Zondag 25 augustus: Nienburg (aan de Wezer)
We waren de tweede camper die vertrok vanaf de cp. We hebben eerst nog de sanitaire voorzieningen verfrist. Water vol, afvalwater en toilet leeg, we kunnen er weer een paar dagen tegen. Net buiten Hohnstorf gingen we naar wegnummer 209 en hebben voor de rest van de rit ook de snelwegen vermeden. Totaal reden we vandaag 150 kilometer. Ongeveer ter hoogte van Soltau stond in de tegenovergestelde richting een enorme file, kilometerslang. Waarschijnlijk was een wegafsluiting van wegnummer 7 hiervoor verantwoordelijk.
Gisteren werd ik verrast met overheerlijke ‘torte’. Maar voor morgen hebben we weer een verjaardag en hoe komen we vandaag aan ‘wat lekkers bij de koffie’. Maar gelukkig zijn de meeste bakkers in Duitsland op zondag(ochtend) open. We troffen een Konditorei en Margot kon hier haar eigen torte uitzoeken.
We hadden een cp uitgezocht in Nienburg aan de Wezer. Het bleek een gratis plek op de ‘Festwiese’ te zijn met plaats voor wel 20 campers.
Na de lunch zij we gaan wandelen, eerst richting Wezer, maar al snel waren we in de Altstadt met veel karakteristieke Duitse gevels. En het Italiaanse ijsje was niet te versmaden.
In de vooravond ontdekten we een bestelbusje met aanhanger aan de andere kant van de parking. Beter kijkend zagen we dat op de aanhanger de tekening van een luchtballon stond. En inderdaad, we zaten eerste rang tijdens de voorbereiding en het opstijgen van de ballon.
Foto's
Maandag 26 augustus: Warendorf.
Er is er vandaag wéér een jarig! Inderdaad, Margot tikt vandaag de 73 jaren aan.
We hadden geen specifiek reisdoel vandaag. Het uiteindelijke doel is dat we woensdag in Düsseldorf willen zijn.
We kozen weer voor binnendoor. In de omgeving van Osnabrück hebben we even overwogen om daar een plekje te zoeken, maar goed beschouwd hadden we nog te weinig kilometers gemaakt en zijn we verder gereden. We staan nu in Warendorf op een gratis cp aan de Emssee, ongeveer 50 kilometer ten zuiden van Osnabrück. We waren hier om ongeveer halftwee en danig toe aan een kop koffie ‘mit Torte’.
Vanmiddag zijn we op de fiets naar het centrum van de stad gereden en hebben daar even rondgelopen en de Sint-Laurentius kerk bezocht. De kerk dateert uit het begin van de 15e eeuw. De torens zijn van omstreeks 1913.
Daarna zijn we nog vijf kilometer verder gefietst, op weg naar Slosz Freckenhorst. Maar helaas was dit slot niet te bezichtigen. Wel stonden de deuren van de kerk uitnodigend open, dus even binnen kijken. De Sint Bonifatiuskerk in Freckenhorst is samen met de kerk in Soest (D) een van de belangrijkste romaanse bouwwerken in Westfalen. De kerk in Freckenhorst werd in 1129 ingewijd, maar kijkt terug op een veel langere geschiedenis, vanaf de negende eeuw.
De cp ligt op loopafstand van China Restaurant Jasmin. Een goede reden om daar op deze verjaardagsdag te gaan eten.
twee verjaardagen vlak achterelkaar en beide keren lukte het om gebak, ja écht gebak, te scoren en ook nog een restaurant
hierboven foto's van de kerk in Warendorf
en de kerk in Freckenhorst, waar kennelijk iedere kerkbezoeker zijn of haar eigen plaats in de kerk heeft (of had?)
Dinsdag 27 augustus: Gladbeck.
Vanochtend zijn we van Warendorf naar Gladbeck gereden. Maar eerst bij Aldi nog even wat noodzakelijke inkopen gedaan, het lag op de route.
Het was geen bijzondere of spectaculaire route, gewoon een ritje van 115 kilometer via de B-wegen. Even had Garmin een 2.10 meter brede weg over het hoofd gezien. Nadat we herhaaldelijke malen “maak een U-bocht” hadden aangehoord, hebben we zelf een andere weg gekozen en kwamen toch op de bestemde plek, een cp in Gladbeck. Hier zit Pieper, een redelijk groot bedrijf met o.a. camperaccessoires. Het was slechts tweeënhalf kilometer fietsen er naar toe en hier vonden we de vervanger voor de defecte cartouche van de keukenkraan. Het bedrijf is trouwens gevestigd aan de Rockwoolstraat. Inderdaad die van de steenwolisolatie, een van de fabrieken staat hier.
De cp is lang niet vol, er staan maar vijf campers. Maar in die vijf campers zitten wel acht honden. En wij hebben er geen een.
