Augustus 2023.

We hebben ons weer voorbereid om met de camper op stap te gaan. De camper zelf heeft al een uitstapje van ruim drie weken naar Frankrijk achter de rug. Deze keer zonder ons, maar met onze oudste zoon, schoondochter en twee van hun drie kinderen.

Ons eerste reisdoel brengt ons naar Düsseldorf, naar de CaravanSalon. De grootste caravan-, camper- en kampeerbeurs van Europa. Daar blijven we een aantal dagen. Daarna willen we toch nog weer een keer naar de Moezel. En deze keer willen we vanuit Düsseldorf eerst doorrijden naar Trier, om van daaruit kalmpjes aan noordwaarts te gaan. We zijn benieuwd of het allemaal gaat zoals we dat bedacht hebben.

 

De afgelopen paar maanden heeft Gerard zich bezig gehouden met het behalen van het C1 rijbewijs. Het theoriegedeelte hiervoor was in november vorig jaar al positief afgesloten en in mei 2023 ben ik begonnen met rijlessen. Ach, dacht ik nog, die theorie is in ieder geval binnen. Autorijden doe ik al 57 jaar, dus dat gaat makkelijk lukken.

Maar…....je dient te rijden volgens de normen van Het Nieuwe Rijden. Dat was wel even een probleempje, want ik rijd al bijna m’n hele leven volgens Het Oude Rijden. Op de snelweg houdt HNR o.a. in dat, als het daar rustig is en ‘je toch niks anders te doen hebt’, je ongeveer elke 10 seconden in de spiegels dient te kijken. Een rotonde en een kruising dien je ook anders te benaderen dan ik gewend was. En menigmaal zei de instructeur: ‘ja, daar gaan ze straks wel wat van vinden’ als ik weer eens volgens het mij vertrouwde Oude Rijden reed. Hij doelde hiermee op het oordeel van de examinator. Afijn, 3 augustus om 9:30 was D-day. Een mooie tijd want scholen hadden vakantie en voor werkend half Nederland gold hetzelfde. Bijkomend voordeel: het was stralend weer. En het bleef een stralende dag, want om 11:00 was ik een aantekening op het rijbewijs rijker. Het door velen felbegeerde C1 rijbewijs, nodig om een camper van boven de 3500 kg. (en tot 7500 kg.) te mogen besturen was in the pocket.

En dan is nu de camper nog aan de beurt. Hiervan willen we de Toegestane Maximum Massa, dus wat de camper inclusief alles wat je meeneemt mag wegen, verhogen van 3500 kg. naar 4250 kg. Van Hymer hebben we reeds de Conformiteitsverklaring ontvangen, plus een nieuw typeplaatje. Nadat we van onze najaarsreis terug zijn, moeten we een afspraak met de RDW maken om het allemaal officieel af te ronden, waarna op het nieuwe kentekenbewijs zowel de Technisch Maximum Massa als de Toegestane Maximum Massa 4250 kg. zal zijn. Dan kan eindelijk het reservewiel ook weer mee.

 

Zondag 27 augustus: Düsseldorf.

Vanochtend rustig aan gestart. Thuis alles afgesloten en om 10:30 zijn we gaan rijden. Doel: de Messe in Düsseldorf. Qua route konden we kiezen uit twee varianten: via Zwolle, Apeldoorn, Arnhem en dan naar de A3, of vanuit huis linea recta oostwaarts tot aan Nieuweschans en dan daar via de A31 naar de A3. We kozen voor de laatste optie, maar dat was de verkeerde keus. Want de A31, bij de afslag naar Winterwijk, was in zuidelijke richting over 15 kilometer volledig afgesloten. Met als gevolg dat we vóór die afslag ongeveer een uur hebben filegereden. Dat kwam ondermeer doordat zich direct na het omleidingspunt een verkeerslicht bevond, een echt (op)stoplicht.

Na aankomst op het Messe Parkeerterrein P1 hebben we onze parkeerkaart opgehaald en vonden een plekje direct naast de aanvoerweg naar de parkeerplaatsen. Wel druk, maar wij houden wel van wat reuring en konden zo heel mooi zien wat voor kleine, grote en hele grote campers kwamen oprijden. De Messe beschikt over een heel groot parkeerterrein, waar zonder moeite zo’n 3000 campers gestald kunnen worden. Het is dan wel zaak om goed te onthouden waar jouw camper staat, anders heb je een probleem als je na een dag beurzen uitgeput en bepakt en bezakt weer naar je huisje op wielen wilt gaan. We hebben in het verleden een stel gezien dat inderdaad behoorlijk inkopen had gedaan op de beurs en tot ’s avonds laat nog naar hun camper liepen te zoeken. Ze hadden echt geen idee waar ze hem ’s morgens of de vorige avond hadden neergezet. Wij gaan morgen op de fiets naar de beurs, maar we weten precies waar onze camper staat.

