Margot (1951) en Gerard (1947) Koning.

Vanaf 1996 reizen wij met de camper door Europa en naar Marokko.

Daarvóór hebben we bijna 20 jaar gevaren. Eerst met de Folly, een stalen Peereboomkruiser van 6,6 x 2,2 meter.

Met de Folly hebben we 2 jaar gevaren.

 Daarna met de Orca, een stalen knikspant motorkruiser van 8,5 x 3,1 meter met een Mercedes OM636 inboard dieselmotor.

Het casco van deze kruiser is gebouwd door vader en zoon de Groot in Tijnje (Fr.) en we hebben zelf gedurende twee jaar de complete in- en afbouw gedaan: schilderen, hout, elektra, water, sanitair, bekleding en de kuiptent. 

De Orca in aanbouw in Tijnje (Fr.) 

Tijdens ons werkzame leven duurde de zomervakantie maximaal 4 weken. En in dat tijdsbestek, vanuit Friesland en met een kruissnelheid van ± 6 km. per uur, kwamen we niet verder dan half Nederland.

Maar we voeren wél mooi even dwars door Amsterdam, langs Carré.

Omdat we meer van de wereld wilden zien, hebben we besloten de Orca te verkopen. Na de verkoop hadden we een jaar van bezinning en hebben toen met de auto een rondrit door midden Zweden gemaakt.

Het reizen over de grens beviel goed, maar niet met de auto van het ene huisje naar het andere.

Uiteindelijk kozen we voor een boot op wielen, we kochten dus onze eerste camper: een Frankia TME570 alkoofcamper. 

We beleefden hiermee o.a. onze eerste wintersport in Neustift.

Na een paar jaar werd de Frankia opgevolgd door een Hymer E510. Een integraalcamper van bouwjaar 1997. We hebben hiermee onze eerste 'grote' buitenlandreizen gemaakt.

En sinds 2008 reizen we met onze Hymer B584. Weer een integraalcamper en net zoals de E510 met 3 stoelen, een bank en een hefbed. Vooralsnog is dat voor ons de meest ideale indeling. Ook hiermee hebben we al weer heel veel reizen gemaakt.

En sinds we niet meer werken, worden de reizen steeds langer van duur en afstand. Van de Noordkaap in Noorwegen tot aan het begin van de zandduinen van de Sahara in Marokko.

foto boven: de Noordkaap

en hier onder in Merzouga (zuidoost Marokko) 6341 km. zuidelijker, aan de zandduinen van de Sahara.

In de Hymer B584 waren we voor de broodnodige nachtrust aangewezen op het hefbed, dat we konden laten zakken boven de ingeklapte voorstoelen. Maar met het vorderen van de leeftijd, ónze leeftijd, voorzagen we hiermee problemen in de toekomst. Kortom, we hebben de B584 in mei 2021 particulier verkocht en zijn op zoek gegaan naar een vervanger. Die vonden we in juni van datzelfde jaar bij een BOVAG-garage in Leek in de vorm van een Hymer B674-SL uit 2009, weer een Fiat Ducato met ALKO-chassis. Een camper met ook weer een hefbed, maar met bovendien twee langsbedden achterin. Dat houdt tevens in dat we de fietsen voortaan binnen kunnen stallen in de ‘garage’ onder de langsbedden. Maar dit alles betekent ook dat de camper langer is dan de vorige, namelijk 7,3 i.p.v. 6 meter. Vooralsnog bevalt deze camper uitstekend!

 En dan nog even dit: we zouden heel graag willen weten wie de huidige eigenaar van de Orca is en waar de boot nu vaart. Ik heb al eens een oproep op Facebook gedaan, maar dat heeft niets opgeleverd. Begin 2017 hebben we (bijna) alle jachthavenmeesters in de provincie Overijssel aangeschreven. Een aantal heeft gereageerd, maar het heeft nog steeds niet het beoogde resultaat opgeleverd. Daarom probeer ik het hier ook nog maar een keer: