Zondag 15 augustus: Koblenz.

Net zoals vorige week zondag, toen wij hier aankwamen, vertrokken ook nu weer diverse campers om plaats te maken voor een nieuwe serie. We konden nog even ‘waterwisselen’, dat is toiletcassette en vuilwatertank legen en de schoonwatertank weer vullen. Zo kunnen we er weer even mee vooruit.

Toen wij om tien uur de poort uit reden, stonden er al weer een paar campers te wachten. Het is een favoriete cp met ruime plaatsen en de voorzieningen zoals op een camping, maar dan wel voor een heel andere prijs.

We waren de Duitse grens gepasseerd voor we er erg in hadden. Geen controle geen politie, niks, niks niks. Het duurde nog even voordat we op de A3 reden en het was me daar toch druk. Op een aantal plaatsen werd er aan de weg gewerkt met de nodige rijbaanversmallingen. Dit leverde soms files op. Maar ach we, zaten hoog en droog en hadden geen haast. We hadden een cp in Koblenz ingegeven, naar later bleek niet de goede. Het was een cp bij een camping zonder stroom en zonder gebruik van de toiletvoorzieningen van de camping, dus eigenlijk een parkeerplaats voor €19,50, dat was ons te gortig. Daarna de goede cp in de navigatie gezet en met een kwartiertje waren we op de plaats van bestemming. Dit was een cp in wording. De toiletten konden niet worden gebruikt i.v.m. de pandemie. De stroomvoorziening zag er keurig uit, op diverse plekken RVS-kasten met verlichting. De plannen lijken ambitieus, benieuwd hoe het er over een paar jaar uit ziet. Voor €11,00 waren wij een nacht onder de pannen, inclusief stroom.

camperplaats Koblenz

Maandag 16 augustus: Sankt Aldegund.

We hadden geen haast, de bestemming was redelijk in de buurt: de Moezel. En daar zijn plaatsen genoeg om te staan, overnachten en te fietsen. Het eerste deel, vanaf Koblenz is er niet echt rijk mee bezaaid, hoe verder je langs de rivier rijdt, hoe meer campings en cp’s.

We hebben uiteindelijk gekozen voor Sankt Aldegund, hier hebben we vaker gestaan. Wat op het ogenblik mede bepalend is voor de keuze waar wij gaan staan is of er elektriciteit op de cp beschikbaar is. We hebben wel een forse lithiumaccu waarmee we een paar dagen zonder externe stroom kunnen staan, maar de capaciteit van de zonnepanelen is zeer matig. Tel daarbij dat het vandaag een regenachtige dag was met amper zon, zodat we niet konden vertrouwen op de opbrengst van de panelen. Vandaar (o.a.) deze plek.

Tussen de buien door zijn we nog even door het dorpje gewandeld. Maar dat hield in dat er veel moest worden geklommen en gedaald.

Op de kerkdeur stond vermeld dat toegang tot de kerk alleen toegestaan was met mond/neus masker. Dit was de eerste keer die wij meemaakten dat de kerk geopend was, dus zijn we even naar binnen gegaan. We waren de enige gasten, dus het masker verdween weer in de broekzak.

Op de terugweg hebben we voor morgenavond een reservering gemaakt in een restaurant., wordt vervolgd.

De temperatuur vandaag was goed, maar het was een beetje laveren tussen de buien door.

cp in Sankt Aldegund...

...met zicht op de Moezel

heel veel mooie huis-/familiwapens

we weten nog steeds niet wat dit betekent

de kerk midden in het dorp...

...en het interieur

geen tuin achter, dan maar vóór het huis

bord met uitleg over de planeet Jupiter

daar komt de volgende bui al aan

Dinsdag 17 augustus: Sankt Aldegund.

Afgelopen nacht hebben we het koud gehad, dat was de eerste keer deze reis. Toen we opstonden was het buiten 140 en binnen slechts 16,50. Konden we gelijk even de kachel testen.

De weersverwachtingen waren voor het begin van de dag redelijk positief, in de loop van de middag werden er weer buien voorspeld. De meeste weer-apps waren het hierover grotendeels met elkaar eens. Dus hebben we redelijk op tijd de fietsen gepakt en zijn weer op stap, nou ja op wielen, gegaan.

Betalen doen wij tegenwoordig meestal contactloos met de telefoon. Camperplaatsen die niet over apparatuur beschikken om er op die manier te betalen, bieden soms zelfs de mogelijkheid om het verschuldigde bedrag per bank over te maken. Dat hebben we de afgelopen weken al een paar keer meegemaakt. Dit alles brengt met zich mee dat wij ook maar zeer beperkt contant geld bij ons hebben en dat moest vandaag toch weer even worden aangevuld. Hier in Sankt Aldegund is geen bankomaat, dat had ik gisteren al vernomen van de ‘platzwarterin’ die in de namiddag het overnachtingsgeld ophaalt. Volgens haar was er misschien eentje in Bulay. Maar dat was nou net niet de fietsrichting die wij voor vandaag in gedachten hadden. Onderweg de andere kant op zagen we vanaf het fietspad het logo van wat wij dachten dat het van een bank zou moeten zijn en dat klopte. Hier kon geld uit de muur worden gehaald, probleem opgelost.

Op een aantal plaatsen langs de Moezel was goed te zien dat de afgelopen weken ook hier het water behoorlijk tekeer was gegaan. Grote bulten bij elkaar geharkte takken en stammen versperden op een gegeven moment het fietspad. Ook was te zien dat in de lagere boomtakken resten van het watergeweld waren blijven hangen.

Het was overigens mooi fietsweer en de ochtendtemperatuur had zich prima hersteld.

