Zondag 11 augustus: Varberg (Getterö).

Als wij het over de cp van de Varbergs Flyklubb hebben, waar wij nu staan, hebben we steeds aangegeven dat die ook echt in Varberg staat. Maar eigenlijk ligt de cp dichter bij Getterö.

We hebben het tijdens de verslagen van deze reis al eens eerder vermeld dat de wind maar blijft doorstaan. Zo ook afgelopen nacht en vandaag weer. We willen graag vanavond de sluiting van de Olympische Spelen zien, maar zo het nu (17:15) lijkt wordt dat niks. Er is nog te veel wind om de schotel veilig omhoog te zetten. Volgens de weer-app YR is het nog steeds 5 Beaufort vanuit het westen en voorspelt dat ook voor de rest van de avond. We wachten af.

Gisteren werden we onderweg nog verrast door een regenbuitje, vandaag bleef het droog. Fietsen tevoorschijn gehaald en gaan. Vandaag eerst de andere kant uit, in de richting van het centrum van Getterö. Bij de ingang van de cp stond een bord waarop een Loppis (rommelmarkt) in dat centrum werd aangekondigd. We vonden wel iets dat daarop leek, maar om daarvoor nou zulke grote aankondigingen te maken….

De cp bij de haven van Getterö was maar matig bezet, mogelijk vanwege de harde wind aan het open water. We fietsten terug, langs ‘onze’ cp en zijn weer naar de haven en het centrum van Varberg gegaan. Het grote marktplein was nu leeg en brandschoon na de markt van gisteren.

We hebben wat rondgefietst in het centrum en zijn toen weer teruggekeerd naar de haven. Het oude Badhuis intrigeerde ons. We zijn even naar binnen gelopen, maar verder dan het restaurant kom je als argeloze toerist niet. Aan weerskanten van de bar bevindt zich een deur, één voor de heren en eentje voor dames, zijnde de toegang tot het eigenlijke badhuis. Buiten was te zien dat badgasten zich via een trapje, midden onder het badhuis, in het water begaven.

Vlak voordat we weer terug fietsten hebben we, al wéér, een ijsje gescoord.

havens en boten blijven ons trekken

het oude badhuis...

...met de uitnodigende ingang...

...en een kleurige glascirkel...

...die van binnen nog mooier is...

...en als nieuwsgierige toerist kom je niet verder dan het restaurant

een deel van het fort

een aantal statige gebouwen...

...vind je...

...rond het centrale marktplein

commentaar overbodig

we zijn vanochtend aan de andere kant van de 'slide-out camper' gaan staan

en op het vliegveld gebeurde helemaal niks vanwege de harde wind; de enige drukte was in het restaurant

Maandag 12 augustus: Varberg (Getterö).

We lezen net een bericht op FaceBook van vrienden die momenteel in Noord Frankrijk zijn over de bijna ondragelijke temperaturen die zij daar ervaren: “het lukt ons net met airco, ventilator en coolsjaals”. Dan maar liever Zweden met een regenbui en af en toe (te veel) wind. En ondanks die harde wind van gisteravond hebben we toch de hele sluitingsceremonie van de Olympische Spelen kunnen zien. De windrichting was redelijk gunstig t.o.v. de schotel. Wanneer zien en horen we dat weer, het Wilhelmus in een tot de nok gevuld Stade de France.

Vandaag was het weer hier aanmerkelijk vriendelijker dan gisteren met zon en een zwakke tot matige wind. Dat was ook te merken aan de bedrijvigheid op het vliegveld. Wij hebben zicht op een deel van de hangaars en zagen daar vanochtend al een paar vliegtuigen gereed staan voor vertrek. Ook van het terras van het vliegveldrestaurant werd weer gebruik gemaakt.

Maar niet alleen de vliegtuigen stonden in de startblokken, ook onze fietsen. De accu’s waren vol dus konden we er weer tegen. Een route op Komoot bracht ons uiteindelijk op bekende plekken, zodat we zelf wat zijn gaan rondzwerven.

