Zondag 3 augustus: Lübeck.

Nadat we gisteravond de camper nog hadden verplaatst was het lawaai niet volledig verdwenen maar acceptabel. Trouwens, niet veel later begon het weer te regenen, waarna de jongelui waarschijnlijk naar binnen verhuisden. In ieder geval was het weer stil, op de regendruppels na.

En toen we vanochtend opstonden regende het nog of alweer. Niet veel later zijn we vertrokken met als doel cp CITTI-PARK in Lübeck. Nee, niet City maar echt Citti.

De kwaliteit van binnendoor-wegen die wij de laatste dagen rijden is niet om over naar huis te schrijven. We hebben ondertussen al zeker een paar honderd waarschuwingsborden met de tekst ‘Straßenschaden’ voorbij zien komen. De weg van vandaag sloeg alles, zelfs een stukje wasbordasfalt.

Op de cp is het inmiddels druk, alle 30 reguliere plekken zijn bezet. Er zijn hier meerdere grote winkels, morgen even groot boodschappen doen.

De weersverwachtingen voor de tweede helft van deze week lijken iets beter te worden. We blijven hoop houden, eens komt het goed.

 

Maandag 4 augustus: Lübeck.

Er is hier iets heel bijzonders aan de hand met de brandstofprijzen. En in het geval voor de meeste camperaars, met de dieselprijzen. Wij hadden al eens eerder gehoord dat de prijzen van de brandstof variëren met de tijd van de dag, en/of de dag van de week. Wij staan 350 meter verwijderd van het Citti tankstation, een groot tankstation. Zoals trouwens ook veel van de winkels hier ‘huge’ zijn. Wij hebben diverse app’s waarop we per land kunnen zien hoe de prijs van de dieselolie er op dat moment voor staat. Voor Duitsland is dat de app ‘clever-tanken’. Gisteren zagen we dat diesel hier €1,519 kostte en dachten vanochtend hier wel even voordelig te kunnen gaan tanken. Niet dus. De prijs voor de dieselolie varieerde vandaag van €1,719 tot €1,549 om 22:15. Mogelijk verandert het vanavond nog weer.

We zijn vandaag hier blijven staan. We hebben, volgens ons, een mooi plekje met dito uitzicht. Een ander gruwt er misschien van, wij niet. Ieder z’n meug.

En we wilden nu eindelijk wel eens zien hoe groot dat winkelcentrum hier is. Nou, behoorlijk. Er is er een winkel waarbij het niet verkeerd zou zijn om een plattegrond mee naar binnen te nemen. Naast de grote hoeveelheid exquise wijnen en sterkedrank, BBQ’s in alle soorten en maten en de afzienbare rekken met sauzen hiervoor, konden we ook kiezen of we de groene, de geconcentreerde of de gewone Aquakem mee wilden nemen. En alles daar tussenin.

In het kader van bouwcompetitie vonden we op de begane grond vitrines met de mooiste Lego-bouwwerken. Klap op de vuurpijl was een F1 racewagen, geheel van Lego.

Het was vandaag een prachtige, droge dag met 21 graden als maximum. Vanavond vielen er een paar voorzichtige buitjes. Als de weersvoorspellingen ons goed gezind zijn, willen we morgen op de fiets naar de ‘Altstadt’.

 

een oudje uit Finland

Dinsdag 5 augustus: Lübeck.

En het beloofde een mooie dag te worden. Dus na ontbijt en koffie hebben we de fietsen uit de berging gehaald. Op GoogleMaps hadden we een route naar de Altstadt gevonden. Gedeeltelijk via fiets-/voetpaden en een stuk door het park. Even omhoog om over de spoorlijn te geraken en na 5,9 kilometer stonden we in nagenoeg hartje stad. Een heikel punt vinden we altijd: waar laten we de fietsen. Niet te achteraf en het liefst vastgeketend aan een of ander hekwerk. En dat lukte weer. We dragen op de fiets altijd een helm en tegenwoordig is dat er zelfs eentje waardoor we met elkaar kunnen praten. Die bergen we op in de fietstas en met een staalkabel(tje) met codeslot hopen we dan maar dat die er ook nog is als wij weer terug zijn.

