Zondag 14 augustus: Horten.

Het heeft ons verbaasd dat wij met de camper slechts de enige waren die hier in Flesberg heeft overnacht. Op diverse cp’s in de regio was vaak geen plaats meer te vinden. Gisteravond dachten we nog even dat we gezelschap kregen, maar de camper draaide resoluut om en vertrok weer. Was de plaats besmet, waren wij besmet? We zullen het niet weten. Wij stonden hier prima.

Nou ja, wij waren de enige camper. Twee jongens in een tentje zijn hier ook gebleven. Zij werden gedurende de avond door de ouders o.a. voorzien van eten en slaapzakken.

We hebben, na kort overleg, het besluit genomen om langzaam maar zeker weer richting huis te gaan. Best mogelijk dat we in het noorden van Duitsland nog wat blijven toeren. Maar we hebben daar geen vastomlijnde plannen voor, we zien wel.

En we hebben gelijk de daad maar bij het woord gevoegd door een ferry te bespreken. Op 20 augustus varen we vanaf Malmö naar Lübeck/Travemünde. We zijn dan ’s avonds om een uur of zeven in Duitsland.

Vanochtend zijn we vertrokken uit Flesberg en staan nu in Horten, op een cp bij de jachthaven en vlakbij de veerhaven, op het allerlaatste beschikbare plekje. Hiervandaan willen we morgen oversteken naar Moss.

dit zagen voor 't eerst op een camper

'Neem een boek, geef een boek'  een telefooncel die een iets andere functie heeft gekregen, het is niet bekend of de telefoon zelf nog werkt

drie van deze schepen varen continu tussen Horten en Moss

ook zij zoeken een plaatsje voor de nacht

Maandag 15 augustus: Uddevalla.

Ondanks de warmte hebben we afgelopen nacht goed geslapen. De beide hoge raampjes aan weerskanten bij de bedden hadden we op een kiertje gezet.

Na het legen van toilet- en vuilwatertank zijn we vanochtend naar de haven gereden en konden zo doorrijden aan boord. De boot was niet helemaal vol. De overtocht van 10 kilometer duurde een half uurtje. We zijn naar het bovendek gegaan en zaten daar heerlijk in de zon.

Eenmaal van boord hebben we voor de E6 gekozen, dat reed lekker door. Geluncht op de parking van Tanum Shopping bij Tanumshede. De cp achter het winkelcentrum was er nog steeds. Hier hebben we vijf jaar geleden een keer overnacht.

Op de app hadden we een klein campinkje gevonden in de buurt van Uddevalla, Camping Lane Loge. En dat was het inderdaad, een kleine camping waar al één camper stond, alweer een Fries echtpaar. En zij vertelden ons dat de campingmevrouw ’s avonds het campinggeld kwam halen. Maar om halftien hadden we haar nog niet gezien. Er zijn acht afgebakende plaatsen, maar verder voldoende ruimte om ergens een camper neer te zetten. Het kleine campingwinkeltje is gewoon zonder bemensing open.

We prijzen ons gelukkig dat we vanmiddag direct zijn gaan douchen. Want sindsdien is het weer alweer verslechterd: regen, (soms)harde wind en onweer. En dat ging de hele avond door.

Ook op de weersverwachting van BVN was vanavond te zien dat Scandinavië wederom niet wordt gespaard.

al weer op de veerboot

en 150 kilometer verder...

zo zit je in de zon

...in heel ander weer

deze tekst voorspelt niet veel goeds....

Dinsdag 16 augustus: Trollhättan.

Om elf uur waren we in Trollhättan. Het was maar een tripje van 40 kilometer. Vannacht was een nacht van regen en onweer. Toen we opstonden hadden die twee zich weer verstopt en was het het mooiste weer van de wereld. Zelfs de airco nog gebruikt tijdens het ritje naar hier.

Aan het begin van onze reis, al weer weken geleden, waren we op een namiddag ook in Trollhättan. Het rode licht bij de slagboom brandde, er was toen geen plaats. Er stonden zelfs campers in de wachtrij. Vanochtend hadden we meer geluk. We konden zelfs kiezen waar we wilden gaan staan. De cp bestaat uit twee rijen. De voorste rij heeft uitzicht op de sluis en de scheepvaart, de tweede rij kijkt naar de achterkanten van de gelukkige campers op rij één. Wij staan nu op die rij één.

