Zondag 31 juli: Helgelandsbrua.

In tegenstelling tot de meeste campings, zouden we hier de hele dag nog mogen blijven staan. Nou mocht dat ook wel voor die prijs. Meestal wordt je geacht rond een uur of twaalf weer op te pakken om plaats te maken voor nieuwe gasten. We hebben het ooit ergens meegemaakt dat in de folder werd aangegeven dat de tijd tussen twaalf (vertrek) en twee (aankomst) werd gebruikt om de plek weer op orde te brengen.

De ochtend zijn we rustig begonnen zoals we dat meestal op zondag doen. Ontbijtje, eitje en koffie. En als het even kan nog een glaasje jus ‘d orange er bij, maar die luxe zat er vandaag niet in. Het weer begon ook rustig, maar rond een uur of tien begon het harder te waaien, het bleef gelukkig droog.

Nadat we de camper en onszelf hadden verzorgd zijn we opgestapt, het was toen rond twaalf uur. We willen een beetje zuidelijker zien te komen vanwege het weer. Maar toch ook weer niet de fraaie Fv17 verlaten, de E6 spreekt ons (nog) niet aan. Als einddoel hadden we in de navigatie Steinkjer ingegeven, maar we wisten wel dat we dat vandaag bij lange na niet wilden halen. We zijn blijven steken op 127 kilometer. En als er iemand ooit mocht hebben gedacht dat we nog eens onder de brug zouden belanden, nou dat is gelukt. We staan op een cp zonder enige voorziening, zelfs niet een prullenbak, onder de Helgelandsbrug (N66.041662 E12.719925). Een gigantisch bouwwerk van ruim een kilometer lengte, dat hoog boven ons uittorent. Voorlopig staan we hier met 6 campers, maar dat kan nog veranderen. En ja, 19:50, daar is weer eentje en zowaar met een gele nummerplaat.

In de rit van vandaag zat één veerverbinding, van Nesna naar Levang. Wij waren in Nesna om 14:40 toen net de laatste voertuigen de boot inreden. De volgende ferry stond gepland om 15:45 en om 16:10 waren we in Levang en nog een halfuurtje verder waren we onder de brug.

Het weer was redelijk vandaag, vanochtend begon het te waaien, de temperatuur was ongeveer 20o en vanavond werden de wolken weer over de bergen gedrapeerd en viel er af en toe wat regen.

in de kano onderweg naar de camping

prima plekje  onderweg voor een broodje...

...en eventueel met de trap naar de kustlijn waar werd gevist

weer wachten op het bootje

de jachthaven naast de veerhaven

mis de boot niet...

zo konden we mooi het dak van de camper inspecteren

terwijl de Zenec navigatie de route en snelheid bijhoudt: 24 km/h

prima plekje onder de brug

langzaam maar zeker vallen de wolken weer over de bergen, benieuwd hoe dat er morgen uitziet

Maandag 1 augustus: Trofors.

Nou, terugkomend op het onderschrift van de laatste foto van gisteren: het regende en de bergen waren volledig in de wolken verdwenen.

Het is vannacht om een uur of vier gaan regenen en dat ging bijna de hele dag door. Pas in de namiddag klaarde de lucht wat op en werd het zowaar droog. Eindelijk tijd om even een paar stappen buiten de camper te zetten.

We hebben vanochtend ons plan om de Fv17 verder te rijden, opgegeven. De weersverwachting voor de komende tijd ziet er niet goed uit, dat zagen we vanavond ook op de Europese weersverwachting op BVN. En dat begon dus vannacht al. Morgen, dinsdag, lijkt nog een goede dag te worden, voor de komende twee weken ziet het er niet goed uit, er wordt veel regen verwacht. En dan is de Fv17 met de vele ferry’s niet echt leuk om te rijden. We zijn vanaf de cp een klein eindje teruggereden naar het knooppunt van de 17 en de 78. Daar hebben we bij Coop brood gekocht en op dezelfde parkeerplaats diesel getankt. In de regen, maar de tank zit weer vol en de prijs viel niet tegen. Omgerekend ongeveer €2,37, vooruit maar.

We zijn naar wegnummer 78 gereden en waren vrij snel bij de Toventunnel. Deze enkelbuizige tunnel is 10,6 kilometer lang en loopt onder de Tovenfjell tussen Leirfjord en bij Granmoen. Door de tunnel loopt dus de fylkesvei 78 die de regio Leirfjord met de E6 verbindt. De tunnel is tussen 2010 en 2014 aangelegd en is op 22 november 2014 geopend voor het verkeer. De tunnel is ruim en goed verlicht en daardoor gemakkelijk om doorheen te rijden. Het is de langste wegtunnel in Noord-Noorwegen. De aanlegkosten bedroegen NOK 600 miljoen, dat is circa € 80 miljoen. De tunnel is een tolweg en de Brobizz registreerde de kosten: DKK 55,41 ofwel €7,44. Brobizz is een Deense organisatie die de sensoren voor bevestiging achter de voorruit levert en berekent de kosten in Deense kronen.

Rond een uur of één waren we bij de Laksforsen waterval in Tofors en hebben daar geluncht. We hadden inmiddels 86 km. gereden en vonden het eigenlijk wel genoeg voor vandaag.

en weg waren de bergen

in Tofors vind je...

Laksforsen, een mooie waterval maar niet spectaculair

mooi huisje...

...gelegen net na de waterval en de huisbaas, gehuld in waadpak, was de hele dag aan het vissen

inmiddels met zo'n 10 campers...

...en uitzicht op de waterval

Dinsdag 2 augustus: Trofors.

Er waren vandaag een aantal redenen om te blijven staan in Trofors:

• De weersverwachting voor vandaag was zeer positief: zonnig en droog. Zonde om te gaan rijden.
  • Cor en Wil rijden deze periode ongeveer dezelfde route, waardoor we elkaar hier kunnen ontmoeten.
  • De ophanging van de onderste keukenlade met de pannen heeft het begeven, dat moet eerst gerepareerd.

Rond een uur of halftwaalf reden C&W de cp op. We hebben eerst buiten een tijd met elkaar staan kletsen. ’s Middags hebben we dat onder het genot van een wijntje voortgezet en elkaars ervaringen gedurende deze reis uitgewisseld.

En dan was er nog de keukenlade. Vermoedelijk heeft die tijdens het zoeken naar een cp in Bodø een gevoelige klap gekregen. Op weg naar die cp lag een aantal tamelijk agressieve drempels in de weg. En de laatste van de serie hadden we over het hoofd gezien. Niet verwonderlijk dat nu na wat hobbels en kuilen van de afgelopen dagen de linker laderail volledig los hing. We hebben de hele ophanging gedemonteerd en na de nodige verstevigingen alles weer in elkaar gezet: sterk als nooit te voren.

De weersverwachting is uitgekomen en het werd ongeveer 17o.

altijd belangstelling  voor de waterval

naast elkaar...

...twee bekende campers

de lade moet worden gerepareerd

en morgen gaat ieder weer z'n eigen route rijden

Woensdag 3 augustus: (vlakbij) Skogn.

Met in gedachten wat we aan weersverwachtingen hebben gezien, zijn we vandaag van Trofors vertrokken en willen we een eind zuidelijker gaan. En we zijn niet de enigen, van een paar camperaars hoorden we gelijkluidende verhalen.

Nadat we Cor en Wil hadden uitgezwaaid zijn we zelf ook klarigheid gaan maken om te kunnen vertrekken. Trouwens, afgelopen nacht overnachtten hier minder campers dan de vorige nacht.

We zijn vertrokken en volgden de E6. Een behoorlijk deel van de weg was vernieuwd waardoor we wat gemakkelijker ‘gas konden geven’.

We wisten dat er in Steinkjer LPG getankt kon worden en zochten ook nog een plek voor de sanitaire verzorging van de camper. Die laatste hadden we wel in de navigatie gezet en op weg daar naartoe passeerden we de LPG pomp. De enige pech was dat het tijdens lozen en tanken nog al regende. Afijn, alles is weer leeg en vol.

In totaal hebben we vandaag ongeveer 275 kilometer gereden, met dank aan de eerder genoemde vernieuwde delen van de E6. Grofweg gedurende het middelste derde deel van de reis viel er nogal wat regen.

Het was geen weer om in de stad te blijven, dus zijn we verder gegaan. Net buiten Steinkjer hebben we nog overwogen om op een picknickplaats te blijven en overnachten. We hebben er toch van afgezien, het was nog te vroeg en het regende. Doorrijden dus en uiteindelijk vonden we met P4N een cp nabij Skogn. Het nadeel is dat de cp aan de E6 ligt, maar dat nemen we dan maar voor lief. Toen we hier aankwamen scheen de zon nog en zijn we even gaan lopen, waarna we een wijntje dronken in het gras tegenover de camper.

Maar met het vorderen van de tijd zagen we dat er zich buien ontwikkelden boven het Trondheimfjord. Alleen die zagen we voor ons langs schuiven van zuidwest naar noordoost. Hieruit viel voor ons geen regen. De weerapp YR voorspelde voor de hele dag regen en onweer. We zijn benieuwd hoe het vannacht gaat.

Kortom een wisselvallige dag en de temperatuur was zo’n 19 tot 20 graden.

wijntje?

nou graag

lekker hoor

toen was er nog geen vuiltje aan de lucht...

maar dat veranderde...