Terug aangekomen bij het vliegveld zijn we dat voorbij gereden en volgden het fietspad naast de doodlopende weg naar het zuidwesten, met aan het einde een duingebied met strandjes aan zee. Dat verklaart het grote aantal auto’s dat ’s morgens westwaarts langs de cp rijdt en in de namiddag en avond de andere kant op.

Daarvandaan was het plan om weer naar de camper te gaan. Maar daar dacht één van de fietsen anders over. Het display inschakelen lukte niet meer, dus ‘trapt u zelf maar’. Later bij de camper bleek het euvel mee te vallen, een stekkerverbinding van het display naar de motor was losgetrild.

Dachten we gisteren nog ‘morgen verder’, dat denken we nu ook weer. We zullen merken of het lukt.

in de slide-out aan deze kant zit een ingebouwd groot tv-scherm, kun je lekker buiten tv kijken........

overigens: het 'busje' is te koop

maar er zijn ook hele mooie (grote) recreatievaartuigen

duin - en strandgebied aan de doodlopende weg

we zagen het al vaker: een zuil met lucht voor je fietsband

een kopje koffie mét op het terras van het vliegveld met zicht op de vliegtuigen..

Woensdag 14 augustus: Halmstad.

Het is dus gelukt, hebben Varberg verlaten en zijn naar Halmstad gereden. We zakken rustig af naar het zuiden. We hebben een boot geboekt voor woensdag 21 augustus. We gaan dan Zweden weer verlaten vanuit Trelleborg en varen naar Rostock in Noord Duitsland.

Gisteren zijn we eerst op de fiets naar het centrum van Halmstad gegaan, op zoek naar een pinautomaat. Op de plek waar we nu staan kan alleen maar cash worden betaald. De beheerder wil het verschuldigde overnachtingsbedrag ook wel in Euro’s hebben, maar hanteert wisselkoersen die ons niet echt bevallen.

Een aantal jaren geleden kon je vanuit Varberg oversteken naar Grenaa in Denemarken. Die oversteek gaat nu vanuit Halmstad. We hebben dus gisteren de fietsen weer gepakt en zijn naar de veerhaven gereden. Het is goed te zien dat deze verbinding nog niet zo heel lang bestaat, want het was nog een beetje een kale boel.

Er stonden, verspreid over wat terreinen, een paar campers te wachten voor de overtocht.

We hebben in eerdere posts al eens aangegeven dat Biltema dé DHZ-zaak van heel Scandinavië is. Hier in Halmstad is duidelijk het grote verdeelstation gevestigd in meerdere gigantische, voetbalveldgrote gebouwen.

Vandaag hebben we eerst wat boodschappen gedaan en zijn daarna via de westkant van de rivier de Nissan tot aan het einde van de weg gefietst. Daar bevindt zich een strand(je) waar redelijk veel belangstelling voor bestond. Op de terugweg vonden we bij de brug zomaar een ijsverkoop. Ja, die konden we niet voorbij fietsen.

Zowel gisteren als vandaag waren prachtige zonnige dagen met middagtemperaturen van 26 graden en een matig windje. Hier houden wij wel van.

veel mooie gebouwen met torentjes

de Sint Nikolaas kerk

ook hier weer het scheepsmodel in de kerk

het slot van Halmstad, helaas gesloten toen wij er waren

het strandje op de achtergrond

de vuurtoren als baken naar het Kattegat

Donderdag 15 augustus: Ängelholm.

Donderdag eerst nog getwijfeld of we nog een dag in Halmstad zouden blijven, maar dan op een andere cp, namelijk die bij de jachthaven. Uiteindelijk hielden we toch vast aan ons oorspronkelijke plan om naar Ängelholm te gaan, ook naar de cp, ook van de plaatselijke jachthaven. Een probleemloos ritje van ongeveer 70 kilometer. En al weer, daar waar het kon meden we de snelwegen.