Wat het weer betreft was het een herhaling van zetten. Net zoals gisteren heeft het vanmiddag weer geregend en geonweerd. De regensluizen waren volledig open gezet, het kwam met bakken naar beneden, zelden zoveel regen gehad.

Tussen de buien was het uiteraard droog, maar te onzeker om een eind te gaan lopen. De wolken voorspelden niet veel goeds.

Vanavond zijn we even naar de sluis gelopen. Om het totale hoogteverschil van 44 meter in de rivier Göta Älv voor de scheepvaart te overbruggen werd het Trollhättankanaal aangelegd. In het kanaal bevinden zich 6 sluizen, 4 ervan zijn bij Trollhättan waar 32 meter overbrugd wordt. Naast de vele vrachtschepen is het vooral in de zomer de recreatievaart die hier passeert. Vanmiddag passeerde een coaster uit Zierikzee. Het Trollhättankanaal is 82 km lang. Het is een belangrijke verbinding van Göteborg naar het Vänernmeer.

ons plekje: eerste rang en (avond)zon...

...en zo ging het vanmiddag te keer

groot, groter, grootst; in de lengte en breedte

zicht op het kanaal

en dit is ons uitzicht

Woensdag 17 augustus: Trollhättan.

Nog een dagje Trollhättan en dat kwam goed uit. Het was vandaag, gewoon op een doordeweekse woensdag, ‘Trollhättan Sluisdag’. Dan denk je dat wordt groot feest de hele dag, dat viel een beetje tegen. Want de sluisdag duurde van vijf uur ’s middags tot negen uur ’s avonds. En de muziek vond het om acht uur al welletjes. Maar al met al hebben we ons er best vermaakt. Eerst was er zang en muziek voor de kinderen, terwijl een eindje verderop diverse streekproducten werden verkocht, de hele groentetuin lag uitgestald. Vlakbij de haven stond een antieke brandweerauto met dito motorspuit. Daarnaast een even zo oude ambulance.

Verder stond het hele gebied vol met gerestaureerde antieke auto’s. Zelfs tegen het einde van de sluisdag kwamen er nog voertuigen binnen. Het was ons tijdens vorige reizen in Scandinavië al opgevallen dat er in diverse dorpen veel, hoofdzakelijk Amerikaanse, ‘sleeën’ rondreden.

Er werden verder gratis tickets uitgedeeld om een tochtje met de rondvaartboot te maken. De boot heeft vier tochtjes gemaakt, waar veel belangstelling voor was. en een sluisdag zou geen sluisdag zijn als zo’n rondvaart niet zou starten met een sluisschutting met een verval van een metertje of tien.

Op elke markt valt er wel iets te eten, zo ook hier. We hebben elk een hamburger gekocht, waarbij die van de keten met de grote M qua smaak in het niet valt.

Direct na negenen werd al weer begonnen met opruimen, niet alles was ’s avonds al weer weg.

En wat hebben ze geluk gehad met het weer, de hele dag zonnig. Je moet er niet aan denken dat deze dag voor gisteren gepland stond.

het kanaal wordt ook bevaren door coasters en soms komt het voor dat die elkaar bij de sluis treffen en dan moet de ene even voor de ander uitwijken  de grote rode coaster ging de sluis in en zakt dan vele meters tijdens de schutting

een collage van foto's tijdens de 'Trollhättan Sluisdag'

Donderdag 18 augustus: Lomma (bij Malmö).

We waren er vandaag redelijk op tijd bij. Dat was mede te danken aan het zeer vroege vervolg van de opruimwerkzaamheden van de sluisdag. Maar we wilden ook op tijd zijn, dus dat kwam eigenlijk wel goed uit. Want we hadden een traject van 340 kilometer voor de boeg via de autoweg tot vlak voor Malmö.

Om tien uur vertrokken we en om drie uur waren we op de plek die we hadden uitgezocht, een grote parking nabij een zwemplas. We stonden hier eerst alleen, maar in de loop van de middag en avond vulde dat aan tot acht. Morgen willen we even kijken waar we ons zaterdag moeten melden voor de ferry.