...per kwartier...

en tot nu toe (21:45) hebben we hier nog geen regen gehad

Vrijdag 5 augustus: Nordberg

We hebben gisteren (04-08) ruim 300 kilometer via de E6 zuidwaarts gereden, waren om 16:30 in Otta en hebben daar overnacht op een P van het winkelcentrum. Naar vanochtend bleek, erg lawaaiig.

Vanochtend (05-08) zijn we daarvandaan weer vertrokken en hebben de E6 achter ons gelaten. We zijn verder gegaan over wegnummer 15 langs de Otta, een zijstroom van de Gudbrandsdalsågen. Deze route is veel aantrekkelijker en voert door dorpjes en een groene omgeving.

We kwamen door het touristische Lom, o.a. bekend vanwege de Lom Stavkyrkje. We hadden de kerk al eens bekeken maar wilden nog graag een keer kijken. (zie https://koning.jouwweb.nl/reisverhalen/scandinavie-2017/deel-9-26-juli-t-m-4-aug) En we waren niet de enigen. Volendam op een hoogtijdag was er niks bij. De parkeerplaats nabij de kerk en de Tourist Info was vol met auto’s, bussen en campers. We zijn uitgeweken naar een P die 300 meter verder lag: plaats genoeg.

Teruglopend naar het centrum hoorden we de kerkklokken luiden. Er bleek een begrafenis gaande, vandaar waarschijnlijk dat de Noorse vlaggen in het dorp halfstok hingen. De kerk bleef ook na de begrafenis nog gesloten voor publiek.

Met een halfuurtje hadden we het dorp ook wel bekeken, zijn naar de camper gegaan, hebben een broodje gegeten en de reis weer vervolgd.

Onderweg vonden we een mogelijke overnachtingsplek, maar het bordje ‘camping forbud’ was duidelijk. Na 30 kilometer zijn we de inrit naar de Furuly Camping opgereden. Een kleine camping met veel hutten, een aantal chalets en in het midden een groenstrook als camping. De zon scheen, stoelen naar buiten en nog even genieten.

door deze omgeving rijdt het toch fijner dan via de E6

volle parking bij de kerk...

...en hier was parkeerruimte genoeg...

...om daarna naar de kerk te lopen

de volledig houten...

Lom Stavkyrkje

midden op de camping

het was eerst erg rustig, maar met het vorderen van de middag werden voornamelijk de hutjes bewoond

buiten de camping, op 650 meter door de bossen, zou een 'badeplas' zijn...

...maar we hadden ons er meer van voorgesteld.

Zaterdag 6 augustus: Luster.

We hebben vanochtend de routeplanning veranderd. We willen liever niet verder via de 15 noordwestelijk rijden, maar meer zuidwaarts. Dit alles vanwege het weer en de verwachtingen. We zijn daarom teruggereden naar Lom en hebben daar de afslag naar de 55 genomen. Net voor Lom hebben we nog diesel getankt, de prijs stond ons wel aan.

Als einddoel in de navigatie hadden we Sogndalsfjøra ingegeven. Tot op 45 kilometer hebben we dat gehaald, we staan nu in Luster.

De route leidde ons over de Sognefjellet met een totale hoogte van 1428 meter. Hoe hoger we kwamen, hoe meer wind er stond en kouder het werd. Ook tijdens deze route hebben de ruitenwissers hun kunsten weer bewezen. De wegen waren goed, maar af en toe te smal om twee voertuigen elkaar te laten passeren. De meeste chauffeurs anticipeerden hierop en gebruikten de passeerstroken. Alert moesten we zijn op loslopende schapen en zelfs koeien.

We wilden graag op het hoogste punt stoppen, even rondlopen, kijken en genieten van de uitzichten en wat foto’s maken. Helaas was er geen parkeerplek over. Iets verder door gelukkig wel. Zon, wolken en regen wisselden elkaar af. Soms had je gedurende een paar tellen zon, wat dan het hele landschap veranderde.

Terug op zeeniveau begon het zoeken naar een plekje voor de nacht. Ook daarvan waren vele bezet of minder geschikt. We hadden kunnen gaan staan op een troosteloze cp in de buurt van een haven in Skjolden, waarbij we de verschuldigde overnachtingskosten naar het havenkantoor moesten brengen, 650 meter verder en in de regen. Uiteindelijk vonden we een plekje op een picknickplaats in Luster. Niet echt legaal, maar vooruit maar.

Verder spreken de foto’s hopelijk voor zich.

hier zijn we nog op hoogte...

...hier weer bijna op de 'begane grond'...

...en dit is ons uitzicht in Luster (en die meneer is een nieuwsgierige achterbuur)