16 mei

Dat was wel even wat anders dan gisteren. Opstaan in de regen. Het had een groot deel van de nacht geregend. Het heeft eigenlijk de hele dag geregend.

Maar eerst even, pas na een week, wat boodschappen gedaan.

Het ritje van zo’n 50 kilometer naar Wischhafen was ook nat. We vonden in de plaats zelf een plekje maar dat werd unaniem afgekeurd, anderhalve camper op een parkeerplaats bij de museumhaven.

We vonden een betere, vlakbij de veerpont over de Elbe met uitzicht daarop. Ook deze plek was niet bijzonder, maar prima te doen voor één nacht.

Rond een uur of vijf klaarde het op, het werd droog dus we konden even de benen strekken. We hebben even gekeken waar precies we morgen op de pont naar Glückstadt moeten zijn.

17 mei

Het weer heeft vele gezichten. Vanochtend scheen de zon al weer en dat is de hele dag zo gebleven. Dus, de korte broek maar weer aan. Er bleek in Wischhaven een sanistation te zijn, dus hebben we daar eerst het toilet geleegd.

Daarna naar de veerpont en na een kwartiertje wachten konden we mee naar de overkant: Glückstadt. Onderweg naar Flensburg hebben we de gasvoorraad nog aangevuld.

In Flensburg is aan de waterkant van de Flensburger Förde, aan het einde van een doodlopende onverharde weg een (povere) camperplaats beschikbaar. ’t Is niet veel, maar het kost ook niks en het is maar voor één nachtje. Trouwens, de plaats is vol.

18 mei

Vandaag de eerste echte zomerdag tijdens onze reis. De hele dag zon met een temperatuur boven de 20 graden.

We moesten vandaag wel 236 kilometer rijden om bij de Krakær Camping in Ebeltoft te komen. Deze hadden we uitgezocht om alvast in de buurt van Grenå te zijn. Een mooie dag om te rijden, maar wel saai. We hadden met opzet gekozen voor de snelweg, om dan ’s middags nog wat tijd op de camping te hebben. En het is een camping met alles d’r op en d’r an.

We hebben zelfs al in het campingbuitenbad gezwommen. Daarna douchen en lekker in de zon gezeten. Morgen nog 35 km.

19 mei

Om 14:10, tien minuten eerder dan gepland, vertrokken we vanuit de haven van Grenå. Op weg er naar toe, in de buurt van Ebeltoft, hebben we nog even getankt en wat boodschappen gedaan. Omdat we moesten omkeren voor het tanken, belandden we op een landweggetje aan de rand van een koolzaadveld. Dat vroeg om een foto. De afgelopen week hebben we zowel in Duitsland als in Denemarken onmetelijke velden met koolzaad gezien.

De boottocht verliep, zoals verwacht, in alle rust. Eerst nog in de zon op het achterdek gezeten, later naar binnen gegaan. Een kopje koffie, een lekker broodje, veel lezen en ondertussen nog wat appjes verstuurd. Om 18:45 waren we aan de overkant. We zijn direct doorgereden naar een camperplaats bij een vliegclub van Getterön, vlakbij Varberg. Gelukkig konden we met pin betalen, we hadden nog geen Zweedse Kronen.

Al met al, het was alweer een prachtige zomerse dag. Het is nu 21:35 en nog steeds licht, dat schuift de komende dagen nog verder op.

20 mei

De dag begon met een stralende zon, maar dat bleef niet de hele dag. Het waaide hard en in de loop van de middag werd het zelfs koud.

We zijn de dag begonnen met een ritje naar de pinautomaat. Want hoewel bijna alles met de pinpas wordt betaald, heb je toch zo af en toe wel contant geld nodig. Op de navigatie hadden we al een automaat gevonden en toevallig was die in hetzelfde winkelcentrum waar ook een ICA supermarkt was gevestigd, konden we gelijk weer wat proviand inslaan. De prijzen liggen hoger dan thuis. En een uitschieter vonden we in een groene paprika, die omgerekend €3.69 kostte. Ook een bakje aardbeien mocht er zijn, €5,--.

Onze verdere strooptocht bestond uit het bezoeken van een aantal verfwinkels. Bij de eerste, Birger aan de Svenssons Väg 19 in Varberg, was het direct raak omdat we daar vonden wat we zochten, voor een prijs die we thuis al hadden berekend. Het komt er op neer dat we voor een emmer Jotun Demidekk Ultra van 10 liter ruim €100.- minder betalen dan in Nederland. Op de terugreis gaan we een voorraadje meenemen en we kunnen de verdere zoektocht staken. We hadden nog veel meer adressen op het lijstje staan.

