25 juni

Vannacht was het al begonnen en het heeft verder de hele dag geregend. Geen grote hoeveelheden tegelijk, maar wel zo veel dat het niet prettig was om buiten te zijn.

Ook de hele rit naar Henningvær was ruitenwisserrijden. Het was vandaag overigens de vierde volledige regendag.

Tussen de druppen door zijn we door het dorp gewandeld en hebben o.a. een ronde schelpdierbehuizing, een overjarige Noorderlichtkalender, een boek over het Noorderlicht en een perspex Noordkaapaandenken gekocht. Het laatste was een beetje miskoop, want in de perspex kubus staat wel een afbeelding van de welbekende Noordkaap wereldbol maar met de tekst van de Lofoten. Nou ja, vooruit maar.

Ook de touringcars rijden hier af en aan. Maar het heeft ons verbaasd hoe weinig tijd de mensen krijgen om het dorp te bekijken. Slechts een half uurtje uit en thuis.

26 juni

Via de E10 en later de 815 reden we naar Leknes om daar de tanks weer te legen en vullen. Een sanistation bij een Esso tankstation. Het leek eerst onlogisch om de E10 te verlaten, maar we kregen er een veel mooiere route voor in de plaats, die later weer aansloot op de E10. Het is overigens verbazend hoeveel campers er onderweg zijn. Gisteravond stond de parkeerplaats weer helemaal vol.

Het weer onderweg was wisselend. Toen we vertrokken was het mooi droog weer. Maar gaandeweg richting Å bewolkte het, en in Å scheen zowaar de zon. We hadden van camperaars gehoord dat er op de parking niet mocht worden overnacht, dit zou in meerdere talen zijn aangegeven. We zagen er geen enkele en genoeg campers om hier rustig te slapen.

Op de Lofoten wordt veel kabeljauw verwerkt tot stokvis. Die hangen dan aan rekken in de buitenlucht te drogen. Nu hingen er hier niet (meer) de vissen, maar de vissenkoppen. Die werden van de rekken gehaald en in bakken vol naar een aantal medewerkers gebracht die de touwen lossneden waarmee ze aan elkaar vastzaten en weer in bakken gooiden. We vroegen wat er met de vissenkoppen werd gedaan: “dat weten we niet”. Waarschijnlijk krijgen ze de vraag wel duizend keer per dag.

We zijn via de souvenirshop naar het centrum van het dorp gelopen, waarvan de weg trouwens doodloopt. De E10 eindigt in een keerlus. Dit is het einde van de Lofoten.

Trouwens, onderweg naar hier hebben we in Nap een broodje gegeten op dezelfde plaats aan een haventje waar we tien jaar geleden hebben overnacht.

Vissenkoppen hangen te drogen.

Broodje eten aan het haventje van Nap, net zoals 10 jaar geleden.

Maar inmiddels (mei 2018) weten we wél wat er met de gedroogde stokviskoppen gebeurt.

Van een geïnteresseerde lezer van onze site kregen we de hiernaast staande foto. Het is een ingelijste tekst uit Lonely Planet. Deze tekst hangt aan de buitenkant van het Stokvismuseum in Å. Hierin wordt aangegeven dat de stokviskoppen naar Nigeria worden geëxporteerd, waar ze gekookt worden met pinda's en rode hete pepers tot een pittige Westafrikaanse schotel.

't is maar waar je van houdt. Het spreekt ons niet aan maar het kan natuurlijk best lekker zijn.

27 juni

Het was alsof het regende maar dan vanuit een blauwe lucht met een schraal zonnetje. Maar omdat de wolken zwaar over de bergen hingen en er een harde wind stond, denken we dat het een fijne nevelregen was.

Om negen uur gingen alle museumpjes weer open. En omdat wij lovende reacties hadden gehoord over de bakkerij en het bakkerijmuseum, kochten we twee passe-partouts, maar dan wel voor senioren. Konden we overal binnen kijken, dachten we. Want wat later bleek, zouden we voor het stokvismuseum weer opnieuw moet betalen. Maar omdat we hier tien jaar geleden al waren geweest, hebben we dat dus niet gedaan.

Eerst naar de bakker, met z’n geprezen kaneelbollen. Er lagen genoeg te wachten, maar volgens ons waren die niet vandaag gebakken, deze waren beslist niet vers. Kosten per bol NOK 35 (€ 3.65). Daarna de andere musea bezocht. Leuk maar niet spectaculair. Wel hebben we nog een stokvissnack gekocht, later maar eens proberen hoe dat smaakt.

Eenmaal terug in de camper besloten we alsnog vandaag weer te vertrekken, tegen eerdere ideeën in. We hebben de bochtige weg met passeervakken weer veilig afgelegd. We wilden nog even het kerkje van Flakstad bekijken, we hadden het op de heenweg gezien. Het was echter druk bij de kerk, veel auto’s op de parkeerplaats en de Noorse vlag hing halfstok. Dit leek ons geen goed moment voor een kerkbezoek. We zijn doorgereden en uiteindelijk belandden we op een cp een paar kilometer buiten Leknes.

Blanke vloerlak uit Zaandam in de museumwinkel.

28 juni

Toen we vanochtend vertrokken hadden we een camping met een reisafstand van dertig kilometer ingegeven. Maar halverwege zijn we blijven steken bij het Vikingmuseum in Borg.

