26 juli

Vandaag is Sem jarig en viert zijn verjaardag zelfs thuis. Hij is al 13 jaar geworden. We wilden hem telefonisch feliciteren, maar op de eerste locatie op 1030 meter hoogte hadden we geen bereik. Later gelukkig wel.

Vanuit Geiranger zijn we met een bedekt zonnetje vertrokken. Eerst nog een stuk via wegnummers 63 en 15. En op de 15 moesten we weer een naar grote hoogte rijden, wat betekende dat er veel haarspeldbochten in zaten. Uiteindelijk zaten we op 1030 meter bij de Djupvasshytta met rondom nog (eeuwige?) sneeuw op de bergen. Onderweg getankt en een broodje gekocht bij Coop, er was geen Rema te bekennen.

In het centrum van Lom zijn we gestopt bij de oude staafkerk en het interieur uitgebreid bekeken.

Van de 15 zijn we afgeslagen naar wegnummer 51. Die voerde ons tenslotte op 1164 meter hoogte naar onze overnachtingsplek in de buurt van de plaats Øystre Slide. In deze weg zaten geen haarspeldbochten, maar konden we via een hele goede dubbelbaans weg geleidelijk stijgen. We stonden op een lager gelegen deel achter een picknickplaats in het Nationaal Park Jotunheimen.

Bij de meeste picknickplaatsen langs de 51 stonden trouwens bordjes met de tekst ‘no camping’. We hebben nog niet kunnen ontdekken hoeveel waarde we aan die bordjes moeten hechten.

27 juli

Het is afgelopen nacht niet zo koud geworden als we hadden gedacht: 9.7 graden. Wel hingen er wolken op en over de toppen van de bergen waar we op uit keken.

Wegnummer 33 bracht ons op een hoogte van 1400 meter, maar daar hoorde ook mist bij. Bij vlagen was er weinig zicht. Maar naarmate we afdaalden werd het helder en konden we mooi doorrijden. Vroeg in de middag waren we op de cp in Gjøvik, naast de jachthaven. De kosten van de cp waren NOK100.- per nacht, maar daarvoor kreeg je bij het tankstation van Circle-K drie broodje en twee kopjes koffie. Leuke actie.

28 juli

Afgelopen nacht heeft het nogal wat geregend, vanochtend was het gelukkig weer droog. In de loop van de dag kon zelfs de korte broek weer aan.

Verder niet veel te melden vandaag. Eerst LPG getankt, we hadden al weer 14 liter gebruikt. De koelkast werkt dag en nacht op gas en we hebben een paar keer ’s avonds en ’s morgens de kachel even aan gehad.

We hadden in de navigatie een verkeerde Rema ingegeven, een hele kleine buurtwinkel. Toen we daarna een verkeerde weg namen en weer terug langs af moesten, vonden we de grote Rema met ruime parkeerplaats, zoals we gewend zijn.

We konden weer verder en kwamen rond een uur of drie aan in Kongsvinger, waar we eerst de cp niet konden vinden omdat de navigatie ons via het fietspad wilde laten rijden. Maar dat was snel opgelost.

Onderweg in Skarnes nog snel even de dieseltank laten vollopen. We ontdekten hier nog net op tijd dat de literprijs ons wel aanstond: NOK 11.90. We zagen onderweg ook prijzen rond de NOK 15.00.

29 juli

Vanmiddag om een uur of drie kwamen Albert en Ina de cp in Kongsvinger opdraaien. We hebben eerst in de luwte naast onze camper zitten bijpraten. Daarna in de camper thee gedronken. Ina opperde om de BBQ op te stoken. We hebben lekker gegeten tot aan de regenbui en in hun camper verder de wijn soldaat gemaakt en verder gekletst. Het was reuze gezellig.

30 juli

Het was de bedoeling om vanochtend na de gezamenlijke koffie elk weer zijns weegs te gaan. Maar zoals wel meer gebeurt, liep het een beetje anders. Eer de koffie op was, was het inmiddels twee uur. Dus tijd voor een broodje. We hebben daarna besloten om ook vandaag maar te blijven staan in Kongsvinger. Aalbert had problemen met de stroomvoorziening, de beide accu’s zijn kapot. Ze hebben alleen maar stroom als de zon schijnt. En omdat hij ook een Victron meter wil monteren hebben we ons uitgebreid op de schema’s gestort, bedrading bekeken en een blokschema voor de aansluiting van die meter gemaakt.

31 juli

We hebben A&I vanochtend uitgezwaaid en zijn zelf even later ook vertrokken. Het was een gezellig weekend op een matige cp.

We zijn naar wegnummer 21 gegaan, verder zuidwaarts. Een goede route, soms een beetje saai. Weinig langs het water gereden, meer langs beboste omgeving. De weg zelf vereiste alle alertheid vanwege de vele bochten en heuvels en dalen. Het was soms net een achtbaan, maar in deze kon je wél zelf sturen. Om drie uur waren we in Halden. Een cp aan de rommelige jachthaven. Er was geen mogelijkheid om het vuilwater en de toilettank te legen. Hier hebben we voor ’t eerst onze reserve toilettank moeten gebruiken.