Er moest weer wat brandstof in de dieseltank. De onderlinge prijzen op de wegen waar we langs reden maakte niet zo heel veel verschil. We vonden er eentje die slechts SEK17,34 per liter rekende (€1,50). Maar in tegenstelling tot Nederland, moet je hier bij sommige tankstations ingeven voor hoeveel Zweedse Kronen je denkt maximaal te willen tanken. En met die grote getallen had ik me even vergist en had ingegeven voor wel 300 kronen te willen tanken. Dat was €26,05, ofwel 17 liter en dan stopt de pomp. En voor een bijna lege tank heb je wel een paar liter meer nodig. Dus nog maar een keer, nu een aanmerkelijk hoger maximumbedrag ingegeven.

We hebben een mooi plekje, geen camper naast ons en aan een klein grasperkje. Voor SEK220, alles inbegrepen. We doen het er voor. Hopelijk is de weersituatie voor morgen gelijk aan die van vandaag, dan kunnen we gaan fietsen.

Vrijdag 16 augustus: Ängelholm.

Nou dat fietsen werd het niet. Met de dag van vandaag kunnen we kort zijn: een regendag met af en toe een droge bui.

We zijn er niet uit geweest en vermaakten ons met lezen, borduren en het bijwerken van de computer. Hopelijk kunnen we morgen dan wél de fietsen uit de garage halen.

ondanks de regen gedurende een groot deel van de dag, vermaken we ons prima | en die laatste foto, als het niet regent kun je daarop zien dat het nog 3,5 kilometer naar het dorpscentrum is....

Zaterdag 17 augustus: Ängelholm.

De ene dag is de andere niet, en dat is soms best wel fijn. Want vandaag was het weer een dag zoals we die graag hebben. De zon was al eerder present dan wij.

Na de koffie zijn we op de fiets gestapt, richting Ängelholm Centrum. Het fietspad er naartoe ging voor een groot deel door een groene omgeving. Na ruim drie kilometer stonden we in het centrum. Niet heel groot, gezellig groot. Met hier en daar wat bijzondere winkeltjes. Het Marktplein deed z’n eer aan, er stonden een paar kraampjes waar we aardbeien en een paar aardappelen kochten.

Aan het einde van een van de zijstraten vonden we een paar aparte, oude gebouwen. We keken er wat rond en werden aangesproken door een van de gastdames. Zij vertelde wat over de oorspronkelijke functie van die gebouwen en nodigde ons uit om even binnen te kijken, o.a. naar de exposities die er op dit moment nog waren.

We kochten weer een lekker broodje bij een van de supers en hebben dat op een bankje in de zon genuttigd, kijkend naar het zeer diverse winkelend publiek.

Nadat we het broodje achter de kiezen hadden, hebben we de fietsen weer gepakt en hebben de omgeving van het dorp verkend. Wat opviel waren de mooie en ruim opgezette huizen.

Om zes uur zijn we naar het havenrestaurant bij de cp gegaan en hebben daar lekker gegeten.

We blijven hier morgen nog, we hebben wat pech met de keukenkraan. Ook als die dicht staat, komt er nog wat water uit. En als we een van de andere kranen gebruiken, geeft de keukenkraan ook de volle lading, dat is níét de bedoeling. Hopelijk kan ik dat repareren.

de eerste kerk van Ängelholm werd vernield in 1565 tijdens de oorlog met Zweden (Skåne behoorde toen tot Denemarken); de kerk bleef gedurende meer dan honderd jaar een ruïne; in het begin van de 18e eeuw werd een nieuwe kerk gebouwd op de funderingen van de oude.

in de hoofdstraat gaat achter een nietsvermoedende gevel een zeer bijzondere, luxe winkel schuil met een presentatieruimte, een sjoelbak en een dubbele jeu-de-boule baan

we werden opgewacht door een gastvrouw die ons uitnodigde om binnen te kijken;

2de foto: was vroeger de gevangenis; 3de foto: was de rechtbank

in alle presentatiekamers stonden in de hoek de traditionele Scandinavische tegelkachels

een spiegelopstelling op het marktplein

één van de expositiehuizen; volgens overlevering woonde hier vroeger de pastoor met een huishoudster en 11 kinderen.......

het stationsgebouw van Ängelholm, een beetje ontsierd door de hekken i.v.m. wegwerkzaamheden

we troffen een kano/kajak wedstrijd op een rivier dwars door de stad