Donderdag 29 augustus: Düsseldorf.
Ons restten woensdag nog 50 kilometers om naar de grote parkeerplaats van de Messe in Düsseldorf te gaan. En wéér gaven we er de voorkeur aan om de snelwegen te mijden. Maar daardoor reden we wel dwarsdoor Mühlheim, met veel auto-, fiets- en vrachtverkeer en trambanen. Niet erg, zolang je maar weet waar je naar toe moet. Gelukkig had Garmin de route goed in zijn/haar systeem. Na deze stad hebben we er toch maar voor gekozen om ook via de snelweg te gaan rijden. Mede hierdoor kwamen we gelukkig via de bekende weg op het supergrote parkeerterrein terecht. Op topdagen, zoals de komende week tijdens de CaravanSalon, kunnen er grofweg 3000 campers staan. De beurs start officieel op zaterdag en duurt tot en met 8 september. Morgen kunnen wij er al terecht.
Gisteren was het nog redelijk rustig met aanrijdend verkeer, de grote parkeerplaats tegenover ons bleef nog leeg. Vandaag kwamen er tot vroeg in de avond nog campers naar de parkeerplaatsen. Het is een gigantische mengeling van campers. Groot, klein, splinternieuw of al redelijk op leeftijd en de parkeerplaatsen raken al aardig gevuld.
Vrijdag 28 augustus t/m zondag 1 september: Düsseldorf.
Vrijdag zijn we naar de ‘Preview dag’ gegaan. Het was mooi weer, dus op de fiets. Het is een afstandje van een paar kilometer naar één van de ingangen van de gigantische beurs. Alles wat er te zien is, is verdeeld over 16 enorme hallen. In vijtien ervan worden alle campers, caravans, tenten en techniek getoond. Alleen in hal drie kun je daadwerkelijk o.a. accessoires kopen. Natuurlijk kun je in de andere hallen ook wel iets kopen, een camper of zo, maar die kun je daar niet gelijk afrekenen…..
De preview dag was, zoals gebruikelijk, niet druk. We konden gemakkelijk alles bekijken.
Zaterdag zijn we weer gegaan. We hadden nog een paar dingetjes op ons lijstje staan om inlichtingen over in te winnen. Het was nu wél druk. Er zijn stapels catalogi van de diverse bedrijven om mee te nemen. En dan niet een klein boekje, nee de catalogus van Reimo beslaat ruim 1000 pagina’s. En veel bezoekers bergen die in een soort boodschappenkarretje achter zich aan.
Zondag, vandaag, was een zeer warme dag. De max lag op 32 graden en het is nu om 21:00 uur buiten nog 26 graden, binnen nog 30. Dat wordt een warm nachtje.
De douche- en toiletvoorzieningen op het parkeerterrein zijn uitstekend. Vanavond vlak voor ’t slapen nog even douchen.
We blijven in principe nog deze week hier en wisselen het beurzen en andere zaken zoals fietsen en een bezoek aan de Altstadt van Düsseldorf een beetje af. Als alles mee zit vertrekken we zondag 8 september hiervandaan naar huis. Zondag is een prettige dag om in Duitsland te rijden omdat er geen vrachtverkeer is.
Dit was tevens de laatste aflevering van ons reisverhaal. We zijn dan elf weken op reis geweest en het zal best wel wennen zijn om thuis de draad van het gewone leven weer op te pakken.
Vrijdag 6 september: Düsseldorf.
Op 28 augustus gaven we aan dat dat het laatste deel van ons reisverhaal was.
Maar om af te sluiten hebben we toch nog een paar weetjes en aanvullende foto’s.
We hebben besloten om morgen (zaterdag 7 september) naar huis te gaan. We hebben de beurs CaravanSalon van diverse kanten bekeken en hebben al die dagen lekker in het restaurant kunnen eten. De dag dat we van huis vertrokken ligt inmiddels mijlenver achter ons. En dat geldt ook voor de weken die we in Noorwegen en Zweden doorbrachten. Het weer tijdens de Noorwegenweken liet te wensen over, in Zweden was het aanmerkelijk beter. Ook het weer in Düsseldorf was goed, op een enkel buitje na.
Tot nu toe bleef de pech beperkt tot een defecte keukenkraan en toilettank. Beide hebben we onderweg kunnen oplossen.
Op 20 juni tankten we in Groningen de dieseltank helemaal vol bij kilometerstand 81494. Als we thuis zijn zal de stand ongeveer 85900 zijn. We hebben dan dus in die elf weken dat we op reis waren zo’n 4400 kilometer gereden, gemiddeld 400 kilometer per week.
als de aanvliegroute over de parking gaat, kun je ze soms bijna aanraken; nou ja bij wijze van spreken dan
de nachtelijke parkeerplaats tegenover de onze; soms overvol, op andere tijden was er dan wel weer plaats genoeg