Zondag 10 september: Trier.

Het begon er vanochtend op te lijken dat een groot deel van de cp leeg bleef. De ene na de andere camper vertrok. Maar dat was schijn, want een paar uren later was de rijrichting precies de andere kant op. De cp stond vanavond weer zo goed als vol.

Ook vandaag was weer een warme dag met een maximum temperatuur van 330. Maar met niets doen, behalve lezen, was dat in de schaduw best uit te houden.

Het in-en uitrijden, afrekenen, watertanken en douchen wordt volledig automatisch geregeld. Om op de cp te komen krijg je een pasje uit de toegangszuil, waarna de slagboom opent. Maar in de praktijk werkt het systeem op details toch net andersom dan wij dachten. Wij gingen er vanuit dat voor het douchen en watertanken de kosten hiervoor op de kaart werden gezet. Net zoals dat gebeurt voor de overnachtingskosten. Wat er in resulteerde dat ik in de douche, klaar om onder de waterstraal te gaan staan, tot de conclusie kwam dat onze theorie niet klopte. Want de display gaf aan dat er onvoldoende saldo op de kaart stond. Grrrrr. Aankleden en ongedouchet weer terug naar de camper. Er moet dus eerst een saldo op de kaart worden gezet, voordat je gebruik kunt maken van de douche en het watertanken. Bij het verlaten van de cp wordt dan het overgebleven tegoed met het verschuldigde verblijfstarief verrekend.

deze grote camper, een Morelo, kwam vanmiddag tegenover ons staan; wij zouden al heel blij zijn met een gerepareerde e-bike....

Maandag 11 september: Trier.

We zouden vandaag afreizen naar Landgraaf om daar hopelijk de fiets te kunnen laten repareren. Maar de weersverwachting voor de regio Brabant en Limburg voorspelde niet veel goeds: code geel vanwege onweer, hagel en regen. En omdat we niet van plan zijn om problemen op te zoeken, zijn we gewoon hier blijven staan, morgen weer een dag.

Normaal gesproken zouden we samen boodschappen hebben gedaan, nu is Margot even alleen naar Lidl gefietst, de voorraad is weer wat aangevuld.

Het was vandaag een drukkend warme dag en de temperatuur lag nog een graadje hoger dan gisteren. Tot nu toe was de lucht overdag en ’s avonds onbewolkt en konden we diverse sterrenbeelden onderscheiden. In de namiddag en avond kwam er bewolking opzetten. Ook hier een weersverandering op til?

ander weer op komst?

Dinsdag 12 september: Landgraaf.

We hebben ruim een week op de cp in Trier gestaan, van alles en nog wat gedaan, maar ook veel bij de camper gezeten vanwege de soms onaangename hoge temperatuur. En de laatste dagen waren we natuurlijk behoorlijk onthand vanwege de defecte fiets.

Vanochtend zijn we dan echt vertrokken, maar de tank voor schoonwater was bijna leeg en die voor vuil water nagenoeg vol. Er waren meer campers die wilden lozen en vullen. We hebben een tijdje in de rij gestaan. En daarna weer even in de rij voor de betaalautomaat. Al met al waren we een halfuur later weg dan gepland.

Het doel voor vandaag was Landgraaf, naar de fietsenmaker waarmee we afgelopen vrijdag telefonisch contact hadden. Het was niet echt druk op de weg, we konden lekker doorrijden. Rond halfeen stonden we bij 2wielersparkstad op de stoep. Ze wisten nog dat we gebeld hadden en gingen gelijk kijken welke onderdelen in voorraad waren en welke besteld moesten worden. Hij was er vast van overtuigd dat we donderdag de gerepareerde fiets weer konden ophalen. We wachten het af, en hebben goede hoop.

De cp ligt op ruim acht kilometer verwijderd van Landgraaf, er was nog plaats genoeg.