 

je kunt kiezen om via een zeer goed geoutilleerd sanistation naar de parkeerplaats te rijden

tja, daar ergens staat de camper dan; en dit is slechts een deel van de parking

morgen op de fiets naar de beurs, hallen genoeg om te bezoeken

Maandag 28 augustus: Düsseldorf.

We hebben afgelopen nacht bijna het klokje rond geslapen, we konden er vandaag weer tegenaan.

We hebben in alle rust ontbeten en tegen het eind van de ochtend zijn we op de fiets naar de beurs gegaan. Zoals gewoonlijk was het redelijk druk, maar de vele hallen zorgden er voor dat de bezoekers hierover verdeeld werden. Zoals gebruikelijk zijn we eerst naar de hallen 13 en 14 gegaan met techniek en accessoires. Hier en daar wat nieuwtjes, maar ook veel bekende accessoires die soms in een nieuw jasje waren gestoken. Rond halfvier wilden de benen niet echt meer meewerken, van het slenteren word je moe. Hup, op de fiets en weer terug naar de camper. Morgen is er weer een dag.

Omdat we met de camper aan de toegangsweg naar de parkeerplaatsen staan, hebben we prima zicht op de bijna onafzienbare stroom campers die er rond een uur of vier weer binnenreed, elk een plaatsje toegewezen kreeg om te overnachten, om morgen naar de beurs te gaan. En dat gaat voorlopig elke dag zo.

Het was vandaag een mooie droge dag, weinig wind en de temperatuur was ongeveer 180.

 

er was weer van alles wat en voor iedereen zit er dal wel its bij...

...of het nou gaat om voortenten, koelboxen, toiletten, complete serviezen of presentaties van reizen.                   

nieuwe dag, nieuwe kansen; soms in 3 rijen naast elkaar binnenrijden

je hebt grote campers, grotere campers en gigantisch grote campers

's avonds zie je her en der verspreid mensen gezellig buiten zitten

Dinsdag 29 augustus: Düsseldorf.

Ook vandaag liet het weer zich van haar goede kant zien. Het was nagenoeg een kopie van gisteren. Je hoort ons (nog) niet klagen.

Dus konden we wederom op de fiets naar de beurs. Het alternatief is de bus die je vanaf de centrale busbaan tussen de twee parkeergebieden, rechtstreeks naar de beurs brengt. Gratis. Maar wij prefereren de fiets, omdat het in de bus soms erg druk kan zijn. Bovendien, na zo’n ochtendfietstochtje van een paar kilometer langs de rivier de Rijn ben je helemaal wakker.

Aangekomen bij de CaravanSalon hebben we de technische hal verder uitgeplozen en hebben weer een aantal leuke dingen gespot. Hier en daar wat informatie over navigatiesystemen gevraagd, documentatie hierover meegenomen en om halfvier waren we weer bij de camper. Stoeltjes buiten gezet en nog even van de zon kunnen genieten. Overigens, we vonden het vandaag niet echt druk op de beurs.

 

Woensdag 30 augustus: Düsseldorf.

De weersvoorspellingen voor vandaag zijn wat minder dan het weer dat we gisteren en de dag daarvoor hadden. In de middag werd regen voorspeld.

Toch zijn we vanochtend weer op de fiets gestapt richting CaravanSalon. Of gewoon gezegd: een hele grote kampeerbeurs…..

Vandaag stond de TraumTourenKino op ons programma. Deze multimedia weergavezaal is gesitueerd op de eerste verdieping van de nieuwe hal nummer 1. Op het programma van de TTK staan verslagen en presentaties van verre en minder verre reizen. De verre reizen worden in groepsverband gereden. Maar dan ga je ook heel ver weg: bijvoorbeeld Noord en Zuid Amerika en China. Wij hadden twee dicht-bij-huis presentaties uitgezocht, Frankrijk en Noorwegen. Vooral de presentatie van de reis naar Noorwegen sprak weer aan.

Toen we na de laatste presentatie weer buiten stonden kwam uit wat ’s ochtends was voorspeld, het regende licht. Maar de voorspellingen van Buienalarm logen er niet om. Wat doen we? We hebben de fietsen gepakt en de regen getrotseerd. Het viel achteraf wel mee, tot we bij de camper waren……

 

Wij hebben vanuit de camper op parkeerplaats P1 zicht op het binnenrijdende verkeer. Je valt van de ene verbazing in de andere. Hele mooie, soms splinternieuwe, maar ook campers die bijvoorbeeld in Nederland al vrij van wegenbelasting zijn. En, wij noemen het Expeditiecampers. Een truckchassis, hoog op de wielen, met een rechthoekige bak die is ingericht als camper.

