Zondag 22 augustus: Trittenheim.

De weersverwachtingen voor vandaag waren wisselend, dat zagen we gisteravond al op de app van Weerplaza. Een voorproefje hadden we toen ook al gehad, inclusief een paar lichte donderslagen. We hadden toen ook al besloten hier vandaag te blijven.

Qua camperbezetting waren er vanochtend weer verschuivingen. De een gaat, de volgende komt. Klein maar soms ook (heel) groot. Hadden we vanochtend tot een uur of tien nog uitzicht naar links en rechts, dat werd snel gereduceerd tot links door een grote Concorde. Ach ja, dat is het risico van een camperplaats.

Trittenheim is ons verste punt langs de Moezel, we klimmen morgen weer kalmpjes aan naar boven. Eind deze week begint de CaravanSalon in Düsseldorf en daar willen we een paar dagen naar toe. Vorig jaar zijn we niet geweest vanwege het risico van besmettingen door het alom bekende virus. We lazen dat dit jaar de voorzorgsmaatregelen streng zijn. Alleen toegang met vooraf bestelde elektronische tickets en de 3G regel: Gevaccineerd, Getest, Genezen.

Het was gezellig druk op het grasveld tussen de campers en de Moezel, deze en gene nuttigden een biertje of wijntje. Tot tien over vijf toen de aangekondigde donkere wolken leegliepen. Gelukkig waren de meesten op tijd om het meubilair droog in te pakken. Voor vanavond wordt nog meer water verwacht. We zullen het zien en horen.

allemaal op een rij, de een wat groter dan de ander....

Donderdag 26 augustus: Düsseldorf.

De laatste berichtgeving is al weer van een paar dagen geleden. Er waren dan ook niet zo veel spectaculaire of interessante voorvallen te melden. Vanuit Trittenheim zijn we maandag naar de cp van Enkirch gereden. Op het kantoor van de plaatselijke VVV kun je het verblijf met de camper betalen en ook munten voor de douche kopen. In hetzelfde gebouw bevindt zich namelijk aan de achterkant een keurige toiletvoorziening, we hadden hier al eerder gebruik van gemaakt.

De volgende dag, dinsdag, bracht ons in Koblenz. Ook deze cp hadden we op de heenweg naar de Moezel al aangedaan. De cp is (nog) niets bijzonders, maar de al aanwezige voorzieningen beloven veel goeds. Hier hebben we ’s avonds de camper van vers water voorzien en het vuilwater en de toilet geleegd.

We waren toen klaar om de volgende dag, woensdag, naar Düsseldorf te rijden. De jaarlijkse grote CaravanSalon bezoeken we al gedurende vele jaren en is dit jaar van 28 augustus t/m 5 september. In 2020 hebben we overgeslagen vanwege Corona. We waren toen uiteraard nog niet gevaccineerd en veel was nog onduidelijk.

Hier aangekomen op parkeerplaats P1 moesten we eerst, op basis van ver vooraf geregelde toestemmingen, de parkeerkaart ophalen. We hebben weer een mooi plekje met stroom op het grasveld half onder de bomen met uitzicht op de grote geasfalteerde parkeerplaats. En ondanks de bomen kan de schotel de Astra-1 nog ‘zien’ waardoor we ‘s avonds een aantal programma’s van BVN kunnen kijken. We kunnen hier eventueel tot het einde van de beurs blijven, maar hoogstwaarschijnlijk zijn we eerder weg. Vanwege Corona is er geen ticketverkoop aan de kassa mogelijk, men moet de tickets via internet bestellen en het aantal tickets per dag is sterk gelimiteerd. Naar verluidt zijn de eerste drie dagen al uitverkocht.

De grote parkeerterreinen liggen aan weerskanten van de centrale busbaan. In de ‘goede oude tijd’ zonder Corona waren die plaatsen tijdens het openingsweekend altijd goed gevuld, soms met een totaal aantal van zo’n 3000 campers plus nog de mensen die met een personenauto komen. Nu is een groot deel van het terrein aan de westkant van die busbaan bezet door een gigantisch groot aantal Mercedes-busjes, waarvan de voorraad de hele dag door wordt aangevuld en weer opgehaald. Op een banner op de hekken rondom de plaats zou het kunnen gaan om het waxen van die busjes. Mogelijk dat Messe Düsseldorf ook andere bronnen van inkomsten moet aanboren, zoals parkeerterreinverhuur, vanwege wegvallende evenementen.

Vanmorgen, donderdag, zijn we op de fiets naar het centrum van Düsseldorf gegaan. Een tochtje van een kilometer of vijf, grotendeels lang de Rijn. Er was er namelijk alweer een jarig en die had te kennen gegeven geen taart (bij de koffie) te willen maar een ijssorbet, uiteraard zonder koffie. Het toeristische deel van de stad is vergeven van restaurantjes, keuze genoeg dus. En zoals de foto’s laten zien is dat aardig gelukt.