Het is inmiddels acht uur en de regen valt met bakken uit de lucht en het onweert. Het is lang geleden dat we dit hebben meegemaakt. Volgens de voorspellingen gaat dit wel tot middernacht duren. Hopelijk houden we droge voeten.

daar staat de zielepiet, zonder trapper en wachtend op reparatie

deze beelden voorspellen niet veel goeds en dat merken we nu ook

en zo was het vanmiddag nog.....

Woensdag 13 september: Landgraaf.

Eergisteren waren we niet alvast vanuit Trier naar Landgraaf gegaan vanwege de ‘code-geel’ waarschuwing voor dat gebied. Later bleek de waarschuwing mee te vallen.

Gisteravond vonden we deze melding op de site van de NOS:

______________________________

NOS Nieuws•vandaag 12-09-2023: 21:32•Aangepast om 22:16.

Wateroverlast in Zuid-Limburg door zware regenbuien, deel A2 dicht

In het zuiden van Limburg is vanavond overlast ontstaan door hevige regenval. In onder andere Maastricht, Geleen en Valkenburg liep het water over de straten. De stationshal in Maastricht stond blank, meldde 1Limburg eerder op de avond. Ook zijn kelders ondergelopen en is er waterschade bij meerdere scholen.

De A2 in de richting van Eindhoven is tussen knooppunt Kruisdonk en Meerssen afgesloten vanwege wateroverlast, meldt Rijkswaterstaat. Het verkeer wordt omgeleid.

De A76 richting Aken is ter hoogte van Geleen afgesloten vanwege wateroverlast. Het verkeer wordt daar via de af- en toerit omgeleid. Ook lokaal zijn wegen gesloten.

______________________________

Maastricht en Geleen liggen hemelsbreed maar zo’n 20 kilometer van Landgraaf verwijderd. Wij hielden dus gelukkig de voeten droog.

Een paar dagen geleden kwamen we tot de ontdekking dat we te weinig toiletvloeistof van thuis hadden meegenomen. Gelukkig vonden we een caravan-/camperbedrijf hier vlakbij. We hebben het nuttige met het aangename gecombineerd. Het was een lekkere wandeling.

Het weer van vandaag vertoont een groot verschil met dat wat we de afgelopen tijd gewend waren. De temperatuur kwam vandaag niet hoger dan 180 met weinig tot geen wind en het bleef gelukkig overwegend droog.

wateroverlast..... (foto: NOS)

.....in Zuid Limburg, maar gelukkig niet bij ons (foto: NOS)

we kwamen vanmiddag langs SnowWorld in Landgraaf.....

.....maar je kunt er ook naar hartenlust klimmen

Donderdag 14 september: Koblenz.

Alle lof voor….. Nee nu niet voor de zuivelreus, maar voor 2 Wielers Parkstad in Landgraaf. We waren boodschappen doen bij AH en werden daar gebeld door Math Schröders, de fietsenmaker, die meldde dat de fiets gerepareerd was en opgehaald kon worden. De reparatiekosten waren alleszins redelijk. We hebben een vlaai meegenomen als dank voor de snelle service en het prettige contact.

Vanaf nu konden we weer plannen maken, we zijn weer richting Moezel vertrokken. Het was druk onderweg, voornamelijk met vrachtverkeer. Een paar keer stonden we in de file. Zodra we dan weer reden haalden we soms vrachtwagencolonnes in van wel 30 tot 40 wagens. Om vier uur waren we op de cp in Koblenz. We gingen er vanuit dat we hier konden douchen, Maar helaas, de twee douches/toiletten zijn alleen te gebruiken voor camperaars die geen eigen sanitaire voorzieningen hebben.

Dus hebben we zelf de boiler opgestookt om hier te douchen.

topfietsenzaak in Landgraaf (eigen foto)

voor 't eerst vanochtend beslagen voorruit

zo dicht bij het toiletgebouw, maar niet toegankelijk voor de meeste camperaars

kon minder.....

Vrijdag 15 september: Zell.