Na de boodschappenronde besloten we om nog een dag op de cp van de vliegclub te blijven staan. De zon scheen, het was lekker weer en we wilden nog even gaan fietsen in de nabije omgeving. Dat hebben we ook gedaan, maar de korte broeken eerst verruild voor de spijkerbroek en ook een jas aan. ’s Avonds om 21:00 was het nog maar 12 graden.

21 mei

Twee dagen bij de vliegclub was genoeg, we zijn weer vertrokken. En al weer was het prachtig zonnig weer, wel blijft steeds de wind behoorlijk aanwezig. We hebben de route gereden die in Basecamp was gemaakt. We volgden een ‘snelweg-mijden-route’ o.a. via Bua waar een centrale van Vattenfall staat.

Weer reden we door een omgeving met koolzaadvelden. Op de beoogde cp konden we niet staan. We raakten in een file die naar het terrein leidde waar op dat moment een oldtimer autoshow of iets dergelijk gaande was en waarvoor SEK100.- moest worden betaald. We zijn doorgereden naar een cp in Kungsbacka. Dichtbij het kleine centrum, maar ook bij de doorgaande spoorlijn. Van de personentreinen die er langs razen heb je weinig last, de lange goederentreinen zijn goed hoorbaar.

We zijn naar het centrum gelopen, hebben een ijsje gegeten en lekker op een bank met voetsteun in de zon gezeten.

Overigens was (tijdelijk) de Motorola GSM zoek, we dachten echt dat we hem kwijt waren. We hebben camperburen gevraagd het nummer te bellen, zodat we met de mogelijke vinder konden afspreken. Hij bleek gelukkig toch, te goed opgeborgen, in de camper te liggen.

22 mei

Vandaag was een ‘boodschappendag’. Voor de Nikon van Margot moesten we uitvinden of de hele camera defect was of slechts de accu. Bij MediaMarkt net buiten Gotenburg wilden ze voor ons een nieuwe accu uit de verpakking halen, opladen en dan proberen of dat de oplossing was. En dat was gelukkig de oplossing, slechts €30.-.

We dachten een adres van Oticon te hebben gevonden in Askim, ook net onder Gotenburg. Maar de mensen op het beoogde adres wisten niet waarover we het hadden, helaas.

Ook hadden we daar in dezelfde omgeving een gebouw met een groot gevelbord met de naam Myresjöhus, het 'merk' van ons huis, gezien. Ook daar geen succes te boeken. Het merk schijnt een Noorse eigenaar te hebben en alleen daar nog te worden gevoerd.

Nadat we dan zelf ook nog de cp bij Hovås hadden afgekeurd, zijn we weer naar Kungsbacka gereden, er stond nog niemand.

23 mei

De uitgezette route met Basecamp verliep prima. Weinig autosnelwegen, alleen even om rond Gotenburg te rijden. En het weer was wederom uitstekend met veel zon en zo’n 20 graden.

We volgen de weersverwachtingen zo goed als mogelijk en het blijkt in het noorden van Zweden nog koud te zijn. We blijven voorlopig dus nog een beetje in het zuiden hangen, overigens geen straf.

Voor vandaag hadden we een ‘heel-veel-sterren-camping’ uitgezocht in Vänersborg. Echt een mooie camping, waaraan nog met man en macht wordt gewerkt voor het komende Hemelvaartweekend. Ook gaat dan het zwembad open, maar of het water dan al op temperatuur is…..?

De entree op de camping verliep een beetje stroef, maar dat bleek uiteindelijk onze eigen fout te zijn. We hadden niet de goede campingcard meegenomen. De goede lag nog in de camper. Al met al hadden we geluk, we hadden de laatste plaats die we voor drie nachten konden boeken.

24 mei

Afgelopen nacht was een hele koude. Om vier uur was het 4 graden.

Via de receptie kregen we een routekaartje voor een fietstocht lang het Vänermeer naar het centrum van Vänersborg. We dachten dat het een vlakke rit zou zijn, maar dat viel tegen. Veel op en neer en dan dus maar even lopen met de fiets, wel zo veilig. Voor de terugweg hebben we voor een deel toch maar voor de asfaltweg gekozen.

Vrijdag, hebben we afgesproken, kunnen we terecht bij de afdeling Hörselverksamheten van het plaatselijke ziekenhuis om het defecte hoorapparaat te laten controleren.

25 mei

Het verslag van vandaag kan kort zijn. We zijn op de camping gebleven. De enige actie bestond er uit dat we over de camping zijn gewandeld…..

In de loop van de ochtend vertrokken veel tijdelijke campingverblijvers. De vrijgekomen plaatsen werden in de loop van de dag opgevuld door Zweden en Noren die waarschijnlijk het hele Hemelvaartweekend op de camping verblijven. De plaatsen raakten behoorlijk bezet.