5 augustus

Vanochtend hoorden we al vroeg het klappen van autodeuren. Enkele vroege en dappere mensen waagden het om te gaan zwemmen in het fjord. Alhoewel er volgens ons niet erg veel van zwemmen kwam. Het was vaak even onderdompelen en er weer uit. Mogelijke oorzaak zouden de kwallen kunnen zijn, in combinatie met lager wal.

Via wegnummer 167 zijn we naar Trollhättan gereden. Onderweg reden we nog langs een heel groot Oldtimer Treffen. Ook zagen we diverse oudjes rijden.

Net na openingstijd waren we bij het Saab Car Museum. In een oude fabriekshal waar vroeger locomotieven werden gemaakt. Dat was nog goed te zien aan de zeer zware loopkatten boven in de hal.

Het museum is fraai opgezet. Strakke indeling, verdeeld over twee verdiepingen. Van de vroegste Saab tot aan de allerlaatste waren er te zien. Ook opengewerkte carrosseriemodellen en motoren. Natuurlijk konden we veel van de modellen herkennen. Veel reden er in Nederland. Maar ook bijzondere. Een SUV en andere coupé modellen. Heel erg jammer dat dit bedrijf ten onder is gegaan. Ondanks Nederlandse bemoeienis. Of dankzij? We zijn er anderhalf uur geweest en hadden toen alles wel gezien. Niet de film, de tekst was in het Zweeds. De merknaam Saab schijnt gekocht te zijn en onder die vlag worden in Trolhättan nu elektrische auto’s gemaakt.

Daarna zijn we een plekje voor de nacht gaan zoeken en dachten dat gevonden te hebben in Lilla Edet, vlak bij de sluis. Maar het was een saaie plek en onvrij tegenover bewoning. Het alternatief lag 100 meter eerder bij een picknickplaats, maar ook dat sprak ons niet aan. Ook de parkeerplaats aan het Trollhättankanaal bij een even verder gelegen tankstation werd afgekeurd. Bleef over de cp in Trollhättan. We gaven onszelf weinig kans gezien het tijdstip en dan ook nog op zaterdag. Maar toch maar proberen. De cp was ruim voor de helft bezet en we hadden een mooi plekje vooraan, met uitzicht op het kanaal. Maar helaas geen zicht op de Astra.

Even later troffen we het, want toen we naar de sluis liepen werd er net een coaster geschut. Hij paste maar net in de sluiskolk.

Bij de schutting naar de andere kant voeren er een aantal zeiljachten en een motorjacht in. Het verval in deze sluis schatten we op 8 meter. Één van de zeiljachten was niet alert en het landvast raakte klem in de sluisbolder. Er is dan maar één oplossing: het mes er in. En dat deed de schipper dan ook.

6 augustus

Omdat we de Europese finale van het vrouwenvoetbal wilden zien, zijn we vertrokken van de cp in Trollhähattan. Er was daar maar één plek van in totaal 20 waar de antenne de Astra kon zien en die was bezet.

Het was een tochtje van 100 kilometer naar Kungsbacka. In Gothenburg hoefden we niet bang te zijn voor de tol, die wordt op zondagen niet geheven. Wel reden we even verkeerd vanwege een gemiste afslag. Met als gevolg dat we wel veel meer van de stad te zien kregen.

Aangekomen in Kungsbacka konden we een plaats uitzoeken. Het was er niet druk, slechts één camper. Maar vanwege de Astra en de bomen moesten we vooraan gaan staan, dat lukte. Het waaide heel hard, maar gelukkig stond de schotel dwars op de wind.

Wat niet lukte was het betalen met de Visacard bij de parkeerautomaat. Het display gaf aan dat er was betaald, maar we kregen geen ticket. We hebben een foto van het display gemaakt als bewijs. Hopelijk volstaat dat, mocht het op een bekeuring aankomen.

Later bleek dat het bedrag niet van de rekening was afgeboekt. De software van parkeerpaal is waarschijnlijk niet op orde.