De weer-apps kregen gelijk want vanmiddag om een uur of vier begon het te regenen en dat ging door tot ongeveer negen uur. Dat betekende dat we de paraplu’s moesten gebruiken om droog bij het restaurant te komen, dat zich overigens op spuugafstand van de camper bevond. Het was maar goed dat we gisteren hadden gereserveerd, want de tafels waren goed bezet. Ze serveerden heerlijke pizza’s……

versperd fietspad

restanten tegen de boomstam

zo kun je de Moezel ook bevaren

pizza en een wijntje, dat viel er goed in

Woensdag 18 augustus: Enkirch.

We hebben het vannacht gelukkig niet koud gehad en bij het opstaan waren zowel de buiten- als de binnentemperatuur 4 graden hoger dan gisterochtend en dat maakt het verschil.

De afstanden hier aan de Moezel van de ene naar de andere cp of camping zijn niet groot. We hadden dus vanochtend geen haast. Wel hebben we onderweg nog even een paar boodschapjes gedaan, o.a. de wijn was op.

Thuis gebruiken we de app ‘DirectLease Tankservice’ om het tankstation te vinden met de goedkoopste brandstof, zowel diesel voor de camper als benzine voor de Fiat Panda. Nou vinden we goedkoopste in dit kader eigenlijk niet een goed woord, liever hebben we het over het minst dure tankstation. Bij ons thuis is dat eigenlijk altijd Makro. In Duitsland gebruiken we hiervoor de ‘clever-tanken.de’ app. En toevallig viel vanochtend de ED Tankstelle op 430 meter afstand vanaf de cp de eer te beurt van de minst dure. Voor €1,279 per liter hebben we hier de tank maar weer vol gegooid. En nu, 19:45, is Shell op 20 kilometer van hier de trieste koploper met €1,689. Een ander fenomeen in Duitsland is dat door de dag heen ook de prijs nog weer kan veranderen. Over het algemeen is de literprijs ’s avonds lager dan overdag. Maar ja, je verlaat ’s avonds je camperplaats niet even om ergens ‘goedkoop’ te gaan tanken.

We zijn nu op de cp in Enkirch, die bij lange na niet vol staat.

donkere wolken pakken zich soms samen

de app met onderin de prijsontwikkeling

Donderdag 19 augustus: Enkirch.

Het weer was een beetje miezerig toen we opstonden, maar we wilden eigenlijk nog wel een eindje fietsen vandaag. De weer-apps voorspelden vanaf ongeveer twee uur een droge middag. Met het ontbijt hadden we dus geen haast.

Gisteren was het bureau van de Tourist Info gesloten waardoor we geen munten voor de douche konden aanschaffen. Daar hebben we ons na het ontbijt mee bezig gehouden.

De beloofde weersverbetering werd in de middag zichtbaar en we zijn naar Traben-Trarbach gereden. Vanaf de brug heb je een mooi uitzicht over de beide dorpen aan weerszijden van de Moezel. We hebben wat door het dorp gewandeld en hebben bij de friettent aan de zuidkant van de brug heel ongezond onze lekkere trek weggewerkt.

Er pakten zich donkere wolken samen boven het dorp. Die hebben we afgewacht en konden bijna in de zon en voor de wind weer naar de camper fietsen.

Traben-Trarbach van verschillende kanten gezien

Vrijdag 20 augustus: Graach an der Mosel.

Eerst even langs de ‘verzorging’ om vers water te tanken, afvalwater lozen en toilet legen. Op naar de volgende bestemming. Afstanden maken we hier niet echt. Als je even niet oplet en vergeet te remmen, ben je de volgende bestemming al weer voorbij…..

De cp in Graach an der Mosel is een grote, we waren hier nog niet eerder geweest. Zoals te verwachten was de voorste rij, met zicht op de rivier, helemaal bezet. Nou, dan maar naar de tweede rang, ook goed. De rijen waren zodanig verschoven ten opzichte van elkaar dat wij tussen de campers op de eerste rang toch nog de rivier konden zijn.

De zon scheen volop dus zijn we ’s middags naar Bernkastel-Kues gefietst.

Het toerisme, waar we natuurlijk zelf ook deel van uitmaken, was volop aanwezig. We hebben wat door de straatjes gewandeld en keken ook af en toe omhoog naar de typisch Duitse vakwerkgevels. Na een uurtje hadden we het wel weer gezien en in no-time waren we weer terug op de cp, waar inmiddels weer de nodige campers waren aangeschoven. Stoelen naar buiten en genieten van het mooie weer.

onze plek op de cp in Graach en een aantal foto's van Bernkastel-Kues

Zaterdag 21 augustus: Trittenheim.

Vandaag weer een grote reis voor de boeg, naar de cp van Trittenheim was wel 28 kilometer. Lekker rustig rijden en af en toe een blik op de omgeving werpen was beslist geen straf.

Zoals we eigenlijk al de gehele reis ondervonden, was ook hier nog voldoende ruimte, we staan zelf vooraan met direct zicht op de rivier. Het was te merken dat het weekend was. Niet alleen de beroepsvaart in de vorm van vrachtvaart en rondvaartboten, ook de nodige recreatievaart kwam langs.

De meeste kleine Moezeldorpjes verschillen niet zo veel van elkaar. Veel wijnhuizen met terrasje en restaurantjes. En natuurlijk stond ook hier de kerk weer midden in het dorp.

In de namiddag hebben we de luifel uitgedraaid en onder het genot van een wijntje hebben we o.a. de scheepvaart op de Moezel becommentarieerd.

plaats met zicht op de Moezel...

...met soms hele grote cruiseschepen

een echte rekenklok

de Katholieke St. Clemenskerk, waarvan het orgel in restauratie is, nu alleen een afbeelding op de muur