwege o.a. wegwerkzaamheden in Domremy-la-Poucelle. De doorgaande D-164 was daar geheel afgesloten en voordat wij de goede omleiding te pakken hadden waren we een half uurtje en een paar smalle weggetjes verder.

 

We hadden gisteravond al uitgezocht waar we diesel en LPG konden tanken. Voor de verkrijgbaarheid van diesel gebruiken we in Frankrijk de app Prix Carburant en voor het gas myLPG.eu. Voor het gas vonden we twee stations in de buurt, waarvan bij eentje werd vermeld dat het niet was toegestaan om flessen en losse tanks te vullen. Bij de andere was dat geen enkel probleem. Vreemd dat daar geen eenduidigheid voor geldt. Voor diesel kwamen we bij E.Lecler terecht.

 

Het weer was beduidend beter dan gisteren. Geen regen of zelfs maar de twijfel daaraan. Ook de wind was nauwelijks aanwezig.

Het was wederom een feest om door dit mooie geel gekleurde landschap te rijden.

Redelijk op tijd waren we op de cp in Pont-à-Mousson, waar het drukker was dan we verwachtten. Daarna melden bij de havenmeester en even heerlijk gedoucht.

 

ergens onderweg, een deels vervallen begraafplaats

koolzaadvelden, soms zover je kon kijken

 

 

 

de kathedraal in Pont-à-Mousson, helaas zaten de deuren op slot

Dinsdag 23 april: Pont-à-Mousson.

We hebben eens even zitten tellen en het bleek dat we hier nog wel een dagje konden blijven staan. Zaterdag willen we in Vijfhuizen zijn voor een verjaardag op zondag in Haarlem.

 

In het centrum van Pont-à-Mousson, vlakbij de brug, bevindt zich de Eglise Saint Martin. Deze kerk is de gebouwd van de 13de tot de 15de eeuw en is een historisch monument. We hebben vandaag voor de tweede keer geprobeerd de kerk van binnen te bekijken, maar wederom waren de deuren gesloten. Niet getreurd, in een land als Frankrijk staan in de meeste dorpen en steden meer dan één kerk.

 

Gisteravond op internet al gezocht wat we hier verder konden doen en zien. Er kwamen een paar dingen tevoorschijn. Een heuse (kleine)snoepfabriek, de Eglise Saint Laurent en de Abdij van Prémontrés.

 

Meestal is de cp in de stad Pont-à-Mousson een stop-voor-één-nacht op doorreis naar of terug uit het zuiden. We hebben nu meer tijd en konden op ons gemak het centrum doorstruinen.

De snoepfabriek heet eigenlijk Confiserie Perrin, bestaat sinds 1950 en ligt vlakbij Place Duroc in het stadscentrum. Binnen wordt je omringd door allerlei lekkernijen en de medewerkster deed haar best om in het Engels iets over het bedrijf te vertellen. En uiteraard konden we de verleiding niet weerstaan om iets te kopen.

 

De kerk Saint Laurent viel een beetje tegen. I.p.v. de traditionele kerkbanken stond deze kerk vol met hele simpele stoeltjes. Niet kerkwaardig, wel merkwaardig.

 

Heel anders was dat in de kolossale Abdij van Prémontrés, maar dat is eigenlijk ook geen Abdij meer maar een Hotel en Conferentiecentrum. We moesten toegang betalen en zagen dat er ook een gereduceerd tarief gold. Waarbij wij aannamen dat dat ook voor ons, gepensioneerde oudjes, zou gelden. Niet dus, het volle pond gold ook voor ons.

We troffen het trouwens, in het kerkgebouw bevindt zich een museum over muziek en het ontstaan en de ontwikkeling van muziekinstrumenten vanaf een speeldoosje tot aan een echte oude Revox taperecorder.

 

Nadat we de Abdij hadden verlaten zijn we nog even langs de bakker gegaan voor een ‘lekkernij(tje)’. En eenmaal bij de camper konden de stoeltjes nog even naar buiten en in de zon. Het was weer een mooie dag. Morgen verder.

 

Eglise Saint Martin: deuren op slot...

...L' Eglise Saint Laurent...

...geen kerkbanken maar stoeltjes...

...maar wel een mooi orgel

Confiserie Perrin, sinds 1950, waar een klein deel zelf wordt gefabriceerd en een ander deel alleen wordt verpakt

het oude centrum van Pont-à-Mousson met winkeltjes onder de arcaden

 

en hieronder de foto's van de voormalige Abdij van Prémontrés, nu een hotel en congrescentrum met een museum over muziekinstrumenten

de bibliotheek van de abdij

bij de receptie staan vitrines met kunstproducten, alles is te koop.....

het front van de voormalige abdij, wat heden ten dage niet de publieksingang is

en na gedane arbeid........

Woensdag 24 april: Blegny.

