Zondag 1 en maandag 2 augustus: Kleef / Raesfeld.

We zijn zondag toch nog maar in Kleef gebleven. De weersverwachtingen waren matig en we konden ons prima vermaken met lezen.

Maandagochtend hadden we als einddoel Münster in de navigatie gezet. Met de aantekening dat we de snelweg weer wilden mijden. We hadden geen haast en zo was er onderweg nog het een en ander te zien. We herinnerden ons een verslag in ‘Kampeerauto’ van een korte toer in deze omgeving en toen we het bord naar Raesfeld zagen hebben we direct de volgende afslag er naar toe genomen. Ruimte genoeg op de goed verzorgde cp met stroom en zelfs een klein toiletgebouwtje.

In Nederland kennen we de routes met fietsknooppunten met de wit/groene bordjes. In de grensstreek in Duitsland heeft met ook zo’n systeem, maar dan met rode bordjes. Op zich natuurlijk niks mis met de kleur, maar het werkt hier toch iets anders. In Nederland wordt je onderweg veelvuldig naar het volgende knooppunt gewezen met bordjes met een pijl en het nummer van dat volgende knooppunt. Hier staan de bordjes met de knooppuntnummers boven op een richtingbord en er zijn onderweg wel bordjes met een pijl, maar zonder het nummer van dat knooppunt. We hebben het vanmiddag dus geprobeerd maar dat ging niet helemaal goed. We moeten morgen maar in de herhaling.

We staan nu vlakbij Schloss Raesfeld.

Het slot is geïntegreerd in het stadsbeeld. Aan de voorzijde bevinden zich kleine gebouwen tegen de buitenmuren van het kasteel, terwijl aan de achterzijde de historische dierentuin is te vinden. Met een hoogte van 52,5 meter heeft Schloss Raesfeld de hoogste toren van alle kastelen in Westfalen.

De geschiedenis van Schloss Raesfeld gaat terug tot het begin van de 12e eeuw. Het was eigendom van de heren van Raesfeld en kwam aan het eind van de 16e eeuw in het bezit van de familie von Velen.
Van 1643 tot 1658 liet de keizerlijke graaf Alexander II von Velen, de "Westfaalse Wallenstein", het kasteel uitbreiden tot een woonkasteel in renaissancestijl. In de eerste helft van de 18e eeuw stierf de dynastie van von Velen zu Raesfeld uit. Het kasteel werd slechts onregelmatig bewoond en raakte geleidelijk in verval.

Aan het begin van de 19e eeuw werden delen van het complex gesloopt of tot in de 20e eeuw gebruikt als landbouwbedrijf. Van de vier vroegere vleugels van het kasteel zijn nu alleen nog de westelijke vleugel met de kenmerkende traptoren en het aangrenzende oude gebouw in het noorden met een herbouwde ronde toren over.
Na de Tweede Wereldoorlog hebben de Kamers van Ambachten van de deelstaat Noordrijn-Westfalen, als nieuwe eigenaars, de overblijfselen laten restaureren. Tegenwoordig is het kasteel de zetel van het bijscholings- en opleidingsinstituut van de Kamers van Ambachten en wordt het gebruikt voor culturele evenementen en als restaurant.

In de directe omgeving van dit toeristische slot vind je diverse restaurantjes met de bijbehorende terrassen.

redelijk bezette cp.

te huur? vast wel

en waar nu naar toe?

het slot...

...met bijgebouwen

huisvlijt

Dinsdag 3 augustus: Raesfeld.

We zijn vandaag in de herkansing gegaan wat betreft de fietsknoppunten. We hadden een route van ongeveer twintig kilometer uitgezet op de GSM. Die laatste was onze geleider tijdens deze tocht. Allengs kregen we beter door hoe hier het knooppuntennetwerk werkt. Een aantal keren toch verkeerd gereden omdat een bordje ontbrak of omdat we dat over het hoofd hadden gezien. Al met al werd het een tocht van ruim dertig kilometer, voornamelijk tussen en langs maisvelden. Vooralsnog prefereren we de Nederlandse versie van deze fietstochten.

De pliséhor van de camperdeur vertoonde vanaf het begin al een mankementje. Het bovenste spandraadje was gebroken, maar daar konden we mee leven. Sinds vanmiddag echter is alle samenhang uit de hor verdwenen. Hij pliseet nog wel, maar alleen als we hem daarbij helpen, de zes horizontale spandraden hangen er een beetje verloren bij. Kort en goed, werk aan de winkel. We hebben contact gezocht met een Hymer-dealer in Barneveld, waarvan we via de NKC een Youtube filmpje zagen hoe eenvoudig het moest zijn om de koorden van zo’n pliséhor te vervangen. Morgen vanaf halfvier zijn we welkom voor een eerste inspectie.

uiterst moderne parkeerautomaat; even met de telefoon langs de kaartlezer en je hebt betaald

ook de afrekening van de stroom gaat soepel d.m.v. deze moderne 'stroompaal'

dit is duidelijk niet de bedoeling van onze pliséhor

Woensdag 4 augustus: Terschuur.

We hadden gistermiddag gelijk een SVR-camping besproken in Barneveld, zodat we een goede overnachtingsplek hadden. Bij aankomst werden we opgevangen door de eigenaar en konden ons inschrijven. Het is een kleinschalige mooie camping op het terrein van een kersenkweker. We hebben gelijk bij binnenkomst een paar doosjes gekocht: prima kwaliteit!

Ruim voor halfvier waren we bij het camperbedrijf en een medewerker heeft de ramp in ogenschouw genomen. In het vervangen van de koorden had hij weinig vertrouwen en minder goede ervaringen i.v.m. ‘scherpe randjes hier en daar’ waardoor de koordjes weer zouden gaan slijten. Bovendien was de koordset niet in voorraad en hadden ze voor eventuele montage pas over een maand de tijd.

Hij adviseerde een geheel nieuwe hor te laten plaatsen. Wel gaan ze ons nog informeren over het typenummer van een nieuwe hor en de prijs. Maar het was direct al duidelijk dat daarvoor zeer vors in de buidel moet worden getast. We beraden ons.

Op de camping hebben we van de zon genoten voor zo lang het kon. In het Gelderse Scherpenzeel schijnt vanmiddag weer erg veel regenwater te zijn gevallen. Het dorpje ligt hemelsbreed ongeveer tien kilometer te zuidoosten van Barneveld en hier is geen drup gevallen. Op dit moment, 20:45, voorspelt de donkere lucht in het westen niet veel goeds. We wachten het af. Voorlopig hebben we droge voeten.

een mooi plekje aan het begin van deze 'kersencamping'; volop zon, toen nog wel; in de loop van de avond werd het steeds donkerder maar het bleef droog

Donderdag 5 augustus: Terschuur.

De weersverwachting zag er goed uit. Bovendien, we zouden ons niet weer zo strikt aan die verwachtingen houden omdat we ons daardoor de afgelopen tijd een paar mooie fietsdagen door de neus hebben laten boren.

Op Fietsknoop hadden we een route van ruim dertig kilometer uitgezet waarin o.a. Amersfoort voorkwam, we hebben daar het winkelcentrum trouwens letterlijk links laten liggen. De route voerde, zoals we van Fietsknoop gewend zijn, dan weer door een woonwijk en even later rijd je op een pad door de bossen waar je elkaar met de fiets niet eens kunt passeren zonder af te stappen. Maar dat is de charme van deze fietstochten. Het weer zat helemaal mee, geen enkele bui gezien.

Zoals wel vaker hadden we geen lunch meegenomen, wel twee isoleerflesjes met water. Meestal scoren we dan onderweg bij een van de supermarkten een zakje krentenbollen. Maar waar wij reden vonden we niet direct een supermarkt. In Amersfoort zagen we een bakker, tijd voor een krentenbol, dachten we. Dit was geen gewone bakker, nee dit was een Broodatelier. Hier koop je geen krentenbol maar een overheerlijke, met amandelspijs en amarene gevulde lekkernij.

We hebben onze route weer opgepakt, we hadden nog ongeveer tien kilometer te gaan voor we bij de kersenboomgaard van Nieuwhof waren.

Toen was er nog genoeg tijd om een wasje weg te werken. Een Miele wasmachine en een Miele droger met daarop een geldkistje om het gebruik van de machines daar in te betalen. Na een paar uurtjes kon alles weer droog en opgevouwen in de kast worden gelegd.

huisflijt: modelstraaljagers boven de heg

mooie bospaden....

...met af en toe een leuk huisje

Amersfoort, nou ja een klein deel er van

niet zomaar een bakker, het kwam uit een echt broodatelier......

Vrijdag 6 augustus: Terschuur.

Tegen onze gewoonte in hebben we toch vanochtend de luifel uitgedraaid, ondanks de vrij straffe wind die er recht op stond. Maar wel met de stok er tussen die voorkomt dat de knikarmen buigen en natuurlijk de stormbanden er aan. Zo kon mooi de laatste was onder de luifel drogen, ondanks de verwachte regenbuien.

We hadden voor vandaag weer een fietstochtje uitgezet. Niet zo ver hoor, gewoon richting Barneveld, waar we even hebben rondgelopen terwijl we de dreigende wolkenluchten nauwgezet in de gaten hielden. Ook vandaag weer een paar krentenbollen gescoord, niet weer bij een ‘brood atelier’ zoals gisteren in Amersfoort, maar gewoon bij een warme bakker. De smaak was prima.

Nadat we volgens ons voldoende van Barneveld hadden gezien zijn we weer richting camping gefietst.

Op de heenweg waren we al even gestopt bij het hek van de Barneveldse Kraanverhuur. We zagen mensen daar op het terrein bezig met de grootste mobiele kraan die we ooit hebben gezien. Jammer genoeg was het kenteken van de wagen niet te zien, waardoor we geen verdere gegevens konden vinden. Na het maken van een foto zijn we snel verder gefietst. De dreiging van de wolkenluchten loog er niet om. Hoe dichter we bij de camping kwamen, hoe donkerder het werd. En op het moment dat wij en de fietsen onder de luifel van de camper stonden werden de schuiven open gezet en liep er een gigantische bui leeg. Over geluk gesproken…..

Meestal pakken wij in de loop van de ochtend de fiets om er op uit te trekken.

Zo niet onze voorburen. Als wij ’s ochtends de luiken open doen, staan daar de fietsen al voor de camper en worden koffie, water brood en bananen in de fietstassen gepakt. Een papiertje met de route wordt in een plastic boterhamzakje op het stuur bevestigd en gaan ze van start voor een tocht van zo’n zestig kilometer of meer. Vanmiddag waren ze om halfzes weer terug. En dat allemaal op een traditionele fiets, dus zonder motorondersteuning. Dat is ons toch echt een beetje te gortig.

Het heeft in de middag af en toe nog wat geregend en in de buien zat soms nogal wat wind. De luifel stond gelukkig nog net zo fier overeind als toen we vertrokken. Maar voor de nacht hebben we hem toch maar binnengedraaid.

de grootste mobiele kraan ooit gezien

het lijkt niet veel regen, totdat je er zelf in staat

elke dag verse aanvoer...

...en ó zo lekker

dreigende luchten...

...maar wel mooi

Zaterdag 7 augustus: Terschuur

De weersverwachtingen waren zodanig dat we afzagen van een fietstocht. En daar hebben we geen spijt van gehad. Zo af en toe kregen we een dikke bui met veel wind over de camping.

We vertrekken morgen hiervandaan en hebben alvast afgerekend, het was nu zaterdag.

We staan dan wel bij een kersenboomgaard maar hadden, behalve de doosjes met kersen, de kersen aan de bomen nog niet gezien. Maar dat waren er ook niet zo veel meer. Het commerciële plukken is gestaakt want dat levert niet meer voldoende op. De kersenbomen staan niet in een kas maar gewoon buiten. Wel hangt er boven de bomen een beschermend hagelscherm.

Op Facebook heeft men inmiddels een aankondiging voor zelfplukkers geplaatst. Die mogen de laatste kersen plukken.

Morgen rijden we weer naar een andere omgeving. Het doel is Diepenheim, tenzij de cp vol is. Dat zien we dan wel weer.

regen, regelmatig en soms veel