Zondag 8 en maandag 9 augustus: Diepenheim.

Zondag om halfelf zijn we vanuit de kersenboomgaard vertrokken met als doel Camperpark Diepenheim. We hadden op de navigatie weer ‘snelweg mijden’ ingegeven, we hadden geen haast en hebben genoten van de omgeving. Omdat we vermoedden dat het druk zou zijn op de cp, hadden we ’s ochtends daar naar geïnformeerd. Niets was minder waar: plaats genoeg.

Voor maandagmiddag werden, alweer, buien verwacht en die regen is ook gevallen. Redelijk op tijd hebben we de fietsen uit de berging gehaald en hebben wat boodschappen in het stadje gedaan. Daarna zijn we in de directe omgeving van het stadje wat rond gaan rijden.

Diepenheim is een van de acht middeleeuwse steden in Twente. Het is ontstaan in de heerlijkheid Diepenheim, die eerst in bezit was van de Heren van Diepenheim en in de tweede helft van de twaalfde eeuw in handen kwam van de graven van Dahl. In 1331 werd de heerlijkheid verkocht aan de bisschop van Utrecht.

Diepenheim heeft vanwege de pittoreske uitstraling een grote aanloop van toeristen. Er zijn verschillende bezienswaardigheden op het gebied van cultureel-historisch erfgoed. In de omgeving van het stadje vind je zes kastelen en watermolen Den Haller die al wordt genoemd in de 12e eeuw. De molen benut het water van de Diepenheimse Molenbeek. De omgeving van de watermolen is een sinds 1991 van rijkswege beschermd dorpsgebied.

Diepenheim is in 2009 opgenomen in de grensoverschrijdende Oranjeroute. Kasteel Het Warmelo was lang het woonhuis van prinses Armgard Kunigunde Alharda Agnes Oda von Cramm, Gravin von Biesterfeld, Prinses zur Lippe-Biesterfeld. Zij was de moeder van prins Bernhard van Lippe-Biesterfeld. Het museum, gelegen aan de Prinsendijk, heeft een uitgebreide historische collectie, waaronder de grootste verzameling Oranjeborden.

Ook in dit stadje, in Villa Peckedam, woont de wereldberoemde pianist Wibi Soerjadi. Z’n tuin staat op dit moment geheel in het teken van de aanstaande tuinconcerten.

Kasteel en Landgoed Het Nijenhuis...

...helaas

Kasteel Diepenheim

...met de slotgracht

Villa Peckedam, verscholen achter boom en partytent

zo worden de prachtige bloembakken in het centrum van Diepenheim van water voorzien

Dinsdag 10 en woensdag 11 augustus.

Een omgeving zo rijk aan kastelen, daar hoort een (fiets)route bij. Dat klopt,

de ‘6-Kastelenroute’. Volgens opgaaf is het een route van ongeveer 28 kilometer. Prima te doen, zeker met een fiets met tegenwindhulpje. En ook het weer liet zich vandaag van een heel andere kant zien. De zon scheen al toen we opstonden en dat is eigenlijk de hele dag zo gebleven. Zo’n route valt of staat met de broodnodige bordjes en die waren allemaal aanwezig en we konden de route direct buiten de cp beginnen. Een paar van de kastelen hadden we de vorig dag al gezien.

We hebben zorgvuldig alle bordjes gevolgd, kwamen nooit op doodspoor, maar hebben in totaal maar vijf van de beloofde zes kastelen gezien.

Zoals we dat ook van de routes met de fietsknooppunten gewend zijn, voerde deze ons ook weer langs de mooiste bospaadjes en lanen, langs weilanden met nieuwsgierige koeien en veel, heel veel maisvelden.

vijf op een rij...

Kasteel Westerflier

Huis Diepenheim

Kasteel Nijenhuis

Kasteel Weldam

Kasteel Wegdam

Donderdag 12 augustus: Diepenheim.