Vandaag hadden we een route van 275 kilometer te gaan naar Blegny. Allemaal snelwegen, dat schoot lekker op. De lucht was af en toe dreigend, waaruit soms regen, dan weer hagel, maar ook natte sneeuw viel. Het leek waarlijk wel herfst.

 

Aan de staat van onderhoud van de weg konden we merken dat we de grens van Frankrijk naar België waren gepasseerd. Op een paar wegvakken was het laveren om de gaten te vermijden. Vele jaren geleden hebben we het rond Brussel nog veel erger meegemaakt.

 

We hadden het een beetje uitgerekend dat we in Luxemburg diesel konden tanken. De prijs van €1,51 per liter was relatief schappelijk.

 

Om drie uur waren we in Blegny op de cp van de oude mijn. De reguliere plekken waren allemaal bezet, er had zich al een tweede rij gevormd waar wij ons bij aansloten.

 

Omdat het volgende week meivakantie is en zaterdag Koningsdag, verwachten we drukte op de cp in Vijfhuizen waar we van vrijdag t/m zondag willen staan. Vanochtend hebben we gebeld om een plekje zonder stroom te reserveren.

We staan hier in Blegny op de cp op 180 meter hoogte en het is nu, 21:00 uur, fris met slechts 5 graden. Dat belooft weer een koude nacht te worden.

 

Donderdag 25 april: Blegny.

't Is weer druk hier, morgen naar Vijfhuizen.

 

Zaterdag 27 april: Vijfhuizen.

Gisteren (vrijdag) zijn we naar Vijfhuizen gereden, 245 kilometer hoofdzakelijk over de A2. Het was druk maar we zijn geen problemen tegengekomen.

Maar het is wel weer even wennen waar we nu zijn. Dinsdag stonden we nog in Pont-à-Mousson en moesten daar €12.- per nacht afrekenen voor een cp met maximale voorzieningen. Het contrast is wel heel groot, hier moesten we €20.- per nacht afrekenen voor een cp met minimale voorzieningen.

Tegenwoordig blijkt er op deze cp elke vrijdag een foodtruck aanwezig te zijn, zo ook vandaag. Het was dan wel geen truck maar een caravan, maar wel serveerden de beide dames een heerlijke wrap.

 

En we hadden de pech dat er vanochtend (zaterdag) een iets uit de kluiten gewassen camper, een heuse bus van 16 ton, schuin voor ons kwam staan. Achter in dat campertje zit een ruime garage waaruit een lift naar buiten gelaten werd en buiten bleef waardoor wij door de modder zouden moeten lopen. Op ons verzoek werd, met enige tegenzin, de lift (tijdelijk) weer ingedraaid.

 

Vandaag was Koningsdag en we zijn met de overvolle buslijn 300 naar Haarlem centrum gegaan. We hebben er een paar uurtjes rondgelopen en kwamen langs diverse vrijmarkten. Er heerste een gezellige drukte in de stad. Bij meerdere horecagelegenheden maar ook gewoon op een straathoek werd muziek gemaakt. Soms lekker akoestisch, maar vaker elektronisch versterkt. En niet een beetje, het deed ons pijn aan de oren. Wat echter opviel en ons toch wel enigszins verontrustte was dat er ook hele kleine kinderen, baby’s soms, naar deze zeer luide muziek werden meegenomen.        

Op het laatst vonden we een viskraam met heerlijke kibbeling en er tegenover werd ijs verkocht: bingo!

Weer terug in de camper hebben we zelf nog even Koningsdag gevierd met een lekkere oranje tompouce.

 

In principe zou de zware camper morgen weer vertrekken. Maar de lift is defect, benieuwd hoe dat afloopt.

 

elke vrijdag op de cp: een foodcaravan

langs een route, zomaar een echte hele oude Renault 4, vaak verward met de Morres Minor

en hier, op 5 meter voor ons, kwam de 16 tons buscamper te staan met uitklapbare goederenlift.....

Maanag 29 april: Groningen.

De zware camper is inderdaad zondag weer vertrokken, gelukkig maar.

En nadat we zondag een verjaardadagsbezoek aan onze zoon in Haarlem hadden gebracht, zijn we maandag in de loop van de ochtend aan de thuisreis begonnen. Om twee uur waren we dan weer veilig thuis en hadden deze reis 6180 veilige kilometer afgelegd. De camper heeft zich van z’n (of haar…) beste kant laten zien, geen misse slag van de motor. De enige probleempjes waren een niet naar behoren werkende koelkastbrander en een door onze eigen schuld in een miljoen stukjes uit elkaar gebarsten glasplaat van het kooktoestel. De brander hebben we onderweg kunnen vervangen en de nieuwe glasplaat ligt al bij de dealer op ons te wachten.

We kunnen terugzien op een geslaagde reis. Op naar de volgende.