 

En in de serie auto met caravan zagen we zonet nog een Citroen Deux Chevaux, een oude Eend dus, met een kleine caravan. Kon er nog net heel snel een fotootje van maken.

 

Maar de camper die vanmiddag langsreed sloeg alles. Een Concorde Centurion 1200.

Een tandemasser, dus twee achterassen, waarvan de achterste as meestuurt, een 6-cilinder 476 pk motor met automatische transmissie. De lengte van dit optrekje is 12 meter en hij weegt maar liefst 26 ton. De vanafprijs schijnt op €800.500.- te liggen. Waar moet je met zo’n ding naar toe? Niet naar een boerencamping lijkt ons.

 

even uitrusten.....

.....en dan weer verder

TraumTourenKino

een groter verschil is nauwelijks denkbaar: de superdeluxe Concorde Centurion 1200 (met vaatwasser) en de supergelukkige eigenaar van de Eend met caravan

 

Donderdag 31 augustus en vrijdag 1 september: Düsseldorf.

Het stadion van Düsseldorf (de Merkur Spiel-Arena), Düsseldorf Airport, de Messe Düsseldorf met daarin op dit moment de CaravanSalon en de parkeerterreinen van de Messe liggen allemaal dicht bij elkaar. Met als gevolg dat de parkeerterreinen in het verlengde van een start- en landingsbaan liggen. Düsseldorf Airport is een druk vliegveld, waardoor gedurende de hele dag vliegtuigen over de campers vliegen. Vanaf 23:00 tot de volgende ochtend 06:00 uur wordt er niet gevlogen. Maar je kunt er bijna je klokje op gelijk zetten, om zes uur gaan ze weer los. Wij staan hier maar een weekje en vinden het best leuk om de diverse toestellen te zien overvliegen. Anders is het natuurlijk wanneer je in het verlengde van zo’n baan woont, zoals in het dorpje hiernaast of in de omgeving van Schiphol.

Als de baan als startbaan wordt gebruikt komt er ’s middags rond 15:45 een Emirates Airbus A380 over, duidelijk een grotere vogel dan de overige.

 

De CaravanSalon Düsseldorf is de grootste beurs in Europa op het gebied van caravans, campers en het daarbij behorende outdoor gebeuren in de breedste zin van het woord. In 16 grote hallen exposeren 750 bedrijven uit 37 landen. De grote bedrijven hebben een deel van hun stand ingericht als, soms luxe, restaurant waar potentiële klanten onder het genot van het bekende hapje en drankje worden voor- en ingelicht, in de hoop dat er een koop kan worden gesloten. Verder mag er in de hallen niets contant worden verkocht. De enige uitzondering hierop is hal 3. Hier is een overvloed aan recreatieve koopwaar uitgestald en de belangstelling hiervoor is in de regel groot.

Zo ook bij ons want onze kopjes, bordjes en kommetjes, dus eigenlijk het hele camperservies, is al wat op leeftijd en wordt wat sleets. We hebben vandaag een deel ervan vernieuwd. De overige delen hebben we wel uitgezocht maar waren hier wel te bezichtigen, maar niet voorradig.

 

we blijven ons verbazen

prijs zoals hier getoond €1.760.575,-- incl. BTW maar excl BPM; en waarschijnlijk wel incl. het blauwtje

En dan vandaag, de eerste dag van de nieuwe maand. Natter kun je het je haast niet voorstellen. Afgaand op de verwachtingen die we gisteravond zagen, hebben we besloten vandaag maar niet naar de beurs te gaan. Het in nu één uur en het regent al de hele ochtend. Ook geen goede dag voor het buitengebeuren van de beurs, zoals de vele foodtrucks die er staan. Gisteren stonden er rijen mensen voor de diverse trucks te wachten op hun bestelling, dat zal er vandaag wel niet in zitten.

Al eerder meldden we dat we vanuit de camper direct zicht hebben op alle verkeer dat binnenkomt. Op dit punt wordt de eerste schifting gemaakt door twee mannen van de verkeersregeldienst: mét parkeerticket gaat rechtdoor, zonder moet linksaf. En waar die dan uiteindelijk terecht komen zijn we nog niet achter.

De twee jonge mannen, elke dag dezelfde, zijn studenten die hier ’s ochtends om zeven uur beginnen en ’s avonds om negen uur de linker doorgang afsluiten. We hebben één van hun net nog van een iets grotere paraplu voorzien.

 

links:

geen twijfel over de hoeveelheid water die er is gevallen en nog zou gaan vallen

 

 

rechts:

een bekende plu, van de SKSG uit Groningen