7 augustus

We zijn vanochtend vertrokken vanuit Kungsbacka naar Varberg. Het eerste doel daar was Colorama, de verfwinkel. Hier hadden we ruim 2 maanden geleden al geïnformeerd naar de Jotun-verf die we nodig hebben voor de nieuwe zuidwestgevel van ons huis en hebben die nu dus opgehaald. We weten wat we moeten doen als we thuis zijn…..Het volgende doel was het ticketbureau van Stenaline. We hebben de overtocht geboekt voor dinsdag 8 augustus om 8:05. Vanaf vanmiddag 18:00 uur mogen we daar staan en ook overnachten, dan hoeven we dus niet erg vroeg op te staan en/of door een drukke ochtendspits te rijden.

's avonds

de volgende ochtend, we hebben buren

8 augustus

We hadden de wekker op halfzeven gezet, het vertrek van de ferry stond gepland op 8:05. Uiterlijk een half uur voor afvaart moesten we ingecheckt zijn. En toen we goed en wel in rij nummer 8 stonden duurde het niet lang dat we konden oprijden. De boot vertrok op tijd en aan boord werd omgeroepen dat we volgens schema om 12:12 in Grenå zouden zijn.

We hebben tijdens de afvaart eerst buiten op het achterdek gestaan en gezeten. Later zijn we naar binnen gegaan en hebben voor in het schip zitten lezen, met uitzicht in de vaarrichting. Om 12:15 konden we al snel uitrijden, dat verliep allemaal veel sneller dan we verwachtten.

Het was toen nog 250 kilometer naar Flensburg en daar waren we om vier uur. We konden één van de laatste plekjes op de cp bemachtigen. Het liep later helemaal vol.

Het rijden op de snelwegen was trouwens wel weer even wennen. Hele colonnes vrachtwagens die net iets te langzaam reden om er achter te blijven. Dus hebben we veel moeten inhalen en veel sneller gereden dan we de laatste tijd gewend waren. Het ‘gewone leven’ dringt weer tot ons door.

 

9 augustus

We wilden niet weer alleen maar snelwegen rijden en zijn dus daar gedeeltelijk van afgeweken. In Glückstadt hebben we het Elbefähr naar Wischhafen genomen en van daaruit naar Bremerhafen gereden. Er was nog voldoende plaats. Alleen hadden we er op gerekend om de cp hier met de pin te kunnen betalen. En dat kon deus niet. We zijn op de fiets naar het centrum gegaan om eerst wat euro’s op te halen.

Maar ook al eerder op de veerboot hadden we op kaartbetaling gerekend. Gelukkig hadden we toen nog wél voldoende euro’s.

10 augustus

We zijn vandaag nog in Bremerhafen gebleven. We hadden onze buren thuis al ingeseind dat we vrijdag thuis zouden komen. Dat wordt toch nog een dagje later omdat we contact hebben gehad met C&W. We treffen hun morgen in de namiddag bij Kardinge.

Maar eerst morgen nog naar Leer voor ‘de bootjes’ (een schilderij).

 

11 augustus

Zoals verwacht was de parkeerplaats in Leer weer volledig bezet, geen enkel plekje meer vrij. Maar op de cp konden we gewoon aanschuiven op de laatste plaats.

We hebben uiteindelijk toch de bootjes niet meegenomen. We twijfelden erg. In de (grote) winkel staat het wel mooi, maar is het voor ons (kleine) huis niet te pompeus en krijgen we dan niet te veel bootjes in de kamer? We zijn voor een tweede keer naar de winkel gelopen en hebben de bootje opgemeten. Nu kunnen we thuis eventueel met een dummy uitproberen of onze twijfel over de afmeting terecht was.

C&W stonden al op de cp bij Kardinge. Onder het genot van een wijntje hebben we alles en iedereen weer even bij de kop gehad. En dat hebben we ’s avonds na het eten nog even voortgezet. We zijn allemaal weer op de hoogte.

Er overnachtten 22 campers bij Kardinge .

12 augustus

Na de koffie zijn we naar huis gereden. ’t Was maar 2 kilometer, we waren de afgelopen maanden wel anders gewend.

Bij thuiskomst bleek het onkruid lekker gegroeid, werk aan de winkel. Ook de hoeveelheid was die uit de camper kwam was fenomenaal.

We zijn de rit op 9 mei begonnen op kilometerstand 148130 en de afgelezen stand thuis was 157039. Totaal dus 8909 kilometers, zonder pech en zonder een krasje.

Noorwegen, een prijzig reisdoel, maar voor herhaling vatbaar.