Zondag 29 augustus: Düsseldorf.

Gisteravond nog even een loopje langs de geparkeerde campers gemaakt, mensen zaten buiten aan de bbq of gewoon een beetje gezellig bij elkaar met een glaasje van ’t een of ‘t ander.

We wilden vandaag weer gaan beurzen maar het weer dacht daar anders over. De hele ochtend door vielen er regenbuien, soms felle en ook nog gedurende een groot deel van de middag. We hebben dus geen beurs gezien. In de namiddag werd het wat beter.

In de loop van de ochtend vertrokken er weer campers en caravans, zij hadden gisteren de beurs gezien. En vanmiddag werden de leegtes op de parkeerterreinen weer opgevuld, zij gaan morgen.

Zoals al eerder aangegeven wordt er een gelimiteerd aantal bezoekers per dag op de beurs toegelaten: 20000. Het maakt dus eigenlijk niet veel meer uit wanneer je de beurs bezoekt, er zullen nooit meer dan die gelimiteerde 20000 bezoekers zijn. Voorheen waren de zaterdag en zondag de topdagen voor wat betreft de drukte.

Niet alleen het merk Hymer ontbreekt, de hele HymerGroup is niet meer op de beurs aanwezig. Deze groep vertegenwoordigt de merken Bürstner, Carado, Dethleffs, Eriba, Hymer, Laika, LMC en Sunlight. Een behoorlijke aderlating dus.

De weersverwachtingen voor morgen zijn beter, we gaan het weer proberen.

we staan nu onder de aanvliegroute

hoe versier ik m'n campertje

redelijk gevuld in de avonduren

file bij de ingang van de parkeerterreinen

hij zoekt het hogerop

grote jongen

direct maar roestkleurig laten spuiten

een beetje extra ruimte

sanistation bij de ingang

Maandag 30 augustus: Düsseldorf.

De dag begon nog een beetje aan de donkere kant, maar gaandeweg werd het het weer dat voorspeld was. Zonder vrees om onderweg nat te regenen, konden we op de fiets naar de beurs. En in de loop van de dag werd het steeds beter, in de namiddag hebben we nog bij de camper in de zon gezeten.

Omdat we nog nieuwe zonnepanelen op de camper willen hebben, hebben we vandaag bij een paar leveranciers nuttige inlichtingen ingewonnen. Ook zagen we voor het vastzetten van de fietsen in de ‘garage’ een simpel systeem om het voorwiel te borgen. Het enige nadeel van dit systeem is dat de prijs ons (nog) niet aanstaat.

We zijn vandaag ook door een paar hallen gelopen die eigenlijk alleen maar bedoeld zijn voor de superrijken. Morelo’s, Concordes en Carthago’s met een lengte van een kleine straat en een prijs die niet op het kaartje met de specs wordt genoemd. Raden maar dus. Één miljoen, twee of nog meer, het zou maar zo kunnen. En die grote lengte moet ook wel want de personenauto moet er ook nog in passen. Het summum van die extravagante luxe was wel de camper van Völkner met een uitgeschoven laadvloer aan de zijkant met daarop een glanzend zwarte Bugatti. Die wordt met vloer en al zo zijdelings onder de camper geschoven. Met zo’n setje durf je toch niet meer op een SVR-camping te verschijnen…. Afijn, we hebben het weer gezien en zijn nog steeds heel erg blij met ons eigen iets bescheidener wagentje. Maar foto’s tonen meer dan ik hier kan schrijven.

Sinds vandaag dragen we een polsbandje. Die bandjes worden verstrekt op basis van de QR-code die in ons geval aangeeft dat we volledig gevaccineerd zijn. Het voordeel van het dragen van dit bandje is dat we nu niet meer die code en legitimatie hoeven te tonen zodra we ons binnen het toegangsgebied van de CaravanSalon willen begeven.

we zijn gelabeld

je kan ze soms bijna aanraken

één van de toegangen van een P

handig om de camper recht te zetten

Even een kleine toevoeging: we hoorden van onze zoon dat de grote bruine Völkner camper met de Bugatti er naast een waarde vertegenwoordigt van €6.500.000. 't Is maar dat je het even weet.....

Donderdag 2 september: Düsseldorf.

De afgelopen dagen hebben we, zoals velen, de beurs bezocht. Als je met de personenauto naar de beurs gaat, en mogelijk van ver komt, ben je nog niet daadwerkelijk in de hallen als je het parkeerterrein oprijdt. Er vormden zich soms files op de toegangswegen naar die terreinen. En als je dan uiteindelijk een plekje is aangewezen, kun je vervolgens in de rij gaan staan voor de pendelbus die je naar de hallen brengt. Eenmaal daar sta je weer in de rij omdat de QR-code moet worden gescand en je moet je daarbij ook nog legitimeren. Dan mag je eindelijk naar binnen en dat is soms ruim na twaalven, terwijl de beurs om tien uur opent en om zes uur sluit. Volgende keer toch maar eerder opstaan.

Met onze polsbandjes en de ver vooraf geregelde speciale toegangskaarten konden we steeds snel en gemakkelijk in- en uitlopen.

Vanochtend (donderdag) zijn we naar het naastgelegen dorpje Lohausen gefietst en hebben daar even de nodige boodschappen gedaan. ’s Middags is Gerard nog weer naar de beurs gegaan, Margot bleef vandaag liever bij de camper in de zon.

Al met al hebben we hier een aantal mooie dagen gehad. In het begin viel het weer een beetje tegen, maar dat herstelde zich gelukkig. Op de beurs veel mooie dingen gezien en een aantal zeer goed bruikbare tips gekregen voor zaken die we aan onze camper willen (laten) verbeteren. Ook op het gebied van zonnepanelen zijn we weer veel wijzer geworden.

Morgen (vrijdag) starten we de motor weer en hopen in de middag weer thuis in Groningen te zijn. De eerste reis van zeven weken in deze camper is ons heel goed bevallen.

met deze foto-impressie van de CaravanSalon in Düsseldorf sluiten we het verslag van deze reis af