En om later de fietsen weer terug te kunnen vinden gebruiken we de app ‘Find My Car’, maar in dit geval dus eigenlijk:

waar-heb-ik-mijn-fiets-tegen-een-paal-gezet. Werkt subliem.

 

Wij bezochten vandaag drie kerken in de Altstadt.

Onze fietsen stonden vlakbij de Sint-Petruskerk. De St. Petrikirche is een kerkgebouw dat voor het eerst in 1170 werd genoemd. In de loop der eeuwen werd de kerk meerdere malen verbouwd en vergroot, totdat de kerk in de 15e eeuw voltooid werd. In de Tweede Wereldoorlog leed de kerk zeer zware schade, de algehele restauratie volgde pas in de jaren 1980. Omdat de inrichting niet werd gereconstrueerd, vinden er in de kerk geen erediensten meer plaats. In plaats hiervan wordt de kerk voor culturele en religieuze manifestaties gebruikt. We kwamen binnen in een witte wereld waar een voor ons onduidelijke expositie plaatsvond. 

Onze tweede kerk was De Mariakerk, alleen te bezoeken nadat je de nodige Euro’s bij de kassa had achtergelaten, 10 voor ons samen. Deze Marienkirche is gebouwd op initiatief van de burgerij van Lübeck, die in strijd gewikkeld was met de bisschop van het Bisdom van Lübeck. Zij moest de dom van Lübeck in grootte en rijkdom overtreffen en diende als symbool van de rijkdom en macht van de kooplieden van Lübeck, de belangrijkste hanzestad. De kerk is de op twee na grootste van Duitsland.     

En de derde, tevens laatste, was De Dom van Lübeck, vrij te bezoeken. Deze Dom zu Lübeck of Lübecker Dom is een grote protestantse kathedraal. De dom maakt deel uit van het werelderfgoed. Met een lengte van meer dan 130 meter is de dom een van de langste baksteenkerken. In 1173 werd met de bouw begonnen. De kerk werd in 1942 tijdens de Tweede Wereldoorlog door Britse bombardementen gedeeltelijk verwoest en is later herbouwd.

Het was inmiddels al ruimschoots lunchtijd en we hebben weer ‘een lekkere bakker’ opgezocht, waarna we weer even verder konden.

 

Lübeck is de hoofdstad van marsepein. En al gauw vonden we de winkel van ‘Mest, Lübecker Marzipan’. Je kunt je daar arm kopen aan de mooiste marsepeinen creaties. Te mooi eigenlijk om op te eten. Dus hebben we ons ingehouden en zijn met slecht één enkele marsepeinen reep de deur weer uitgegaan.

Moe van het slenteren door de Altstadt en soms overvallen door wat regen en een steeds verder aanhalende wind hebben we de fietsen weer opgezocht en de terugweg weer door Google laten berekenen. Deze keer soms onverklaarbaar via onverharde smalle paadjes, maar met als finish toch echt weer de camper.

 

En dan nog even die dieselprijs. Die is maandagavond niet verder gedaald. Vandaag in de namiddag zijn we weer even de prijzen gaan opzoeken en CITTI-tank stond toen op €1,549. Om halfacht was het €1,529, waarna we de gok hebben gewaagd. Margot heeft onze plek bewaakt en verdedigd, waarna ik ben gaan tanken. Inderdaad voor de toen laatstgenoemde prijs. Toen ik net weer op onze plek stond was de prijs alweer met 1 cent gedaald naar €1,519. En nu om 22:30 is het €1,499. Maar ja, voller dan vol kunnen we de tank niet vullen.

 

De Holstentor is een van de twee overgebleven toegangspoorten van Lübeck.