De paden op, de lanen in: via een toeristische (om)weg zijn we naar Borculo gefietst. Niet alle paden waren echter bestraat of geasfalteerd, een stuk van anderhalve kilometer was zandweg met er naast een heel smal fietspad waar je elkaar fietsend niet kon passeren. Diverse keren zijn we afgestapt om tegenliggers door te laten, dat was veiliger. Helaas geen enkele keer hebben we die actie van de tegenliggers meegemaakt. Het viel ons trouwens toch op dat ook op de normale fietspaden de meeste tegemoetkomende fietsende koppels doodleuk naast elkaar bleven fietsen waardoor er niet voldoende ruimte was om elkaar te passeren. Uit onze vriendenkring weten we hoe fout dat kan aflopen, hij fietste alleen en werd door een stel van de fiets gereden: gebroken ribben, gebroken sleutelbeen en gebroken schouderblad.

Bij een camperdealer in Borculo hebben we een paar kleine onderdeeltje voor de camper gekocht. Op de terugweg zijn we afgeslagen naar Geesteren en vonden het huis van campervrienden. Maar helaas, niet thuis. Van de overbuurman vernamen we dat ze ’s ochtends waren vertrokken.

Voor het vervolg van de fietstocht dachten we een alternatieve route voor de (gevaarlijke) zandweg te hebben gevonden. Nou, niet dus en het avontuur van de ochtend herhaalde zich ’s middags.

Gelukkig kwamen we later aan de goede kant van Diepenheim het dorp weer binnen, daar waar ze heerlijk ijs verkochten.

Het was vandaag een zonovergoten dag met een temperatuur van ongeveer 230.

in Geesteren, alternatieve route zoeken

zalmsalade...

...heerlijk

Vrijdag 13 augustus: Diepenheim.

Vrijdag de dertiende, als je er gevoelig voor bent moet je deze dag met fluwelen handschoentjes aanpakken. Maar gelukkig, er is niets vreemds gebeurd vandaag.

We hadden een luie ochtend, de koffie smaakte te goed.

In tegenstelling tot gisteren liet de zon zich slechts op een paar momenten zien.

Een paar dagen geleden reden we de 6-Kastelen fietstocht die ons uiteindelijk maar vijf kastelen opleverde. Reden genoeg om toch het zesde kasteel op te zoeken. Kasteel en Landgoed Warmelo bleek zich net buiten het centrum van Diepenheim te bevinden. Hoe en waarom we dit hadden gemist is ons nog steeds een raadsel. De parkeerplaats was rijkelijk voorzien van auto’s. De eigenaren met passagiers zaten voor een groot deel op het terras van het kasteel, waarin zich een restaurant bevindt.

En toeval of niet, we passeerden wederom de ijscotent in het centrum.

ons plekje op Camperpark Diepenheim

het zesde kateel: Warmelo

Zaterdag 14 augustus: Diepenheim.

Het komt steeds vaker voor dat we langere tijd op één plaats blijven. Afgelopen zondag zijn we hier op Camperpark Diepenheim aangekomen, morgen vertrekken we weer. We vertelden dat vanmiddag aan een medecamperaar. Ze zei: “wij staan hier al twee weken”.

Maar wat wil je, een mooie ruime afgebakende plaats, keurige toiletvoorzieningen met een heerlijke warme douche, een prachtige fietsomgeving en natuurlijk lekker ijs in het dorp.

Gister in de namiddag liep de cp helemaal vol. Zelfs op het naastgelegen terrein werden campers geplaatst. En vandaag was het niet anders, weer helemaal vol.

We hadden weer een knooppuntenfietsroute uitgezet die ons ook door Markelo bracht, een klein dorp met ongeveer 7300 inwoners. Met in het centrum een paar winkels en aan de rand een molen. Net buiten het dorp staat de bekende 148 meter hoge televisietoren van Markelo.

Het is ons elke dag dat we fietsten opgevallen dat in de omgeving de mooiste, soms hele grote villa’s staan en nog worden gebouwd.

Het was alweer een mooie dag met veel zon en ongeveer 240. Morgen richting Moezel, Duitsland.

kleine handel aan de kant van de weg