Een groots opgezet museum op een zeer grote oppervlakte. Het nieuwe hoofdgebouw met de nodige uitleg over het Vikingbestaan van vroeger. Bijzonderheid: het commentaar bij de ‘guided tour’ kon je beluisteren via WiFi op je smartphone, met een koptelefoon die je daar van een rek kon halen.

Hoogtepunt van het bezoek was echter een concert in de Museumkerk. Orgel, trompet, trombone en piano. We waren een kwartier voor aanvang aanwezig, puur toevallig. Het concert duurde slechts een halfuur, het had van ons nog veel langer mogen duren. Het bijzondere aan dit concert was dat het werd verzorgd door twee personen. De organist bespeelde ook de piano en de trompet. Orgel en trompet zelfs gelijktijdig. Met z’n linkerhand het orgelklavier, de rechterhand voor de trompet en met z’n voeten de orgelpedalen. Het klonk allemaal heel erg mooi.

29 juni

Ruim voor de openingstijd van het museum waren we weer vertrokken van de parkeerplaats. Het was de bedoeling om naar de Tourist camping in Alstad aan de E10 te gaan. Maar we wilden eerst nog een toeristisch rondje via o.a. Kvalnes rijden. Een route langs de Noorse Zee over een smalle weg met passeervakken. Weer op de E10 moesten we een klein eindje terugrijden om naar de camping te gaan. Maar dat was niet wat wij verwachtten van een camping. Er stonden voornamelijk overnachtingshutten en huisjes. En de overgebleven ruimte kon mooi als camping dienen, niks voor ons en dan nog voor de prijs van ongeveer NOK 220.-.

We vonden later de Bobilcamping in Kleppstad, met wasmachine en droger. Omdat de wasmachine drie uren over een wasbeurt deed, duurde de wasdag tot laat in de (lichte) avond, maar we kunnen er weer een aantal weken mee vooruit.

Begon de dag nog enigszins twijfelachtig, in de loop van de middag werd het zonnig met een deels blauwe lucht. De temperatuur was goed, alleen nam ook nu de wind weer toe waardoor het fris werd.

30 juni

Gisteren was een drukke wasdag en vanochtend al mooi weer, dus we zijn blijven staan op de camping in Kleppstad en hebben genoten van de zon en de bedrijvigheid om ons heen.

Later kwam een Noor vragen om assistentie. Zij hadden net een (oude) Hymer B544 gekocht en hadden geen stromend water. Eerst maar de hoofdschakelaar aangezet en hun verder op weg geholpen. Maar er bleven waarschijnlijk nog heel veel zaken onbekend voor hun.

En vanavond laat om tien uur kwam er een camper aan in het kader van ‘last in – best place’. Omdat hij stroom nodig had moest hij precies voor ons uitzicht staan. Na protest vertrok hij weer, maar kwam later terug. “Of hij ging vóór ons staan, of wij schoven op en hij ging op onze plek, basta”. We hebben ons niet bedacht en zijn opgeschoven. We hebben hem niet weer terug gezien.

1 juli

We zijn onderweg gegaan naar Lødingen, maar zijn halverwege blijven steken.

Allereerst moesten we naar de LPG pomp in Svolvær, onze voorraad was bijna op. Er ging ruim negentien liter in.

Toen we een paar weken terug door Svolvær reden dachten we dat het een groot centrum had. Dat viel nu echter tegen, maar we zijn er op ons akkertje doorheen gelopen. Een mooie boulevard en over de brug een hotel op basis van allemaal Noorse appartementen.

Later op de E10 hebben we nog een ommetje via de Midnattsolveien en Fiskebøl lang de Noorse Zee gereden. Het is opmerkelijk hoe helder het water in de fjorden is. We konden zo maar een paar meter diep kijken en zagen de vissen zwemmen.

Vanavond zijn we weer bij de Hattnestunnel gaan staan en daar ook overnacht.

2 juli

Vanaf de tunnel was het zeventig kilometer naar Lødingen, maar het waren ook heel veel ruitenwisserkilometers. De rest van de dag werd het niet veel anders. Maar we vervelen ons niet. Er is een goede WiFi en er wordt gelezen en geborduurd.

3 juli

Vandaag was de zesde regendag in acht weken tijd, we mogen nog steeds niet klagen. We zijn in Lødingen blijven staan, hebben bij de Spar een paar boodschapjes gedaan en hebben de douche van de cp gebruikt.

’s Avond liep de cp helemaal vol. Op alle denkbare plaatsen werd overnacht.

4 juli

Tsja, Lødingen, wat zal ik er eens van zeggen. Even naar COOP voor brood en verder lezen en borduren.Was het gisteravond overvol met campers, vanavond gewoon een lekkere bezetting.

5 juli

Alweer Lødingen, we hebben er nog maar een dagje aan vastgeknoopt. ‘s Middags in de zon en de luwte van een gebouwtje zitten lezen, eerder al een paar noodzakelijke boodschapjes gedaan. De zon scheen de hele dag maar de wind maakte het fris. De temperatuur was ongeveer twaalf graden.

Maar we hebben wel afgesproken om morgen verder te rijden. We zullen zien.