De St. Petrikirche, de witte kerk

de twee torens van de Marienkirche

en de laatste drie foto's zijn van ons derde en laatste kerkbezoek: de Dom zu Lübeck of Lübecker Dom

marsepein in alle soorten, maten, smaken en prijzen. Het ging er als zoete (marsepein)broodjes over de toonbank

een chocoladefontein, maar je mocht er helaas niet aankomen

een deel van...

...de haven van Lübeck

een vrij toegankelijke pleintuin, der Übergangsgarten

Vrijdag 8 en zaterdag 9 augustus: Neukloster.

Het weer liet zich vrijdag eindelijk weer eens van z’n goede kant zien. Het werd 25o en nu om 20:30 is het nog 21o. De zon scheen volop en we hebben de camper nog verplaatst/omgedraaid, zodat we met de luifelkant beter de zon konden weren. We hebben lekker niks gedaan, behalve veel lezen.

Twee dagen per week wordt op de cp de pizzaoven opgestookt. We konden kiezen uit drie smaken en een pizza kostte €10.-. Exact op de afgesproken tijd konden we ze ophalen en de smaak was perfect.

 

beeldengroep in de tuin van de cp

onze eerste plek met de zon aan de verkeerde kant

En zaterdag waren de hoogste en de laagste temperaturen gelijk aan die van vrijdag. Margot heeft vandaag op de cp een wasmachine gescoord waar 7 kilo was inpaste. En met de zon en een kalm windje was de was in no-time weer droog en kon in de kast worden opgeruimd.

Hoewel in Duitsland op zaterdagmiddag weinig tot geen winkels geopend zijn, zijn we toch even op de fiets naar het centrum gereden. De enige twee geopende winkels waren die van Edeka en Aldi. Trouwens, verder hebben we ook geen andere winkels kunnen bespeuren. Neukloster is niet groot en telt ongeveer 4000 inwoners. We hebben nog wat rondgefietst en kwamen langs een soort restaurantje waar ijs werd verkocht: raak dus. Daarvandaan fietsten we naar de Katholische Pfarrkirche Mariä Aufnahme. De straten waar we reden op weg naar die kerk, deden ons en beetje denken aan die in Roemenië. Niet verwonderlijk, want Neukloster lag in de Duitse Democratische Republiek (DDR, oftewel Oost-Duitsland) van 1949 tot de hereniging in 1990. Neukloster ligt in de deelstaat Mecklenburg-Voor-Pommeren, die destijds onderdeel was van het DDR-district Rostock. Na de Duitse hereniging werd het weer deel van de Bondsrepubliek Duitsland.

Van veraf was de torenspits van de Pfarrkirche goed te zien. Maar hoe dichter we bij de kerk kwamen, hoe moeilijker het werd om er een foto van te maken. We twijfelden of de kerk wel open zou zijn. Nadat we dat hadden gecontroleerd hebben we de fietsen op slot gezet. En op dat moment kwamen er twee medecamperaars uit de kerk mét de sleutel. Kort en goed, om de kerk te bezichtigen moet die sleutel bij de beheerder van het museum worden gehaald. Pas nadat je daar je naam en telefoonnummer hebt achtergelaten en je handtekening hebt gezet, krijg je de sleutel mee. We hebben ons verbaasd over het kerkinterieur dat, volgens ons, de kenmerken van een Oost-Europese kerk weergeeft.

Terug bij de camper hebben we ons in de schaduw van de luifel teruggetrokken en de dag geëvalueerd onder het genot van een glaasje wijn.

 

ook in het centrum een beeldengroep

dé sleutel van de kerk

de twee collectezakken

kerkinterieuren

restauranttafeltje mét asbak

zo kunnen we beter tegen de zon

een omgewaaide berk...

...volledig hol

van hieruit zwemt men in het Neuklostermeer

zaterdagavond was de cp helemaal vol: 69 campers