Daarna hebben we nog wat rondgedoold en zochten en vonden de Königsallee, beter bekend als De Kö. En dan heb je het ook over een Allee, je zou hem eigenlijk in hoofdletters moeten schrijven. Veel winkels van de dure merken zijn hier gevestigd. En auto’s, ook uit ‘het hogere segment’ zie je hier her en der geparkeerd staan, de nog duurdere staan waarschijnlijk in de ondergrondse parkeergarages. De juwelierswinkels hebben een ‘lakei’ bij de deur staan, hier loop je niet zo maar even naar binnen om te kijken of er misschien nog iets in de aanbieding is. Voor een paar winkels zagen we een wachtrijtje staan. Maar die bij de winkel van Louis Vuitton spande de kroon. We hebben het gewaagd om even een blik in de etalage van een juwelier te werpen op de prijskaartjes van een heel mooi collier. Schrik niet het kostte slechts €70000.-. Nee, ook al is het in de aanbieding, dit wordt hem niet….

De ochtend begon een beetje miezerig nat, maar zo lang wij in de stad waren is het gelukkig droog gebleven. De verwachtingen voor de komende dagen zien er niet hoopvol uit. En dat is heel jammer, omdat wij morgen op de fiets naar de beurs willen, liever niet met de bus. En zoals we hier gewend zijn, vlakbij de luchthaven van Düsseldorf, is het weer een komen en gaan van vliegtuigen over het parkeerterrein. Afhankelijk van de windrichting stijgende of dalende.

taart voor de eerstjarige...

...en een sorbet voor de tweede

kortweg: De Kö

een klein deel van deze luxe winkelstraat...

...met een simpele etalage

de twee delen doorsneden door een gracht

hier heel veel elektrische huursteps

het beeld zegt genoeg

tasje €1400, schoenen €900, jurkje €1400

het linkse collier kost slechts €70000.-

join the club

een stukje gewoon Düsseldorf

Vrijdag 27 augustus: Düsseldorf.

Vandaag was er beperkte openstelling van de beurs: voor vakhandel en pers. De eigenlijke opening is pas morgen (zaterdag). We moesten tussen de buien door laveren om met de fiets droog op het beursterrein te komen en dat is gelukt. Voor de fietsen vonden we zelfs een plekje onder een afdak. Er pendelen ook bussen, maar als het even kan gaan wij liever op de fiets.

In de hallen is een medisch mond-/neusmaker verplicht. Vóór de ticketcontrole wordt naar de QR-code op de smartphone gevraagd, zo nodig zelfs met controle van je identiteit d.m.v. bijvoorbeeld je rijbewijs. In de beurshallen lopen, steeds met z’n tweeën, hygiënecontroleurs die toezien op het juiste gebruik van de maskers. Alle stands hebben een in- en een uitgang en een looprichting. In totaal bestaat de beurs uit dertien hallen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de hallen met accessoires en recreatievoertuigen: campers, caravans, vouwwagens en auto’s met bijvoorbeeld daktenten. En de accessoirehallen kennen dan nog weer onderscheid tussen show- en verkoophallen. Vanwege de beperkte openstelling was het niet druk, we konden alles goed bekijken. Je kunt de hele beurs niet in één dag bekijken, vandaag ‘deden we de accessoires’. Een aantal grote jongens is niet aanwezig op de huidige beurs, waaronder Hymer die normaliter met hun campers en caravans de hele hal 17 bezette. En er ontbraken meer. Bij de accessoires misten er ook handelaren en dealers, waardoor sommige gangpaden wel erg ruim en breed waren. Niet alle hallen zijn overdekt met elkaar verbonden, zodat we ook hier soms moesten wachten en schuilen om de regen te vermijden.

In een FoodPlaza op het middenterrein kochten we twee broodjes en één flesje water voor €17,50, dat doen we maar niet weer, we kennen andere opties……

We waren redelijk op tijd weer terug bij onze camper. We hebben de fietsen direct weer onder de hoes gezet en dat was maar goed ook. De hele verdere middag en avond vielen er regenbuien.

De parkeerplaatsen raken nu toch zo langzamerhand wat meer gevuld. Op dit moment (21:30) komen er nog steeds, voornamelijk campers binnenrijden, klaar om morgenvroeg naar de beurs te gaan. Binnenrijden kan nog tot 22:00.

Morgen slaan wij over, qua beursgang dan, het is dan de eerste publieksopeningsdag en die is in de regel heel erg druk. Hoewel dat dit jaar ook anders zal zijn vanwege de gelimiteerde hoeveelheid tickets per dag. Zondag verder en we hopen dan foto’s van een paar ‘echte campers’ te kunnen laten zien.

beursimpressie met hallenoverzicht

onze plaats, net niet onder de bomen

dit hebben we vanmiddag en -avond te vaak gezien

een heerlijke salade uit de eigen camperkeuken