1 augustus

We hebben vanochtend op de Noorse camperplaats SEK150 in de envelop gedaan. Omdat Halden dicht bij de Zweedse grens ligt, nemen we aan dat ze hiermee wel uit de voeten kunnen. Het was er trouwens ook dubbel en dwars mee betaald. Alleen een vuilnisbak. Geen mogelijkheid om het toilet te lozen en vuilwater af te voeren. Daartegenover wél gratis stroom en water. Nou, vooruit dan maar.

We zijn weggereden met de gedachte om in Tanumshede te gaan staan. Een cp achter een koopcentrum. Maar eerst moesten we proberen om de toilet- en de vuilwatertank ergens te legen. Een paar tankstations geprobeerd, maar zonder resultaat. Maar aan de E6 vonden we een picknickplaats met toilet en stortmogelijkheid. Dus daar konden we alles legen. En op de cp in Strömstad konden we vers water tanken.

We zijn toen doorgereden en hebben heel even achter het koopcentrum op de cp gestaan. En we zijn weer weggereden. Het weer was te mooi om daar op een parkeerplaats te staan, waar geen stoeltjes naar buiten konden. Met in gedachten de cp in Strömstad zijn we daar weer naar teruggereden.

Vanaf de cp was er gratis stadsbusvervoer naar het centrum. Er werd veel gebruik van gemaakt, we werden in het hartje van de stad gedropt. We hebben daar een paar uurtjes rondgelopen en o.a. uiteraard veel bootjes gekeken. Voor de rest waren het hoofdzakelijk winkeltjes, gericht op toerisme en een mooi stadhuis dat vanuit een hoog punt uit de verte mooi te zien was.

2 augustus

We zijn vandaag in Strömstad gebleven. Vanochtend de de fiets gepakt en naar de spa gereden, het keerpunt van de bus. Een groot vakantiecomplex met alle luxe vlakbij een jachthaven. Dat hadden we snel gezien. We hebben nog geprobeerd in de ‘butik’ een brood te kopen, maar dat is niet gelukt. Alleen maar luxe broodjes.

Vanmiddag de bus genomen naar het centrum en daar dan maar brood gekocht. Toen we in de terugbus zaten, bleek dat de zuidbus te zijn, wij moesten de noordbus hebben. We zijn blijven zitten en hebben zodoende ook nog een ander deel van de stad gezien.

Er zijn camperaars en camperaars. Op de wisselplaats van deze cp is geen loosput voor vuilwater. Niet fraai maar met een beetje goede wil is dat probleem op te lossen. Wij gebruiken dan de toilettank om daarmee het vuilwater af te voeren. Maar dat weerhield een camperaars er niet van om daar gewoon de kraan van de volle vuilwatertank open te zetten, waardoor iedereen door hun afwaswater naar de stortplaats voor de toiletten moest banjeren. Hem aangesproken en hij heeft de kraan gesloten, maar toen was het kwaad al voor een groot deel geschied.

Het was weer een mooie dag. De start was bewolkt maar daarna heeft de zon zich ruimschoots laten zien.

En de cp stond ook vanavond weer helemaal vol. Menig camper reed onverrichterzake weer weg.

3 augustus

De weersverwachting is volledig uitgekomen. Vanochtend nog zonnig, daarna bewolkt en dat ging uiteindelijk over in regen. Veel regen. Omdat we dit hadden voorzien zijn we na het waterwisselen naar Tanumshede gereden. Achter het Tanum Shoppingcenter is ruimte voor 7 campers. Gratis en met stroom. Het viel trouwens op dat er (te) veel winkelpanden leeg stonden. ’s Avonds waren alle cp’s bezet.

Hier is trouwens ook een laadstation voor de elektrische Tesla’s. Er kunnen 16 auto’s tegelijkertijd worden geladen en er staat regelmatig eentje aan de paal. Wanneer dan het Shoppingcenter nog open is kun je daar even de tijd doden. Maar na negenen is dat gesloten en moet je dus tijdens het opladen gewoon in je auto afwachten tot de accu’s weer vol zijn. ’t Is toch behelpen zo’n batterijauto.

4 augustus

We moesten eerst wat boodschappen doen bij de plaatselijke supermarkt. In het Shoppincenter dus. En toen we met de boodschappenkar naar de camper wilden gaan, viel de regen met bakken uit de lucht. Maar even afwachten.

In Uddevalla zit ook een filiaal van Biltema. En dat bleek een hele grote te zijn. Maar wel met dezelfde collectie, alleen dan meerdere stuks van hetzelfde artikel in de rekken. Maar voor de laatste keer toch nog even uitgebreid rondgekeken.

Volgens één van de apps. zouden we achter het bedrijf kunnen overnachten, maar dat zag er niet erg gastvrij uit. We zijn toen doorgereden naar een picknickplaats aan de E6. Maar ook daar konden we onze draai niet vinden.

We zijn uiteindelijk in de Småbåtshamnen van Ljungskille beland. Een parkeerplaats tussen een jachthaven en een openluchtzwembad, met uitzicht op het Halsefjord. Af en toe haalde de wind aan en konden we over het fjord de buien zien aankomen en dat waren forse. Maar ook werd er tussen de buien door nog gezwommen. De watertemperatuur was ’s morgens om negen uur gemeten en was toen 17.5 graden. Dat stond tenminste op een briefje bij het terras van het bad.

Het lijkt er op dat we hier vannacht met twee (Nederlandse) campers overnachten.

En zowaar werd laat in de avond, het was al bijna donker, nog een Bayliner (voor de niet-watersporters: een sportboot van het snellere soort) te water gelaten.