Op tijd vertrokken uit Koblenz en rustig aan naar Zell gereden. We wisten dat vrienden van ons daar in een appartement verbleven en hadden oorspronkelijk afgesproken samen te gaan eten bij één van de vele restaurantjes aan de Moezel. De reparatie van de fiets dreigde echter roet in het eten te gooien. Maar gelukkig vertrokken zij een dag later uit Zell dan wij dachten. We troffen elkaar voor het restaurant, een prettig weerzien sinds (te) lange tijd en eenmaal aan tafel zijn we gestart met een royaal glas witbier, we zijn per slot in Duitsland.

Onze reis naar Zell verliep probleemloos. We overwogen nog even te stoppen bij een hoog uitzichtpunt met een prachtige blik op het Moezelland. Achteraf gelukkig dat we dat niet hebben gedaan. Zell heeft twee cp’s en onze voorkeur ging uit naar de cp direct aan de rivier. Bij aankomst waren daar nog vier plaatsen vrij. Nadat wij ons hadden gesetteld, wat hooguit een kwartiertje kostte, waren alle plaatsen bezet.

één van de laatste plekjes

met zicht op de rivier

een toost op het goede leven

Zaterdag 16 september: Zell.

Vanochtend, het was een uur of negen, hing de mist boven de rivier. Afgelopen nacht was de minimum temperatuur 130, vandaag werd het 240. Overdag een behoorlijk aantal graden minder warm dan de afgelopen periode, maar wel een temperatuur waarbij je gemakkelijker iets onderneemt.

We hebben de fietsen uit de garage gehaald. Ja, we hebben er gelukkig weer twee goedwerkende! Omdat het zaterdag was en we niet wisten of er winkels in het centrum van Zell om een uur of één zouden gaan sluiten, zijn we daar eerst naar toe gefietst. Winkels, zoals traditioneel in een hoofdstraat, vind je er trouwens nagenoeg niet (meer). De hoofdstraat wordt voornamelijk in beslag genomen door terrassen en wijnverkopers.

We zijn daarna langs de Moezel in de richting van Bullay gereden. Op een bankje aan de Moezel en in de schaduw hebben we ons broodje gegeten. In het dorp kun je trouwens met een pontje over de Moezel naar Alf.

We zij weer teruggefietst en hebben in Zell een fles Federweisser gekocht.

Federweisser wordt gemaakt van geperste most uit vers geplukte, witte druiven. Na het toevoegen van gist aan de druiven begint een zeer snel proces van gisten, waarin de suiker in de druiven wordt afgebroken tot alcohol. Het fermenteren in de fles gaat door tot alle suiker volledig is afgebroken.

Het alcoholpercentage kan variëren van 4% tot circa 10%. Dit betekent ook dat de wijn in enkele uren van smaak kan veranderen.

Om ervoor te zorgen dat het koolzuur tijdens de fermentatie kan ontsnappen, heeft de fles een speciale dop die lucht doorlaat. De fles moet dan ook altijd rechtop staan om het gas makkelijk vrij te laten komen en lekken te voorkomen.

Federweisser wordt over het algemeen in combinatie met hartig voedsel genuttigd. De populairste combinatie aan de Moezel is Federweisser en Zwiebelkuchen (uientaart), waarbij de smaak van de uientaart een goede aanvulling is op de makkelijk drinkbare verfrissende druivendrank met een hoog percentage vitamine B.

Nietsvermoedend fietsten we richting camper en zagen ineens onze vrienden Cor en Wil ons tegemoet komen. Een complete verrassing. Nadat zij ook een fles hadden gescoord hebben we de beide flessen uitgebreid geproefd.

Het was weer een mooie dag en al weer het einde van de derde week van onze reis.

rondvaartboten, speedboten (soms met heel veel lawaai) en veerbootjes; maar ook vrachtschepen groot en minder groot en natuurlijk de rivercruisers varen voor ons voorbij

voordat de mooi verpakte flessen wijn uitgestald staan, moeten de druiven een heel proces ondergaan

een behendigheidsspel uit Denemarken

en terwijl de rondvaarboten langsvaren.....

.....genieten we met z'n vieren van een goed gevuld glas Federweisser